ایسنا نوشت:

همانطور که به پایان ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه برای مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ نزدیک می‌شویم، مقامات‌ آمریکایی اظهارات مختلفی در مورد اینکه این مذاکرات در تاریخ تعیین شده به نتیجه می‌رسد یا خیر ارائه داده‌اند.

یک منبع آگاه به پایگاه خبری المانتیور گفت که خانم وندی شرمن که هم اکنون ریاست هیات مذاکره‌کننده آمریکایی را بعهده دارد ممکن است بعنوان جانشین بیل برنز، معاون وزیر خارجه این کشور انتخاب شود. این منبع همچنین افزود که دولت باراک اوباما مایل است وندی شرمن تا قبل از ارتقاء موقعیتش مذاکرات هسته‌ای با ایران را به اتمام برساند.

اما یکی از مقامات دولت اوباما به المانیتور گفته بود که جان کری وزیر خارجه آمریکا تاکنون در مورد جانشین برنز تصمیمی نگرفته است.

همچنین دوره کاری کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پنج سال فعالیت در پایان سال جاری میلادی به اتمام می‌رسد که این امر در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

تیم خانم اشتون نیز که از سال ۲۰۱۱ تاکنون درگیر مذاکرات ایران است همراه وی به کار خود خاتمه می‌دهند. اشتون و همکارانش در طول این سال‌ها توانسته‌اند اعتماد هر دو طرف ایران و آمریکا را جلب کنند و به طور قطع بسیار سخت است که افرادی جدید به سرعت انتصاب شوند و بتوانند به این مذاکرات پیچیده سر و سامان بدهند.

به نوشته المانیتور انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر ممکن است منجر به حاکمیت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و کنگره در سال آینده شود. از آنجایی که اعضای کنونی کنگره همواره از منتقدان مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده‌اند احتمال برداشتن گام‌هایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران وجود دارد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز در ماه اوت سالگرد آغاز دوران ریاست جمهوری خود و کابینه‌اش را ثبت می‌کند در حالی که به دلیل برآورده نشدن انتظارات برای بهبود وضعیت اقتصادی و رهایی از تحریم‌ها ممکن است هدف انتقادات فراوانی قرار گرفته و تضعیف شود.

همزمان با نزدیک شدن به ضرب الاجل ۲۰ ژوئیه برخی معتقدند که تمدید مدت زمان مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ نمی‌تواند آسیبی به آن برساند.

باتوجه به محدودیت‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ایران شامل تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد و کاهش ذخیره اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اعمال شده تام وانیلون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در یک کنفرانس در واشنگتن در این باره گفت: قدرت در دست غرب است چون بخش زیادی از تحریم‌ها به قوت خود باقی است.

این پایگاه خبری در ادامه به گزارش اخیر آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: آژانس در ۲۳ ماه مه اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در توافق اولیه ژنو و هفت گام عملی مورد توافق با آژانس عمل کرده است. ایران اورانیوم بالای ۵ درصد غنی‌سازی نمی‌کند و ذخیره اورانیوم با غنای ۲۰ درصدش را نیز کاهش داده است.

به نظر می آید مواضع برای دستیابی به یک توافق تا پایان ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه که در توافق اولیه تعیین شده قابل توجه باشند. سخنان یک مقام ارشد آمریکا در هفته گذشته در حضور جمعی از کارشناسان به گونه‌ای بود که برخی تصور کردند تمدید مذاکرات مختل است. اگرچه ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت به تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران نمی‌اندیشد و آمریکا تلاش می کند تا ۲۰ ژوئیه به نتیجه برسد و ما معتقدیم که این کار ممکن است.

المانیتور در پایان آورده است حتی اگر گروه ۱+۵ به اختلافاتش با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای اش و مسائل مربوط پایان دهد، هرگونه توافقی که بدست آید پیچیده خواهد بود و نیازمند مذاکرات بعدی است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =