۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

مهر نوشت:

دادستانی شهر آنتالیای ترکیه برای چهار نفر از معترضین پارک گزی که یکی از آنها به دختر روبان قرمز معروف است تقاضای 98 سال زندان به اتهام شرکت در اعتراضات سال گذشته کرد.

به گزارش حریت، با وجود گذشت یک سال از تظاهرات پارک گزی، دادگاه های ترکیه در شهرهای مختلف همچنان پیگیر اتهامات افراد حاضر در آن اعتراضات هستند.

در همین رابطه دادستانی شهر آنتالیا برای چهار متهم حوادث سال گذشته که یک نفر از آنها یک دختر جوان است تقاضای 98 سال حبس را کرده است. این دختر جوان که "دنیز کاراساگیل" نام دارد و پیش از این چهار ماه در بازداشت بوده به دلیل نوع روسری هایی که در هنگام تظاهرات های سال گذشته بر سر داشته در ترکیه به "دختر روبان قرمز" معروف شده است. برخی معتقدند که رنگ به کار رفته در روسری هایی که این دختر استفاده می کرده حکایت از احساسات ملی گرایانه او داشته است.

این دختر جوان علاوه بر اتهام حضور در اعتراضات، متهم به عضویت در گروه های تروریستی و ایستادگی در برابر قانون شده است. اگر اتهامات وارده بر وی ثابت شوند او بین 24 تا 98 سال زندان محکوم می شود.

براساس این گزارش، دوره محکومیت سه متهم دیگری که دادستانی آنتالیا برای آنها درخواست محکومیت کرده نیز محکومیت های بلند مدتی همچون کاراساگیل است.

در زمان اوج گیری اعتراضات سال گذشته وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که با بازداشت شدگان این اعتراضات همانند اعضای گروه های تروریستی برخورد خواهد شد. این خبر در حالی منتشر می شود که پس لرزه های تظاهرات شنبه شب در استانبول، ازمیر و آنکارا که به مناسبت اولین سالگرد اعتراضات پارک گزی انجام شد همچنان ادامه دارد.

31 می اولین سالگرد اعتراضات پارک گزی بود. اعتراضاتی که در ابتدا به صورت آرام و فقط در پارک گزی میدان تقسیم شهر استانبول انجام می شد، اما سرکوب این اعتراض آرام سبب گسترش سریع آن و ادامه دار شدنش برای دست کم سه ماه شد. کشته شدن چند نفر در این اعتراضات به دست نیروهای پلیس ترکیه سبب شده تا هر از چند گاهی تظاهرات در این رابطه برگزار شود.

سال گذشته، تجمع معترضان به تخریب پارک گزی در میدان تقسیم به صحنه اعتراضات ضددولتی بدل شد و پس از برخورد خشونت بار پلیس با معترضان، دامنه تظاهرات ضددولتی خیلی زود به سر تا سر ترکیه گسترش یافت.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    2 0
    98 سال برای اعتراض؟ خیلی ظالمانه است. ولی حد اقل محاکمه میشه و تکلیفش مشخص میشه.