کودکانی که در سنین ابتدایی شروع به ورزش می‌کنند، استخوان بازویشان تا 63 درصد محکم‌تر می‌شوند و خطر شکستگی استخوان‌هایشان در سنین پیری کاهش می‌یابد.

مجید جویا: شاید تنها چیزی که تنیسورهای امسال مسابقات اوپن فرانسه، الان به آن فکر نمی‌کنند این باشد، ولی واقعیت این است که در آینده زندگی خود، استخوان‌های محکم‌تری خواهند داشت.

به گزارش دیلی تلگراف، پژوهش جدیدی نشان داده کودکانی که در سنین ابتدایی زندگی، به تنیس یا دیگر ورزش‌ها می‌پردازند، استخوان‌هایی تا 63 درصد محکم‌تر خواهند داشت و خطر کمتری هم از جانب پوکی استخوان‌ در سالخوردگی آنها را تهدید خواهد کرد.

پژوهشگران دانشگاه متروپولیتن منچستر دریافته‌اند که ورزش منظم در کودکی، در مقایسه با ورزش در بزرگ‌سالی اثر حفاظتی بسیار بزرگ‌تری برای استخوان‌ها دارد.

آنها دریافتند که استخوان بازوی دست راکت تنیس بازان جوان به طور متوسط 40 درصد کلفت‌تر از دست دیگر آنها است، و در برخی موارد به 63 درصد هم می‌رسد.

این پژوهشگران در همکاری با یک آکادمی تنیس، تنیس بازان بین 9 تا 90 سال را مورد بررسی قرار دادند. الکس آیرلند، رهبر این پژوهش می‌گوید: «پژوهش‌ها نشان می‌دهند که وقتی سنتان بالاتر می‌رود، بهره کمتری از ورزش می‌برید. از همین رو کودکی فرصت بسیار خوبی برای تقویت استحکام استخوان‌ها به دست می‌دهد. قوی‌تر و بزرگ‌تر کردن استخوان‌ها در کودکی و به‌خصوص در دوره نوجوانی، به این معنی است که احتمال کمتری وجود خواهد داشت که وقتی پیر شدید، دچای پوکی و شکستگی استخوان شوید. ابتلا به پوکی استخوان در سنین پیری می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده‌ای در زندگی شما داشته باشد، چرا که قابلیت تحرک کمتری خواهید داشت و ضعیف‌تر می‌شوید. همین امر نشان دهنده اهمیت فعالیت ورزشی در دوران جوانی و نوجوانی است».

پژوهش‌هایی که ورزشکاران را با افراد کمتر فعال مقایسه می‌کند، همیشه با این نقد مواجه بوده‌اند که افراد بزرگ‌تر و قوی‌تر تمایل بیشتری به ورزش دارند، در نتیجه اختلاف مشاهده شده شاید نتیجه ورزش نباشد.

ولی در تنیس‌بازها، اثر تغذیه و عوامل ژنتیکی در هر دو بازو یکسان است، در نتیجه به گفته پژوهشگران، آنها می‌توانند مطمئن باشند که فعالیت ورزشی تنها دلیل تفاوت چشمگیر بین قدرت استخوان بازو در دو دست است.

تفاوت اندکی در قدرت استخوان بازوی دو دست در افراد غیر ورزشکار مشاهده می‌شود، که علت آن هم احتمالا چپ دست و راست دست بودن افراد است که یک دست را برای نوشتن یا کار کردن ترجیح می‌دهند. ولی، تفاوت مشاهده شده در تنیس بازها تقریبا 10 برابر بیشتر از تفاوت در غیر ورزشکاران است.

نتیجه این تحقیق در ژورنال Osteoporosis International منتشر شده است.

۵۳۲۷۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی RO ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    27 1
    قانون طبیعت : قوی تر ها ببخشید اشتباه شد، پولدارها بیشتر زنده می مانند و بهتر زندگی می کنند
  • بی نام EU ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    77 2
    بي پول ها به جاش بدمينتون بازي كنن.
    • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      5 1
      شهرداری و دولت باید به کسانی که میخواهند باشگاه ورزشی افتتاح کنند، زمین 99 ساله رایگان و وام با بهره زیر 10 درصد بدهد.
  • مجید A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    28 7
    اره من اکثر ورزشها رو رفتم ولی یک ورزش که حسرت بدل موندم برم اونم تنیس بود .. اول که اصلا توی شهرما کورت نداشت بعدش هم که اومد فقط اموزش تنیس جلسه ای 250هزارتومان بود با راکت حدود دو سه میلیون میشد که درتوانم نبود که این مبلغ رو پرداخت کنم .
    • خسروپرویز IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      15 3
      دروغگو دشمن خداس...دروغگو نگو دروغگو ..این قیمتا نیس مجید دلبندم
    • رزیتا A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      18 0
      برادر من این قیمت های نجومی رو کی به شما داده؟
    • مجید A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      7 0
      دوستان برای چی دروغ بگم؟ من رفتم برای ثبت نام برای اینکه بهت ثابت کنم دروغ نمیگم کورت تنیس ورزشگاه حیدریان قم رفتم .. این داستان هم مربوط میشه به سال 1385 که تازه این کورت افتتاح شده بود.. الانم دیگه سنم رفته بالا و مشکلات خاص خودم رو دارم ... امیدوارم خبرانلاین هم لطف کنه و این پاسخ رو تایید کنه
  • پوریا A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    23 1
    آره ورزشهای باحال مال پولدارها است.
  • کمیل IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    17 1
    برای ما بدبخت بیچاره یک راهکاری بده،خدا وکیلی این تیتر بود زدی.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    22 0
    به جاي تنيس ميشه الك و دولك بازي كرد هم ارزونه هم بازي گروهي هست
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    23 0
    بازی کامپیوتری تنیس عضلات و استخوان های کامپیوترم رو محکم کرده
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    13 0
    تو کرج به این بزرگی و با این جمعیت چندتا بیشتر باشگاه ورزشی نیس که بچه هارو ببری ثبت نام کنی. زمین ورزشی هم که میشه گفت اصلن نیس. با این اوضاع بچه ها و جوونا کجا ورزش کنن و انرژیشون تخلیه بشه؟ مسئولین رسیدگی کنن لطفن
  • امیر A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    23 0
    منچ کجای آدم رو قوی می کنه؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      33 0
      نشيمنگاه رو