۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۱

ایسنا نوشت:

در حالی که خلیفه حفتر اعلام کرد که از سوی امارات یا عربستان حمایت نمی‌شود القاعده علیه وی اعلام جنگ کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، خلیفه حفتر، سرلشگر بازنشسته ارتش لیبی که هدایت ناآرامی‌ها در این کشور را بر عهده دارد، اظهار کرد که با هر حمله نظامی مصر که با هدف برقراری امنیت در مرزهای غربی آن کشور باشد موافق است حتی اگر آثار این ضربه به خاک لیبی برسد.

وی در مصاحبه با روزنامه المصری الیوم اظهار کرد که پیشتر از مسئولین لیبیایی خواسته است مسئولیت برقراری امنیت مرزها با مصر را به خود قاهره واگذار کنند چرا که طرابلس قادر به انجام چنین کاری نیست.

حفتر تصریح کرد: از هر حمله نظامی که به برقراری امنیت مصر بینجامد حمایت می‌کنم ما می‌خواهیم که گروه‌های تروریستی را در درنه، بنغازی، اجدابیا، سرت، طرابلس و در مرزها با الجزایر از بین ببریم. نمی‌توان به هیچ یک از این گروه‌ها اجازه داد که دست به اقداماتی علیه کشورهای دوست و برادر بزنند و این مساله نیازمند همکاری‌هایی است تا به آن‌ها اجازه فعالیت در مصر و لیبی داده نشود.

وی خاطرنشان کرد که مسئولان آتی لیبی باید در تلاش باشند تا امنیت مرزها را برقرار ساخته و مرزها را باز نگذارند.

حفتر در این مصاحبه خود با تکذیب این امر که از سوی امارات یا عربستان حمایت می‌شود، گفت: ما چیزی از این دست حمایت‌ها از سوی کسی ندیده و نشنیده‌ایم اما توقع داریم تمام دوستانمان به ما خیر برسانند.

در همین راستا، القاعده در کشورهای مغرب اسلامی در بیانیه‌ای از تمام لیبیایی‌ها خواست با خلیفه حفتر مبارزه کنند.

در این بیانیه آمده است: ما از قبایل لیبیایی می‌خواهیم تا از این خائن برائت جسته و به فرزندان خود اجازه ندهند که دستانشان را به خون برادرانشان که شبانه‌ روز برای برقراری امنیت آن‌ها تلاش می‌کنند، آلوده سازند.

القاعده در کشورهای مغرب اسلامی اعلام کرد: خلیفه حفتر با تأسی از عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع سابق مصر و رئیس جمهور آتی این کشور و با حمایت آمریکا و با برخورداری از اموال کشورهای حوزه خلیج (فارس) با بهانه مبارزه با تروریسم می‌خواهد جوانان ما را که خواهان اجرای حکم شریعت هستند به قتل برساند. وی دست پرورده و خادم مطیع آمریکاست.

از سوی دیگر، جنگنده‌های وابسته به حفتر دست به حملات هوایی به مراکز نظامی، شبه نظامیان مسلح وابسته به انقلابیون سابق در شهر بنغازی در شرق لیبی زدند.

در حالی که فرمانده این عملیات اعلام کرد که این عملیات مقر گروه انصار الشریعه را هدف قرار دارد احمد الجازوی، سخنگوی اتاق انقلابیون لیبی اعلام کرد که جنگنده‌های حفتر سه مقر انقلابی‌ها و ارتش ملی نظامی لیبی را هدف قرار دادند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد که درگیری‌های شدیدی با سلاح‌های سنگین وزن میان گردانی از ارتش لیبی با افراد مسلح ناشناس در منطقه‌ای در بنغازی رخ داده است.

خبرنگار الجزیره با بیان اینکه نیروهای وابسته به خلیفه حفتر به سمت منطقه الهواری در بنغازی موشک‌های گراد شلیک می‌کنند، اظهار کرد که اوضاع امنیتی بسیار خطرناک بوده و آمد و شد در این شهر بسیار دشوار است.

از سوی دیگر، دولت موقت لیبی به ریاست عبدالله الثنی، اعلام کرد که قدرت را به دولت جدید لیبی به ریاست احمد معیتیق تحویل نخواهد داد.

الثنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نمایندگانی از کنگره ملی لیبی (پارلمان) از بخش قانون اساسی در دادگاه عالی خواسته‌اند تا شکایت خود را نسبت به انتخاب احمد معیتیق برای تصدی پست نخست‌وزیری اعلام کند و تصمیم نهایی در این خصوص را دستگاه قضا اتخاذ خواهد کرد.

وی اظهار کرد که 41 نماینده پارلمان از وی خواسته‌اند تا به فعالیتش به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت ادامه دهد.

دولت الثنی با تحویل قدرت به دولت معیتیق مخالف است که رای اعتماد پارلمان را هفته گذشته به دست آورد.

ریاست پارلمان لیبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام عبدالله الثنی که با تحویل قدرت مخالف است

به منزله پافشاری برای تصدی قدرت و مخالفت با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است و با قوانین کشور که الثنی سوگند خورده که به آن احترام می‌گذارد مغایرت دارد.

این در حالی است که الثنی گفته است که خواهان تصاحب قدرت نیست بلکه می‌خواهد منافع ملی در لیبی حفظ شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =