این که به یکباره، نزدیک به هشتاد میلیون ایرانی، متوفا اعلام شود، نوبرانه ی فناوری نوین عصر اطلاعات است.

اگر امروز به هر یک از مراجع اداری اعم از دولتی و غیردولتی برای انجام کاری اداری مراجعه کردید که نیاز به استعلام از وضعیت حیات و ممات تان بود، پاسخ استعلام شخص حقیقی براساس پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال کشور، این بود که "این شخص در قید حیات نیست"؛ و در نتیجه مفهوم آن، این است که شما مرده اید؛ نهراسید! مرده که ترس ندارد.

 

گاهی شنیده اید که می گویند فلانی خیلی آدم بی حالی است؛ انگار خاکِ مرده روی صورتش پاشیده اند! امروز، در خبرها آمده بود که طبق اطلاعات پایگاه ثبت احوال کشور، روی صورت نزدیک به هشتاد میلیون ایرانی، انگار خاک مرده پاشیده اند. (اینجا)

هرچند رخدادهایی از این دست، حالا دیگر نه فقط برای جامعه ی سردفتری؛ برای مردم هم، رو به عادی شدن است که پایگاه های اطلاعاتی مرتبط همچون ثبت اسناد و املاک کشور و سامانه بانک اطلاعات اشخاص ممنوع المعامله و ثبت احوال کشور، از نظر فنی، دچار اختلال شوند و به موقع و روزآمد و برخط (آنلاین) نباشند ولیکن این که به یکباره پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال کشور، نزدیک به هشتاد میلیون ایرانی را متوفا اعلام نماید، نوبرانه ی فناوری نوین عصر اطلاعات است.

گفتنی است که متأسفانه این یادداشت، یادداشت نگارنده از دیار باقی است؛ البته دور از جون شما!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    1 0
    سپاس بیکران از این مطلب .اما تصور مینمایم نباید ثبت احوال را مقصر قلمداد نمود .متولیان ثبت آنی باید پاسخگو باشند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    تنها حرف راستی که تا حالا شنیدم همین بود
  • عباس A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    فاتحه؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 0
    توضيح سازمان ثبت اسناد و املاك فقط يك توجيه ناشيانه است . سامانه ثبت اسناد و املاك بايد اين اندازه قابليت داشته باشد كه با قطع سامانه جانبي ديگر ثبت احوال كه صرفاً جهت احراز هويت به كار مي آيد ، راهكار جايگزين براي ثبت اسناد مردم وجود داشته باشد . حقيقتاً امروز خيلي ها نفرين و گاهاً فحش به مسئولين محترم اين قضيه نثار كردند كه به نظر من خيلي هم بي جا نبود.
  • میرزا بنویس IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    وقتی سرنوشت اسناد مردم به برنامه ای گره میخورد که چند سامانه مختلف در آن دخیلند و هریک را مسئولی متفاوت از آن یکی معلوم است هیچکس مسئولیت اختلال در کار مردم را از اول وقت تا پایان وقت اداری نمیپذیرد و برایشان اهمیتی ندارد که همه زندگی یک فروشنده یا خریدار بر باد رود .. الکترونیکی شدن تمام فرآیندهای یک امر به این مهمی نیازمند ساختار قوی دارد که ما از آن بی بهره ایم