ایرنا نوشت:

« جیل دوکر شوف» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم با تاکید به اینکه « اروپا با یک خطر جدی و بی سابقه تروریستی مواجه است»، گفت که حدود 20 تا 30 سرکرده القاعده از پاکستان به سوریه منتقل شده اند.
به گزارش ایرنا، دوکرشوف در گفت وگو با روزنامه لبنانی (السفیر) که در شماره روز پنجشنبه آن منتشر شده است به پرونده « جنگجویان خارجی» اشاره کرد و گفت که این گزارش را بزودی به کشورهای اروپایی ارائه می کند و در آن به راهبرد گذشته اروپا در مقابله با پدیده « جهادی های غربی» پرداخته و پیشنهادهای جدیدی برای آینده ارائه شده است.

وی با ابراز تردید از اینکه برخی طرف ها می خواهند گروه های مسلح مخالف نظام سوریه را « معتدل» بخوانند، پرونده تروریست های تکفیری اروپایی بعد از اقدام « مهدی نموش» در بروکسل این جوان فرانسوی عضو گروه تروریستی داعش را بسیار مهم دانست.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که کمک ها را به مخالفان معتدل نظام سوریه افزایش می دهد.

دوکرشوف گفت: جهادی های اروپایی یک تهدید جدی هستند ، این یک واقعیت خطرناک است و داستان نیست که فقط برخی مقامات اروپایی برای کسب بودجه های بیشتر و یا برقراری تدابیر امنیتی بیشتر آن را بهانه قرار دهند.

هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم افزود: بیش از دو هزار اروپایی ، بیش از 5 هزار تبعه از شمال آفریقا ، 500 تن از بالکان ، هزاران تبعه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سوریه بسر می برند و حدود 20 تا 30 سرکرده القاعده از پاکستان به سوریه منتقل شده اند.

وی اضافه کرد: هزاران نفر وابسته به سازمان های تروریستی در سوریه هستند و جبهه النصره در سوره شاخه اصلی القاعده است و داعش هم خواستار یک حکومت جهانی است و اینها همه استفاده از سلاح و مواد منفجره را کاملا آموزش دیده اند.

دوکرشوف به افزایش اقدامات امنیتی و پلیسی در اروپا بویژه در 18 ماه گذشته در کنار اقدامات معمول آژانس های امنیتی و پلیس اروپایی و مراقبت مرزها و تبادل اطلاعات، جلوگیری از سفر به سوریه و بازداشت ها در اسپانیا ، بلژیک ، فرانسه و مغرب اشاره کرد و گفت که با این همه حادثه بروکسل رخ داده است .

هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم با بیان اینکه بررسی ماجرای نموش عامل حمله به یک موزه یهودی در بروکسل بلژیک و وابستگی های او ادامه دارد و در فرانسه هم 4 تن بازداشت شده اند، با بیان اینکه منتظر اعلام نتایج هستیم ، به برخی حوادث تروریستی دیگر دراروپا اشاره و خاطرنشان کرد که تروریست های اروپایی با یکدیگر در تماس هستند و دوستانی در سوریه دارند.

وی که حقوقدان است و در سال 2007 به این منصب رسیده و قبلا در اتحادیه اروپا بویژه در حوزه قضایی آن فعال بوده است، هشدار داد که تهدید تکفیری های تروریست اروپایی حاضر در سوریه یک خطر بی سابقه برای اروپا شده اند وحتی چنین پدیده ای در افغانستان و عراق و دیگر نقاط جهان هم دیده نشده است.

دوکرشوف تصریح کرد: تروریست های اروپایی دارای شبکه های سازمان یافته ارتباطی با برخی طرف ها در کشورهای اسلامی هستند و این تهدید در سال های طولانی باقی خواهد ماند زیرا نمی دانیم که بحران سوریه چه زمان تمام می شود شاید چند ماه و یا چند سال طول بکشد و این واقعا غم انگیز و ناراحت کننده است و روز به روز هم تروریست های جدیدی جذب می شوند و بیشتر آنها بعداز مدتی به کشورهای خود باز می گردند.

هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: اکنون صدها تروریست تکفیری درحال بازگشت هستند و یا بزودی باز خواهند گشت و مقصد آنها مغرب ، تونس ، اروپا ، بالکان ، آُسیای مرکزی و پاکستان ، استرالیا، کانادا و آمریکا است و این روند تا زمان زیادی ادامه خواهد داشت.

وی گفت : برخی ممکن است دست به عملیات تروریستی در سطح کوچک بزنند اما بیشتر وابسته به گروه های تروریستی هستند که می خواهند به غرب حمله کنند و می گویند که بعداز سوریه این هدف نهایی آنان است.

دوکرشوف از جمله تلاش های لازم برای مقابله با این پدیده را ضرورت گسترش تماس با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دانست و افزود باید آنها را وادار کرد تا پول و سلاح به تروریست های تکفیری در سوریه به بهانه هایی مانند پرداخت زکات و امثال آن ندهند.

هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم اضافه کرد: برخی شبکه های تلویزیونی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آشکارا خواستار حمایت های مالی از گروه های مسلح مخالف نظام سوریه و به اصطلاح جهادی ها می شوند که باید بسرعت متوقف گردد البته برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی اقداماتی را در مبارزه با تروریسم شروع کرده اند.

دوکرشوف تاکید کرد: برخی از مردم واقعا نمی دانند به چه کسانی کمک می کنند ، در سوریه گروه های مسلح با درجات مختلف تندروی وجود دارد اما همه به نوعی با القاعده مرتبط هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    1 0
    انشاا.. همه ی کسانی که به مردم سوریه ظلم کرده و میکنند اگز قابل هذایت نیستند گرفتار ظلم خود شوند.
  • امید IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    1 0
    مرگ بر تکفیر ها وافراطیون