ترجیع بند دلواپسان این روزها این است: مردم ایران برای احیای ارزش های دینی انقلاب کردند. می دانم و می دانید که این ترجیع بند، در پاسخ به آن فراز از سخنان رئیس جمهور است که گفت نمی توان مردم را به زور به بهشت فرستاد. از آن روز دلواپسان دم گرفته اند که اصلا فلسفه وجودی جمهوری اسلامی بهشتی کردن مردم است و بهشتی شدن نه خواست حکومت که تمنای قلبی مردم ایران است.

و اصلا مردم برای این که سعادت اخرویشان تضمین شود، انقلاب کردند و بعد از آن هم هشت سال جنگ نابرابر را تاب آوردند. درست می گویند این عزیزان دلواپس. هرکس با این مردم زندگی کرده باشد و تصویر واقعی و نه فانتزی از جامعه ایرانی داشته باشد، می داند که سخن دلواپسان خالی از حقیقت نیست. پس نزاع بر سر چیست؟ بر سرتعریف از دین.

دین دلواپسان این طور که خودشان می گویند مشخصاتی دارد که مهم ترین آن ها به پوشش خانم ها و کنسرت موسیقی برمی گردد. والله قصد تمسخر ندارم اما هرچه به حرف این عزیزان گوش می دهم که ببینم دغدغه دیگری جز آن چه گفتم دارند چیزی دستگیرم نمی شود. مثلا من ندیدم یک بار بگویند چرا در جامعه ای که یک حکومت اسلامی برآن حاکم است این قدر دروغ رواج دارد؟ در یک جامعه حقیقتا دینی، دروغ چیز وحشتناکی است که معیار حق و باطل است. نمی خواهم به بزرگ دلواپسانی که عمری است نان دین می خورند و نام دین را یدک می کشند بدیهیات دینی را یادآور شوم، اما گاهی اوقات فراموشی همین بدیهیات است که آدمی را دچار مشکلات فراوان می کند. و اصلا به همین دلیل است که برخی از حکما واژه انسان را ماخوذ از نسیان دانسته اند. به هرحال دلواپسی بسیار، ممکن است بخشی از حافظه آدمی را که ذاتا فراموش کار است دچار مشکل کند. بله، می گفتم که دروغ در دین ما به نوعی معیار حق و باطل است. روایتی است مشهور که این روزها کم تر می شنویم: فردی از آقا امام جعفر صادق علیه السلام می پرسد آیا ممکن است شیعه شما دزدی کند؟امام می فرمایند: ممکن است. سائل می پرسد آیا ممکن است شیعه شما زنا کند؟ امام می فرمایند: ممکن است. فرد پرسشگر از امکان وقوع انواع رذایل توسط یک شیعه می پرسد و باز می شنود: ممکن است. در نهایت می پرسد آیا شیعه شما ممکن است دروغ بگوید؟ امام می فرمایند: نه، شیعه ما هیچ وقت دروغ نمی گوید. چرا روایاتی از این دست را از زبان دلواپسانی که مدعی دین و دیانتند نمی شنویم؟ مگر معصوم نفرموده است: الناس بامرائهم اشبه منهم بآبائهم؟ مردم به حاکمان خود شبیه ترند تا به والدین خود. آیا برخورد گزینشی با دین و استفاده ابزاری از دین آن هم برای پیشبرد اهداف سیاسی کوتاه مدت هیچ تاثیری بر جان و جهان مردم نخواهد داشت؟

مدعی می گوید: مگر مردم برای شکم انقلاب کردند؟ و توقع دارد بشنود: نه. ما هم می گوییم نه، اما ماجرا به همین نه ختم نمی شود.بقیه هم دارد. مردم برای شکم انقلاب نکردند اما برای این هم انقلاب نکردند که بام تا شام سه نوبت کار کنند تا بتوانند از پس خورد و خوراک و کرایه خانه و شهریه دانشگاه آزاد بچه هایشان برآیند. و تازه آقای دلواپس! باید فرصتی برای اندیشیدن به دین و به جای آوردن آداب دینی برای این مردم همیشه در صحنه هم فراهم باشد یا نه؟ کسی که مجبور است همه اوقاتش را صرف تلاش برای امرار معاش کند کی می تواند به تعالی بیندیشد؟ و اصلا از اول انقلاب هم بنا بود اوضاع طور دیگری باشد. یادتان که نرفته؟ یا نکند این یکی را هم مثل حدیث امام ششم شیعیان از یاد برده اید؟ بله، مردم برای شکم انقلاب نکردند اما از قول همگنان و هم کسوتان شما بسیار شنیده بودند که اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگری خارج خواهد شد. مردم خواستند تا در پرتو استقلال اقتصادی و رونق معیشتی حلال، دینشان را حفظ کنند. بد کردند؟ اشتباه کردند؟ نمی دانم اما این را خوب می دانم اگر پیش از بهمن 57 به آن ها می گفتند این همه جان فشانی ها فقط برای این است که خانم ها روسریشان پیشتر بیاید و دیگر کسی کنسرت موسیقی سنتی برگزار نکند، بدون شک در تصمیمشان تجدید نظر می کردند.

یکی از بزرگ دلواپسان به گونه ای سخن می گوید که اگر چیزی از تاریخ انقلاب و جنگ ندانی حقیقتا فکر می کنی هشت سال جنگ تحمیلی فقط و فقط به خاطر مبارزه با موسیقی سنتی بوده. و تو به خاطر می آوری خرداد و تیرماه 1367 را. یک سال پیشتر شناسنامه ات را دستکاری کرده بودی و به آموزشی رفته بودی، و حالا در 14 سالگی در منطقه عملیاتی جنوب بودی. هفت تپه و بعد شلمچه. نمی دانی مدعیان و آن ها که این روزها علم هدایت مردم را بر دوش گرفته اند آن روزها کجا بودند اما تو خوب به خاطر داری وقتی گرمای کشنده بالای پنجاه درجه می شکست و غروب نرم نرمک از راه می رسید تو با دوستانت می نشستی و از هر دری سخن می گفتی. از آن جمع، آقای ایران منش را خوب به خاطر داری که معلم هنر بود و با چه ذوق و شوقی از جادوی تار محمد رضا لطفی سخن می گفت و از صدای سحرآمیز محمدرضا شجریان. از ایران ای سرای امید و ربنا.از شهرام ناظری و گل صدبرگ. گاهی از سینما هم می شنیدی. از فیلم گاو، که هم از فیلم های روشنفکری پیش از انقلاب به شمار می آمد و هم تحسین رهبر انقلاب را برانگیخته بود. از قیصر و گوزن ها هم. و هرچه به ذهنت فشار می آوری به یاد نمی آوری که از آن جمع کسی دشمن زیبایی و آزادی بوده باشد. کسی از شعر و موسیقی بدش بیاید. کسی تند خو و بد محضر باشد.به یاد نمی آوری کسی گفته باشد جنگ که تمام شد باید اسلحه مان را برداریم و برویم توی مملکت خودمان و بزنیم دخل بد حجاب ها را بیاوریم. نشنیده ای. تا همین امروزهم از زبان کسانی که آموزگاران حقیقی انقلاب و جنگ بوده اند و تاریخ آن ها را به عنوان یاران بنیانگذار انقلاب می شناسد چنین چیزهای غریبی نشنیده ای. این حرف های عجیب که مصداق تام و تمام قرائت قرآن به نحوی است که حاصلش بردن رونق مسلمانی است از دهان کسانی بیرون می آید که تاریخ و راویان ثقه تاریخ تا همین چند سال پیش تصویر و تصور دیگری از آن ها ارائه می دادند. تصویری درست عکس آن چیزی که امروزه می خواهند به من و شما نشان دهند. من اما با همه خوش بینی ام، برآنم غایت دیروز و امروز این جماعت هماره دلواپس یکی است. آن چه تفاوت دارد، شیوه ایست که به اقتضای زمان دیگر شده است.

بزرگ دلواپس می گوید در پنجاه کیلومتری حرم امام رضا نباید کنسرت موسیقی برپا کرد. ظاهر ماجرا نشان از غیرت دینی دارد اما اگر کمی از ظاهر بینی فاصله بگیریم می بینیم که هیچ کس را زهره آن نیست تا چنین وهنی به ساحت قدس آن آفتاب عالم تاب روا دارد.حوزه تاثیر و نفوذ سلطان علی بن موسی الرضا را که شرط توحید است و پذیرفتن ولایتش سبب ایمن ماندن از دوزخ الهی، تا بدین حد تقلیل دادن چه معنایی می تواند داشته باشد؟ بله، ما نه تنها به چنین دینی باور نداریم که از آن تبری می جوییم و همدل و همصدا با آن شاعر دردمند فریاد برمی آوریم:

چند بر سنگم زنی من شیشه جان نیستم

چند پامالم کنی خون شهیدان نیستم

ای مسلمانان مسلمانی اگر این است و بس

من یهودم، کافرم، گبرم، مسلمان نیستم

دلواپسان مدام از امر به معروف و نهی منکر می گویند، اما متاسفانه این دو فریضه مهم و بنیادین را محدود کرده اند به تنگی و گشادی مانتوها و کوتاهی و بلندی ریش ها و صدای ساز و آوازها. نه از زشتی دروغ می گویند، نه از کراهت ریا. نه از بدی چاپلوسی می گویند و نه از فاجعه هولناکی به نام ربا. دلواپسان می گویند مردم برای حفظ و برپایی شعائر دینی انقلاب کردند و در جنگ حماسه ها آفریدند. بر منکرش دو صد لعنت. اما میان آن چه آن ها دین و شعائر دینی می نامند با کسانی که می گویند العدل اساس الملک، یا می گویند العدل اساس الاحکام، تفاوت بسیار است. دلواپسان می گویند با حفظ ظواهر دینی است که چیزی به نام جمهوری اسلامی قوام و دوام پیدا می کند اما آن ها که دینشان را سرمایه دنیا نکرده اند و به سودای احقاق حق و احیای عدالت به انقلاب و جنگ پیوستند در مقابل، سخن پیامبرشان را به زبان می آورند: الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم. 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام JO ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    153 9
    الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
    • بی نام JP ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      5 4
      اين پرچم فلسطينه؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      3 0
      اینم پرچم ژاپنه؟
  • علی . ف IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    هزاران آفرین بر این قلم ...
  • بی نام IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    131 8
    احسنت
  • رهام A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    صد افرین برشما
    • احمد A1 ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      79 6
      بعضیا دین رو با ترس پیوند میزنند..ترس از جدایی ازمنصب وکرسی احسنت ومرحبا .حرفات مرهمن بخدا
    • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      44 6
      خدایا: مگذار که: ایمانم به اسلام و عشقم به خاندان پیامبر، مرا با کسبه دین، با حمله تعصب و عمله ارتجاع، هم آواز کند. که آزادی ام اسیر پسند عوام گردد. که "دینم"، در پس "وجهه دینی‌ام"، دفن شود، که آنچه را "حق می‌دانم"، بخاطر آنکه "بد می‌دانند" کتمان نکنم.
    • صادق IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      84 6
      سید عاشق قلمت هستم.خداییش حق میگی.انشاالله این حرفها به اندازه سر سوزن هم شده این دلواپسها رو به فکر واداره.
    • بی نام US ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      23 1
      افراد دارای تعصب مذهبی همشون عین هم هستن. چه اصلاح طلب چه دلواپس.
  • دلناپس IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    1 34
    اون اگر, اگر هایی که شما گفتید که اگر اینجور بود و اگر اونجور بود, اگه شما یادت نمی آد ما یادمون می آد, اون موقع هم دلواپس بود کم هم نبود, زورشون هم از حالا بیشتر بود, خیلی از همین دلناپس های حالا دلواپس های اون موقع بودند که اون زمان ...
  • سامان IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    قلمت هماره پاینده باد ای حر راستین
  • بی نام A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    154 9
    دین همه با دین دلواپسان خیلی تفاوت دارد اصلا دین انها یک چیز دیگه است
  • 021 A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    نفست حقه سید .... ای مسلمانان مسلمانی اگر این است و بس من یهودم، کافرم، گبرم، مسلمان نیستم
  • بی نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    21 4
    مردم به حاکمان خود شبیه ترند تا به والدین خود....... من نيستم خدا راشكر
  • ژان رنو 18 ساله RO ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    26 5
    درود بر شما سید عزیز که حرف دل مارو میزنی ... بخدا بعضی اوقات میخوام از دس این دلواپسا خودمو بزنم بکشم
  • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    9 18
    اثبات شیء نفی ما ادا نمی کند اگر گروهی یک قسمت از وظایف دولت را گوشزد می کنند دلیل بر این نیست چون با بد حجابی مخالفند حتما با دروغ گوییی و ظلم موافق هستند فلسفه حکومت دینی حفظ شعاعر و احساسات دینی هست.. عده ای به عمد مقدسات مردم را به تمسخر می گیرند فقط به خاطر این که در مملکت فساد های دیگری هست مردم از تکلیف نهی از منکر منع شوند صرف این که فقط این ها منکر نیستند چه استدلال غلطی. تعیین اولویت ها هم بستگی به حوزه ی کاری افراد دارد
    • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      11 0
      مسئله اینه که اگه جرات دارید به بقیه ی قانون شکنیها هم اعتراض کنید. دلیل این دوگانگی رفتاری واضحه: اعتراض به بعضی مسائل و بعضی افراد، ما را به زندان می اندازد اما اعتراض به بی حجابی چنین پیامدهایی ندارد.
  • بی نام IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    42 0
    اونها هزار تریبون دارند و ما فقط یواشکی در صفحه ای مجازی که امروز شاید دیده شود و فردا هرگز، آرام انتقادی می کنیم و تمام. حقیقتا در تمام دنیا به جز اینجا مردم آزاده تر هستند.
  • احمد A1 ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    18 7
    بخدا دست بوستم که حرف دلم رو زدی
  • بی نام A1 ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    10 6
    صد هزار افرین برشما
  • بی نام A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    10 4
    درود به روان پاکت شیر مادرت حلالت
  • ماريا IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    21 4
    افرين احسنتتتتتتتتتت باريكللااااااااااا مرحباااااااااا واقعاً نميدونم چي بگم؟؟؟؟؟ خيلي عالي بود. ولي اخه كو گوش شنوا كيه كه به اين حرفا گوش بده كيه كه به اين چيزا عمل كنه اينا ميخوان مارو به زور بكنن تو بهشت آقاجون من، مگه خدا خودش نگفته در دين من هيچ اجباري نيست حالا چرا اينا كاسه داغ‌تر از آش و داية مهربون تر از مادر شدن
  • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    14 6
    یک انتقاد بسیار زیبا ودلنشین برای دلواپسان .
  • مهدی A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    17 5
    عالی بود عالی.احسنت
  • رضا A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    11 7
    سلام اگر انها دلواپس چیزی به غیر از جیب خود بودند باید برای 18 میلیاردی که جریمه عدم اجرایتعهد قراردادهست داد وفغان می کردند ودلواپسییشان را نشان می دادند
  • انصاری1 A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    76 29
    سلام. سید جان روایت شما از حضرت صادق اشتباه است. از کجا این را نقل فرمودید؟ امام صادق فرمود شیعه ما هرگز دروغ نمیگوید؟؟؟؟مگر کسی هست که از اول تا آخر عمرش اصلا دروغ نگفته باشد؟؟غیر از معصوم چند مثال بیاورید.در اصول کافی از امام صادق روایت داریم:الْكَذَّابُ هُوَ الَّذِى يَكْذِبُ فِى الشَّيْءِ قَالَ لَا مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا يَكُونُ ذَلِكَ مِنْهُ وَ لَكِنَّ الْمَطْبُوعَ عَلَى الْكَذِبِ. راوی از امام سوال کرد کذاب آنكس است كه در چـيـزى دروغـگـويـد؟ فـرمـود: نـه ، زيرا كسى نيست جز اينكه اين ,دروغ,از او سر زند ولى مقصود آنكس است كه به دروغ عادت كرده است. عادت به دروغ با دروغ گفتن فرق داره عزیز دل برادر.در روایتی دیگر از اصول کافی داریم..ادامه..
    • انصاری A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      3 5
      نه دوست عزیز. اتفاقا اصل رو چسبیدم. اینکه بگوییم شیعه "هرگز" دروغ نمیگه و به معصوم هم این را نسبت بدیم اشتباهه. یعنی من اگه دروغ گفتم از تشیع خارج میشم؟؟ خوارج هم برای خوردن یه دونه خرمای غصبی میگفتن طرف از اسلام خارجه و حکم به قتلش میدادن. البته مثال زدم. حمل بر جسارت به سید عزیز نشه.
  • انصاری2 A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    75 25
    عن ابی بصیر سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ الْكَذِبَةَ لَتُفَطِّرُ الصَّائِمَ قُلْتُ وَ أَيُّنَا لَا يـَكـُونُ ذَلِكَ مِنْهُ قَالَ لَيْسَ حَيْثُ ذَهَبْتَ إِنَّمَا ذَلِكَ الْكَذِبُ عَلَى اللَّهِ وَ عَلَى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْأَئِمَّةِ ابـو بـصـيـر گـويـد: شـنـيـدم امام صادق عليه السلام مى فرمود: يكدروغ روزه روز دارا بـگـشـايـد عـرضكردم : كداميك از ما است كه چنين كارى از او سر نزند؟ فرمود: آن دروغ كه تو خيال كردى منظور نيست ، همانا آن دروغ بستن بخدا و رسولش و ائمه عليهم السلام است. خب میبینید که ابو بصیر خودش شیعه بوده اما به امام میگه کدام یک از ما دروغ نمیگیم؟ و امام منظورشان را توضیح میدن. از معصوم نقل کرده اید که الناس بامرائهم اشبه منهم بآبائهم....ادامه...
    • الیمی A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      دوست عزیز مشکل ما این است که تاریخ را مقدم بر قرآن می دانیم ... طرز فکر شما قبلا جوابش رو داده ....
  • توحيد A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    15 7
    حقيقت را بگو اگرچه نابود شوي آفرين بر تو
  • حسین2007 IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    12 7
    حظ کردم سید
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    15 4
    لا یبقی مع الظلم......
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    16 8
    دروغ دروغ دروغ. خدایا ما کشورمان را از دشمن و خشکسالی حفظ می کنیم اما زحمت حفظش از دروغ در طاقت ما نیست
  • الیمی A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    با سلام خدمت سید عزیز.. کاملا موافقم.. این جماعت دلواپسان دقیقا روی مواردی دست گذاشتند که به فرموده قرآن ، آن موارد به عقل بشری واگذار شده است و اون قسمت هایی از دین مثل ربا و دروغ و... کنار گذاشته شده است با این که چندین بار در قرآن تذکر داده شده است....يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ ...اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد از چيزهايى نپرسيد كه اگر براى شما آشكار گردد، شما را ناراحت مى‏ كند و اگر به هنگام نزول قرآن، از آنها سؤال كنيد، براى شما آشكار مى ‏شود؛ خداوند آنها را بخشيده و ناديده گرفته است. و خداوند، آمرزنده و بردبار است
    • سردار اسعد US ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      3 3
      با عرض معذرت از موسوی عزیز و سایر خوانندگان. به این آقا 400 منفی دادم تا دیگر در عرض 5 دقیقه 47 مثبت به خودش نده. در مقاله قبل هم همین کار رو کرد و 1100 مثبت به نظر خودش داد. بهش تذکر هم دادم اما موثر نبود.شعور هم خوب چیزی هست ...به رای خوانندگان احترام بذار.لطفا منتشر کنید تا دیگه از این کارها نکنه
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      4 5
      چقدر تابلو مثبت و منفی های کامنت آقای الیمی رو دستکاری کردن....
    • الیمی A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      35 34
      عمو ...قبلا هم توضیح دادم مثبت ها خواست جوانان امروزه که دیگه شما ها نمی تونید اون ها رو سانسور کنید چون واقعا تعدادشون زیاد شده... دیگه یکی دو تا نیستند... سید جان به خاطر این که توهین کرده لطفا نظر من رو هم منتشر کنید ... با تشکر
    • الیمی A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      2 4
      ارتباط آیه کاملا واضح است ... یه کم بیشتر دقت کنید متوجه می شید... روی بعضی از مسائل در قرآن بسیار تاکید شده و روی مسائل دیگری زیاد تاکید نشده و در بعضی مسائل اصلا صحبت نشده ...
    • الیمی A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      4 1
      هر کس که دروغ گو نیست خود خداوند راه به اون نشان خواهد داد البته بدون هیچ گونه واسطه ای... اون قدر هم که فکر می کنید دین پیچیده نیست... به خاطر دروغ هایمان پیچیده شده است...
    • الیمی A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      0 1
      در ضمن چون بنده با صراحت تمام نظراتم رو می نویسم معمولا اونهایی که مخالفند نظرشون رو مطرح می کنند... بنابراین معمولا تعداد منفی هایم معلوم هستند....
    • انصاری A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      0 1
      سلام بر الیمی عزیز. دقت کردم و متوجه نشدم. اما یاد یه بنده خدا افتادم. ازش پرسیدن چرا هوای کاشان گرمه؟گفت کاشان "ش" داره. شمر هم "ش"داره. چون شمر در آنروزیکه امام حسین را شهید کرد هوای کربلا گرم بود اینه که هوای کاشان هم گرم شده. بنده ربطش را نفهمیدم. شما توضیح بفرمایید ما هم استفاده میکنیم.
    • الیمی A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      0 1
      من هم به شما آقای انصاری سلام عرض می کنم و البته از سید و خبرآنلاین تشکر می کنم به خاطر این که نظرات رو منتشر می کنه........ ازش پرسیدن چرا هوای کاشان گرمه؟گفت کاشان "ش" داره. شمر هم "ش"داره........ دوست عزیز پس اگر مثلا من موضوعی رو متوجه نشدم به جای این که تحقیق در اون موضوع داشته باشم باید بوسیله این داستان به مخاطب توهین کنم؟؟؟.... شما در حیطه ای که تحقیق می کنید،،،، با موضوعات مختلف دقیقا به همین شکل برخورد می کنید درسته؟؟؟ چون نمی فهمم باید توهین کنم...
    • فرهاد A1 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      4 2
      آقایون الیمی و انصاری اینجا نه حوزه علمیه ست نه کلاس عربی و تفسیر قرآن. لطفا فارسی بنویسید و ...
    • انصاری A1 ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      2 0
      حضرت الیمی عزیز. من روایت نوشتم شما در ذیلش مینویسید "دوست عزیز مشکل ما این است که تاریخ را مقدم بر قرآن می دانیم ... طرز فکر شما قبلا جوابش رو داده ".جای دیگه پرسیدم که ربط فلان آیه با این مقاله چیه؟ فرمودین دقت کنید میفهمید. داستانی نوشتم که با مثل عرض کنم تا جاییکه من دیدم صغرا و کبرای و نتیجه گیری شما به نظر من با هم نمیخونه شما توضیح دهید شاید بنده مشکل کند ذهنی دارم. حالا بعد 48 ساعت تشریف آوردین و میفرمایید من به شما توهین کردم؟؟خدا خیرت بده دوست عزیز. ممنون از پاسختان. اگر رنجشی از ناحیه حقیر متوجه شما شده پوزش میخواهم.خدا نگهدار.از جناب سید عبدالجواد موسوی عزیز هم به خاطر اینکه اجازه انتشار نظرات را دادن سپاسگزارم.یا حق
    • انصاری A1 ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      0 0
      آن مواردی که به عقل بشر واگذار شده کدامهاست؟ منظورتون حجاب هست؟یا چیز دیگه؟این آیه به یک معنا ناظر به این هست که سوالات بنی اسراییلی نکنید که فی المثل دستور ذبح گاو به آنها داده شد و یه بار از قد و قواره گاو پرسیدن و یه بار از رنگ آن و کار رو بجایی رسوندن که خودشون هم در زحمت افتادن. همانی رو که بهتون امر شد انجام بدین و با سوالات بی مورد باعث نشید که احکام جدید بر شما نازل بشه و کا رو برای شما سخت کنه. بنده هم اصلا متوجه نشدم این موضوع چه ارتباطی با بحث داشت. اشکالی نداره. بی خیال شو دوست عزیز. خدا نگهدارت
    • الیمی A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      0 0
      آقای انصاری ... حسن ظن تان را تحسین می کنم ... مطمئنا خداوند متعال راه صحیح را به راستگویان نشان خواهد داد و این وعده حضرت حق است ...
  • منصور نوين IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    4 0
    جانا سخن از زبان ما ميگويي...
  • سعید خان بی اصول A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    1 0
    دروغ ریشه بدیهاست و صداقت راه رسیدن به بهشت دنیا و آخرت . تاوان درستی و صداقت را هم پرداختن جان و شخصیت آدمی را قوی و روح انسان را مستعد پرواز می کند . شکی ندارم بعد از سالها امثال حضرات موسوی خواهند نگاشت " مدعیان صداقت مداری . خود عاقل بین ها . خود راستگو پندارها و ...... " این تقدیر تاریخی قومی است که بعد از 8 سال اصلاحات به درجه ای نایل گشتند که فرمودند اصلا اصلاحات را باید تعریف کرد ولی احسنت و هزاران احسنت به آقای روحانی که گروهی را از همین اول کار معین کردند به تعریف جامع اعتدال . تا زمانی که اعتدال تعریف و ضابطه مند نشده است همه باید دلواپس که سهل است ......
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    4 0
    به این میگن حرف حساب... سید درود بر تو
  • هادی A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    3 0
    درود بر شما
  • مهدی RO ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    1 3
    سید میخوام شروع کنم "ایسم " هارو مطالعه کردن ... چه کتابی رو پیشنهاد میدی ؟
  • مسعود A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    2 1
    همه ما از دوران کودکی اصول و فروع دین مان را فرا گرفته ایم و نیازی به بازگو کردن وجود ندارد.هر کس که نداند دین اسلام و مذهب شیعه چیست و اهدافش اصیل و اساسی اش کدام است یا هنوز طفل است و یا اینکه به دنبال منحرف کردن مردم از باورهای دینی شان میباشد.دین خدا هرگز تحریف نخواهد شد و اگر شخص یا اشخاصی برخورد سلیقه ای و حزبی با مسائل دینی و قرآنی دارند فقط و فقط بخاطر جهل و نادانی شان است.کسی که هنوز آنقدر ابله و جاهل است و درنیافته تا زمانیکه یک فرد چه مسلمان زاده و غیر مسلمان اصول اولیه اسلام یعنی توحید نبوت و معاد را که در مذهب شیعه عدل و امامت هم بدانها اضافه میگردند کامل و جامع نپذیرد و شکش برطرف نشود نمیتوانیم به سراغ فروع دینش برویم,دیگر چه انتظاری میشود از این جماعت دلواپس هر روز نگران داشت.
  • بی نام A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    3 0
    درود بر شرفت ، درود بر قلمت ، درود بر نگرشت
  • مهر A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    2 1
    نیهیلیسم دینی شایع ومسلط
  • بی نام DE ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    3 0
    اصول دین کدوماست؟ اول دبستان یاد میدهند. هر چی هست حجاب و موسیقی جزء اش نیست
  • ایمان IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    2 0
    بابا هر کی برا خودشه نگرانه به خدا نه اصولگرا ها ، نه دلواپس ها و نه اصلاح طلب های به اصطلاح روشنفکر کوچکترین ارزشی برای من و تو و مردم قائل نیستن فقط فکر حزب و جناح خودشونن این اون می کوبه اون این رو آقا ما اگه اینها رو نخوایم کی رو باید ببینم؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    1 1
    درودبر شما سیدجان
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    البته من دلواپس به معنی وابسته به یک جناح نیستم ولی به عنوان یک ایرانی نگرانی این را دارم که چراتوافقات انجام شده برای مردم بیان نمی شود در حالیکه تمام اژانس های اطلاعاتی به تمامی دولت ها آن را گفته اند. اگر واقعا ما دستاوردی داشته ایم پس چرا مردم خود را نبایدخوشحال کنیم؟ ولی واقعیت این است که دستاورد ما بسیار بسیار اندک تر از آن است که بیان می کنیم و ژست می گیریم و اساسا با زیرسئوال بردن این سیاست ها رای گرفته ایم جهت اطلاع این آقا سید نویسنده در حوزه ربا، اخلاقیات و ... کمیته های تخصصی مختلفی در کشور کار می کنند و خروجی آنها از رسانه ها و در قالب بخش نامه ها منتشر می شود. اینکه این کارها چقدر کیفی هستند و ایشان پیشنهاد بهتری دارد خوب ارایه بدهد.
  • بچه کرج A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    2 0
    آیا این عزیزان .میدونن بیکاری بدبختی شرمنده زن وبچه بودن یعنی چی ؟ سنگینی نگاه حسرت بار فرزند رو میودنن چیه ؟ سریال حضرت یوسف ع رو یادتون هست . بوتیفار کاهنان معبد . . . یکی به داد من برسه .