واشنگتن اعلام کرد قصد دارد با دولت جدید آشتی ملی فلسطین همکاری کرده و از آن حمایت مالی کند، این در حالی است که رژیم صهیونیستی از ابراز تمایل کاخ سفید برای تعامل با دولت آشتی ملی فلسطین انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، همزمان با اعلام موضع کاخ سفید نسبت به تشکیل دولت آشتی ملی فلسطین قانونگذاران آمریکا و رژیم صهیونیستی به این مهم واکنش نشان دادند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه در یک توافق سازش با اعضای جنبش حماس در یک دولت آشتی ملی شرکت کرد و کابینه رامی حمدالله، نخست‌وزیر فلسطین سوگند یاد کرد.

آمریکا، حماس را به عنوان یک سازمان "تروریستی" می‌نگرد و کنگره آمریکا محدودیت‌هایی را در مورد تامین حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین در پی تشکیل این دولت آشتی ملی اعمال کرده است.

قانونگذاران ارشد آمریکا گفتند، واشنگتن باید تا زمانی که از تعهد حماس نسبت به ادامه صلح با اسرائیل مطمئن شود حمایت مالی خود از فلسطین را به حالت تعلیق درآورد.

با این حال وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که این کابینه جدید را متشکل از تکنوکرات‌ها می‌داند و تمایل دارد تا با آن همکاری تجاری داشته باشد.

جن‌ ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: در حال حاضر مشخص است که محمود عباس یک دولت موقت تکنوکرات تشکیل داده که از وزرای وابسته به حماس تشکیل نشده است.

وی با اشاره به تعهدات عباس برای احترام به توافقات صلح اخیر با رژیم صهیونیستی افزود: براساس آنچه که در حال حاضر می‌دانیم قصد داریم با این دولت جدید همکاری کنیم. اما از نزدیک آن را زیر نظر خواهیم گرفت تا مطمئن شویم که دولت آشتی ملی فلسطین بر اصولی که محمود عباس بازگو کرده متعهد می‌ماند.

یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت: ما از این تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر همکاری با دولت آشتی ملی فلسطین بسیار متاسف شده‌ایم.

در ادامه این بیانیه آمده است: واشنگتن می‌توانست با تاکید بر عباس برای پایان دادن به سازشش با حماس و بازگشت به میز مذاکرات صلح با اسرائیل روند صلح را پیش ببرد.

جن‌ ساکی درباره تامین حمایت مالی از دولت آشتی ملی فلسطین گفت: این امر صورت می‌گیرد اما ما به ارزیابی این مصالحه و سیاست‌های این دولت جدید ادامه خواهیم داد و براساس آن رویکرد خودمان را تنظیم خواهیم کرد.

طبق قانون، کمک آمریکا برای حماس یا هر گروهی که تحت کنترل حماس باشد و یا دولت ائتلافی که حماس یکی از اعضای آن باشد، تعلق نمی‌گیرد. در همین حال تعدادی از قانونگذاران ارشد آْمریکا گفتند، واشنگتن باید کمک سالانه خود به فلسطین را که نیازمند اجازه کنگره است، به حالت تعلیق درآورد.

در همین رابطه واحد مرکزی نوشت: رژیم صهیونیستی از ابراز تمایل کاخ سفید برای تعامل با دولت آشتی ملی فلسطین انتقاد کرد.
اندکی پس از انتشار مواضع واشنگتن در قبال دولت آشتی ملی فلسطین، یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود با صدور بیانیه ای به موضعگیری آمریکا واکنش نشان داد و تصریح کرد:« مواضع وزارت امور خارجه آمریکا و ابراز تمایل این وزارتخانه برای تعامل با دولت توافقی فلسطین ناامید کننده است.»
به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا از بیت لحم، در این بیانیه آمده است:« این امکان وجود دارد که واشنگتن بتواند با تشویق محمود عباس به لغو توافق با حماس ، بار دیگر رئیس تشکیلات خودگردان را به میز مذاکرات بازگرداند.»
اسرائیل از ماه گذشته و پس از توافق محمود عباس با جنبش حماس که از نگاه اسرائیل یک گروه تروریستی است، مذاکرات صلح با فلسطین را متوقف کرد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hosseinh A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    3 0
    آفرین بر اوباما عزیز
  • نادر IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    3 0
    اوضاع داره جالب میشه نتایاهو گفته آمریکا از پشت به ما خنچر زد تیتر یاهو بود