۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۲

بارش شدید و بی‌سابقه برف در اروپا، هرچند برای ساکنان این قاره دردسرساز شده، اما چشم‌انداز زیبایی را ایجاد کرده است. ماهواره ترا از ارتفاع 670 کیلومتری، کشور سراسر برفی انگلستان را به‌تصویر کشیده است.

بارش برف سنگین، چند روزی است مناطق گسترده‌ای از نیم‌کره شمالی بخصوص قاره اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. ماهواره ترا از فاصله 670 کیلومتری سطح زمین توانست این تصویر را از کشور انگلستان تهیه کند و همان‌طور که می‌بینید، تمام سطح این جزیره پوشیده از برف است. (برای دانلود عکس بزرگ 3 مگابایتی، اینجا را کلیک کنید)

بارش سنگین برف و دمای بسیار پایین هوا که در بسیاری از کشورها، رکورد حداقل دما را نیز شکسته است، باعث تعطیلی مدارس، لغو گسترده پروازها و قطعی برق شده است. بخش‌هایی از آمریکای شمالی و آسیا نیز تحت تاثیر این هوای سرد قرار گرفته‌اند.

اما دلیل این هوای سرد چیست؟ به گفته دانشمندان، مهم‌ترین عامل این افت محسوس را باید در نوسان‌های قطبی جستجو کرد. این نوسان‌ها در واقع، حرکت‌های رفت‌وبرگشتی تقویت‌کننده و تضعیف‌کننده نواحی نیمه‌پایدار پرفشار و کم‌فشار جو زمین در نواحی قطب جنوب و عرض‌های میانی زمین است.

یکی از نتایج فاز منفی این نوسان‌ها، هوای سرد و برفی در زمستان اوراسیا و آمریکای شمالی است و جالب اینجاست که در دسامبر 2009 / چند هفته پیش، پایین‌ترین مقدار شاخص نوسان قطبی در طول شصت سال اخیر به ثبت رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =