در نشست اقتصادی ایران و امارات پس از هشت سال چه گذشت؟/ وعده بازگشت به دوران رونق تجاری

گردهمایی تجار و بازرگانان ایران و امارات صبح امروز در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران برگزار شد.

این نشست به اندازه ای با استقبال تجار و صاحبان کسب وکار ایران مواجه شد که هر دو سالن همایش ساختمان اتاق تهران پر شد.در این نشست،ابتدا مقامات بخش خصوصی دو کشور به ایراد سخنرانی پرداختند و سپس مذاکرات رو در روی تجاری میان بازرگانان ایرانی و اماراتی در مکان هایی که به همین منظور درنظر گرفته شده بود،صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین هیات تجاری امارات که روز گذشته وارد تهران شد به دعوت اتاق بازرگانی تهران آمده است و قرار است تا فردا دوشنبه برنامه ها و ملاقات هایی با بخش خصوصی و دولتی ایران داشته باشد.

حضور هیات تجاری اماراتی در ایران

در ابتدای این نشست یحیی آل‌اسحاق با اشاره به سفر دو سال قبل هیات تجاری اتاق تهران به امارات از محمد ثانی الرمیثی بابت استقبال گرم تشکر و ابراز امیدواری کرد اکنون اتاق تهران بتواند در پاسخ به آن، میزبان خوبی برای هیات تجار اماراتی باشد. رئیس اتاق تهران هم‌چنین درخواست کرد رفت‌وآمدهای تجاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور تداوم داشته باشد تا در این دیدارها زمینه همکاری‌های اقتصادی مشترک بیشتر از قبل فراهم شود. او با اشاره به روابط تاریخی دو کشور گفت: «رابطه امارات متحده عربی و ایران گرچه گاهی دچار نوسان شده اما هیچگاه قطع نشده است. حتی در دوران دفاع مقدس نیز که من در وزارت بازرگانی مسئولیت داشتم برادران اماراتی در تامین نیازهای وارداتی ما و حفظ روابط تجاری خود با ایران کوشش داشتند و با ما همکاری کردند.»

وی افزود: رابطه بین ایران و امارات حتما ادامه خواهد داشت، اما باید تلاش کنیم تا از تمام ظرفیت ها برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور بهره بجوییم هر چند تاکنون ارزش مبادلات تجاری بین ایران و امارات به کمتر از 10 میلیارد دلار نرسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آمادگی تهران برای جذب سرمایه های خارجی اظهار داشت: بر اساس برنامه 5 ساله توسعه ،ایران آمادگی جذب 900 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش نفت و سایر حوزه های اقتصادی را دارد که با توجه به مهیا شدن دسترسی به بازارهای 300 میلیون نفری از سوی ایران برای کشورهای سرمایه گذار این می تواند یک فرصت ایده آل باشد.

آل اسحاق با بیان این مطلب که بازگشت سرمایه گذاری در ایران تضمین شده است، افزود: قطعا مشکلات ما دیر یا زود حل خواهد شد، اما؛ امیدواریم دوستان و همکاران قدیمی ما بیشتر و زودتر از سایر کشورها نسبت به بهبود روابط اقتصادی خود با ایران اقدام کنند.

رییس اتاق تهران با اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر روابط تجاری دو کشور خاطر نشان کرد: برخی از این مشکلات ناشی از مسائل و دیدگاه های سلیقه ای است، اما عزم دو دولت بر رفع این مشکلات و توسعه روابط دو کشور است.

وی در پایان متذکر شد: ما گمان می کنیم امارات نیز به دنبال توسعه روابط خود با ایران است و اگر در این مسیر صرفا به جنبه های اقتصادی نیز توجه کنیم در می یابیم که توسعه روابط به نفع هر دو طرف است.

به سرمایه گذاری در ایران علاقمند هستیم

رییس اتاق بازرگانی امارات نیز در سخنانی به سطح روابط دیرینه ایران و امارات اشاره کرد و گفت که این ارتباط این دوکشورهمواره مبتنی براحترام متقابل و بر پایه هایی محکم استوار بوده است. محمد ثانی مرشد الرمیثی ادامه داد:« ما به توسعه این روابط از طریق افزایش مبادلات تجاری و افزایش رفت و آمدها امیدوار هستیم.» او افزود:« روابط ایران و امارات طی قرن های اخیر، در زمینه املاک، مبادلات تجاری و در حوزه لجستیک و سایر زمینه ها بوده است و ما بسیار علاقمند هستیم که سرمایه گذاری خود را در ایران افزایش دهیم. این یکی از استراتژی های امارات در بلند مدت خواهد بود.» رییس اتاق بازرگانی امارات همچنین نسبت به فراهم شدن فرصت های بیشتر برای همکاری اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد و گفت:« امارات می تواند پلی برای ارتباط ایران با جهان باشد.» او همچنین ابراز امیدواری کرد که سطح روابط تجاری ایران و امارات از سطح انتظارات فراتر رود.

بازگشت حجم تجاری به دوران رونق

رییس اتاق بازرگانی و صنعت دبی نیز در این نشست به نزدیکی مناسبات و روابط تجاری این امیرنشین با ایران اشاره کرد و گفت:در حال حاضر بیش از 50 هزار شرکت و موسسه از بخش خصوصی و دولتی ایران در دبی فعالیت می کنند.عبدالرحمن سیف الغریر با اشاره به اینکه حجم مناسبات بازرگانی امیرنشین دبی و ایران طی چند سال اخیر کاهش یافته بود،از بازگشت به دوران رونق و رشد داد و ستدهای تجاری میان دو طرف خبر داد و یادآور شد که در حال حاضر تعاملات اقتصادی دو طرف به روال عادی خود بازگشته است.

رییس اتاق بازرگانی و صنعت دبی بر کاهش مشکلات در روابط اقتصادی دبی با ایران تاکید و تصریح کرد که در مناسبات دو طرف کمتر از 5 درصد مشکلات وجود دارد.به گفته وی،موانع و مشکلات بر سر راه تجارت دو طرف به قدری اندک است که موفقیت ها را در این زمینه تحت تاثیر قرار نمی دهد.

او در ادامه با بیان اینکه اجازه نمی دهیم جنبه های منفی در تعاملات،اثری بر همکاری های اقتصادی دو طرف داشته باشد،افزود:دبی و ایران منافع مشترک بسیاری در حوزه اقتصادی دارند به طوری که موفقیت ایران در عرصه های مختلفت سیاسی و اقتصادی و در سطح بین المللی،به مثابه موفقیت دبی است،از این رو،هر یک از دو طرف باید برای حفظ و توسعه روابط تلاش کند.

تحریم ها،امارات را هم متضرر کرد

درادامه این نشست،"محمدرضا فیاض" سفیر ایران در امارات، رشته کلام را به دست گرفت و به این نکته اشاره کرد که روابط ایران و امارات به رغم حوادثی که در منطقه به وقوع پیوست، بر پایه شاخص های مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد در جریان بوده است. او سپس به سطح مبادلات تجاری دو کشور در سال های مختلف اشاره کرد و گفت:«در سال 2013حجم مبادلات میان ایران و امارات به حدود 15 میلیارددلار رسید. در حالی که این رقم در سال های 2012، 2011 و 2010 به ترتیب، 17میلیارد دلار، 23 میلیارد دلار و20 میلیارد دلار بوده است.» فیاض، ظرفیت های دو کشور برای همکاری های اقتصادی را قابل توجه توصیف کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت:«حوادثی که با عنوان تحریم ایران را به ناحق تحت فشار قرار داد، اماراتی ها را نیز متضرر کرد و موجب شد که آنها نتوانند همکاری های تجاری خود با ایران را مانند گذشته تداوم ببخشند.»

سفیر ایران درامارات همچنین ابراز امیداوری کرد که روابط این دو کشور در سطحی ممتاز ادامه یابد. اوگفت:« این اراده دردولت نیز وجود دارد که روابط ایران با کشورهای منطقه توسعه یابد و بخش خصوصی نیز می تواند در این برهه نقش بی بدیلی ایفا کند.» فیاض با اشاره به اینکه عزیمت این هیات اماراتی در پاسخ به سفر هیاتی از اتاق تهران در سال 1391 صورت گرفته است گفت که دیدار تجار ایرانی و اماراتی فرصت مغتنمی فراهم کرده است که دو طرف در آغوش یکدیگر قرار گیرند.  

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =