سرانجام دیدار جنجالی صورت گرفت/ مرکل، پوتین و  پوروشنکو را بهم رساند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سرانجام با پترو پوروشنکو رئیس جمهور تازه منتخب اوکراین در فرانسه دیدار کرد.

به گزارش خبرآنلاین بدون شک فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در تحقق این دیدار سرنوشت ساز که می تواند روزنه امیدی برای کم کردن تنش ها میان روسیه و اوکراین از یک سو و روسیه و بلوک غرب از سوی دیگر به حساب آید نقش تعیین کننده ای داشته اند.

این اولین باری است که بین مقامات روسیه و اوکراین در این سطح دیداری صورت می گیرد. ممکن است پوتین در روسیه به خاطر تن دادن به این دیدار مورد شماتت ملی گرا ها قرار بگیرد و حتی برخی از طرفداران روسیه در شرق اوکراین نیز از این دیدار خشنود نباشند اما به هرحال این دیدار می تواند نقطه عطفی در روابط پر تنش دو کشور به حساب بیاید.

پیشتر دمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امکان دیدار پوتین و پیتر پوروشنکو رییس جمهوری منتخب اوکراین را رد کرد وگفت: رییس جمهوری روسیه با رییس جمهوری منتخب اوکراین دیدار جداگانه نخواهد داشت.


آنگونه که آسوشیتدپرس گزارش داده است دیدار پوتین و پوروشنکو زمانی صورت گرفت که رهبران حاضر در مراسم هفتادمین سالگرد پیاده شدن قوای متفقین در نرماندی مشهور به دی. دی که طلیعه شکست آلمان نازی و پایان جنگ جهانی دوم محسوب می شود برای گرفتن عکس یادگاری گردهم آمده بودند.

آنها پس از آنکه عکس یادگاری می گیرند برای صرف ناهار به سمت گوشه ای از ساختمان محل مراسم حرکت می کنند اما پوتین ، پوروشنکو و مرکل بیرون مانده و سه نفره با هم مشغول گپ زدن می شوند.

خبرنگاران از دور دست تنها نظاره گر این گفتگوی سه نفره بودند و نمی توانستند بشنوند که میان آنها چه گذشته است اما با توجه به اظهاراتی که برخی از رهبران اروپا از جمله مرکل و اولاند درباره مناسب بودن این دیدار مطرح کرده بودند قابل حدس است که مرکل و اولاند نقش مهمی در تحقق این موضوع داشته اند.

آنگلا مرکل صدر اعظم المان که درمراسم دیدار دو رئیس جمهور حضور داشت پیشتر به پوتین گفته بود که مسکو مسئولیت بزرگی در قبال ایجاد صلح در اوکراین بر عهده داد. او به پوتین گفته بود که پوروشنکو توسط مردم اوکراین انتخاب شده و خوب است که روسیه برای بازگرداندن ثبات به این کشور این پیروزی را به رسمیت بشناسد.

مرکل که کشورش به شدت در خصوص گسترش تحریم های روسیه توسط آمریکا و بلوک غرب محتاط و نگران است به شدت مایل است روابط روسیه و اوکراین به حالت عادی و دست کم به موقعیتی کم تنش تر بازگردد.
آنگلا مرکل در دوویل فرانسه و در دیدار با پوتین که برخی آن را دیدار در فضایی سرد ارزیابی کردند به او یاد آور شد که اکنون دیگر زمان ثبات فرا رسیده است.

مرکل حتی به این موضوع قناعت نکرده و دفتر او بیانیه ای نیز صادر کرد که در آن آمده بود :«صدر اعظم آلمان معتقد است پس از انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شد، باید از فرصت پدید آمده برای رسیدن به ثبات به ویژه در شرق اوکراین استفاده شود و روسیه باید مسئولیت عظیم خود را در این خصوص بپذیرد.»

روابط روسیه و اوکراین و در پی آن روابط روسیه و غرب و خصوصا آمریکا در ماه های اخیر به دنبال سرنگونی حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن دولت غرب گرا بجای وی در کی یف تیره شده است.

روسیه دولت اوکراین را به سرکوب و کشتار بیرحمانه روس های مقیم مناطق جنوب و شرق این کشور و خودداری از گفت وگو با آنها متهم و کی یف هم مسکو را به حمایت از جدایی طلبان متهم می کند این در حالی است که آمریکا و متحدین اروپایی آن نیز روسیه را به ایجاد نا آرامی در شرق این کشور متهم می کنند و جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین را نیز غیر قانونی می دانند.

با اینکه هنوز هیچ خبری از جزئیات این دیدار و گفتگوی کوتاه میان دو رئیس جمهور روسیه و اوکراین منتشر نشده است اما نفس این دیدار می تواند آغازی بر روندی جدید در مناسبات دو کشور محسوب شود.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =