۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶

تسنیم نوشت:

مشاجره لفظی میان مقامات نظامی چین و آمریکا پیرامون موضوع دریای جنوبی چین و تلاش آمریکا برای متحد ساختن کشورهای این منطقه علیه چین نگرانی‌ها درباره درگیری نظامی در منطقه جنوب شرق آسیا را افزایش داده است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال؛ حضور چین به عنوان یک قدرت نوظهور در شرق آسیا منجر به مشاجره لفظی میان مقامات این کشور با همتایان آمریکایی در جلسه مقامات ارشد دفاعی دنیا شد و تنش میان پکن و همسایگان نه‌چندان قدرتمند این کشور افزایش یافت.
یکی از مقامات نظامی چین در اجلاس موسوم به شانگری-لا در سنگاپور به انتقاد چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا از سیاست‌های تحریک‌آمیز پکن در دریای جنوبی چین به شدت واکنش نشان داد.
وانگ گوانژونگ، معاون فرمانده ستاد کل ارتش چین اظهارات هیگل را حس برتری جویی، ادبیات تهدید و بخشی از اقدامات تحریک‌آمیز علیه چین خواند. یکی دیگر از مقامات نظامی چین در مصاحبه‌ای گفت:" آمریکایی‌ها اشتباه استراتژیک بسیار مهمی مرتکب می‌شوند. اگر شما به چین به دید یک دشمن نگاه کنید، چین مطمئنا به دشمن شما تبدیل خواهد شد."
چین از اینکه به عنوان قدرت برتر آسیا و یا حداقل با قدرتی مشابه با آمریکا در این قاره دیده شود احساس رضایت می‌کند و سعی در بیان این مساله دارد که آمریکا با وجود داشتن قدرت نظامی برتر کاری دراین‌باره نمی‌تواند انجام دهد. با اینحال روی مدکالف، مدیر برنامه امنیت بین‌الملل در موسسه لوئی در استرالیا معتقد است موقعیت چین به آن اندازه که تصور می‌کند قدرتمند نیست و این کشور با انجام اقدامات تحریک‌آمیز نه‌تنها باعث اتحاد کشورهای دیگر علیه خود می‌شود بلکه توجیهی برای ادامه حضور نظامی آمریکا در منطقه ایجاد خواهد کرد.ربرخی مقامات آمریکایی نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که اقدامات پکن در دریای چین جنوبی اتحاد کشورهای این منطقه با یکدیگر علیه چین و همکاری عمیقتر با آمریکا را به همراه داشته باشد.
اما توازن استراتژیک با توجه به رشد اقتصادی و نظامی چین به سرعت در حال تغییر است. روابط عمیق تجاری و اقتصادی میان پکن و کشورهای همسایه به این معناست که بسیاری از کشورهای آسیا قدرت به چالش کشیدن چین را ندارند. قدرت نظامی چین به مراتب ضعیفتر از آمریکاست اما سرمایه‌گذاری این کشور در سیستم‌های موشکی و پیشرفته نظارتی به این معناست که قابلیت بیشتری برای مواجهه با حمله نظامی احتمالی آمریکا را به نسبت قبل داراست.
کارشناسان نظامی چین مدتهاست که شاهد محاصره کشورشان در شبکه‌ای از پایگاه‌های نظامی آمریکایی هستند که بخش عمده‌ای از آنها میراث جنگ جهانی دوم و جنگ سرد به شمار می‌روند. بحران اقتصادی سال 2008 فرصت مناسبی برای این کشور بود تا با استفاده از قدرت اقتصادی این وضعیت را تغییر دهند. با توجه به تجربه آمریکا از جنگ‌های عراق و افغانستان مقامات و کارشناسان چینی انتظار دارند آمریکا تمایلی به درگیر شدن در یک مناقشه نظامی دیگر نداشته باشد. پکن نیز باوجود متهم ساختن آمریکا به اقدامات تحریک‌آمیز آمادگی خود برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه را اعلام کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =