ایرنا نوشت:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با تایید دعوت عربستان سعودی از ایران برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در جده گفت که به دلیل تقارن این اجلاس با دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ به عربستان نمی‌روم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عصر یکشنبه پیش از ورود شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا به عربستان سفر خواهد کرد یا خیر؟ اظهار داشت: دعوتی که انجام شده، برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی بوده است اما به دلیل تقارن آن با دور بعدی مذاکرات هسته‌ای امکان حضور من وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در اجلاس الجزیره به عبدالعزیز بن عبدالله قائم مقام وزیر امور خارجه عربستان و فرزند پادشاه آن کشور گفتم که زمان مذاکرات از قبل تعیین شده است و امکان جا به جایی آن وجود ندارد.

 

برای روابط با کویت اهمیت بسیاری قائلیم

ظریف درباره اهمیت سفر امیر کویت به تهران نیز اظهار داشت: ما با کویت منافع تاریخی و مشترکی داریم و زمینه‌های گسترش این روابط فراهم است. برای استقبال از امیر کویت به فرودگاه مهرآباد آمده بود گفت: ما برای روابط با کویت اهمیت زیادی قائل هستیم و امیدواریم این سفر آغاز فصل جدیدی برای گسترش همکاری‌ها باشد.

مذاکره با اشتون خیلی جدی و مثبت بود

وزیر امور خارجه همچنین درباره نتایج مذاکره با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در استامبول ترکیه گفت: این مذاکرات بسیار جدی و مثبت بود و درباره راه‌های مختلف حل مشکلات و شرایط پیگیری موضوع صحبت کردیم.

وی خاطر نشان کرد: این مذاکرات همچون مذاکرات قبل، مفید بود و توقع هم همین است چرا که موضوع بسیار مهمی مورد بحث است که در طول ۷-۸ سال گذشته انباشته شده بود؛ بنابر این نباید توقع داشت با چند جلسه مذاکره حل و فصل شود به خصوص الان که در حال مذاکره درباره راه حل نهایی هستیم.

رسیدن به توافق ممکن است

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که دلایل اینکه گفته می‌شود ˈرسیدن به توافق ممکن استˈ، توضیح داد: غرب در طول مدت گذشته روش‌های دیگری همچون تحریم، فشار و تهدید را امتحان کرده بود اما هیچ کدام نتوانست آن‌ها را به اهدافشان برساند بلکه هر روز از اهدافشان دورتر شدند.

وی تصریح کرد: از طرفی ما هیچ چیزی بیشتر از حقوقمان نمی‌خواهیم و صرفا اجرای حقوقمان بر اساس ضوابط بین‌المللی مدنظر است و فکر می‌کنیم منافع دو طرف هم در این است.

ظریف تاکید کرد: فکر می‌کنم اگر طرف مقابل بهانه‌جویی نکند قانع خواهد شد که برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است و به این دلیل معتقدم که رسیدن به توافق ممکن است.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    12 2
    خدارو شکر. خیلی بابت این ماجرا نگران بودم. باید اول مذاکرات هسته ای رو به نتیجه رسوند و بعد با عربستان به گفتگو نشست. الان عربستان به دنبال سو استفاده و باجخواهی است.