ظریف: بحران سوریه هیچ راه‌حلی جز راهکار سیاسی ندارد/ایران آماده کمک به برقراری صلح در منطقه است

وزیر امور خارجه کشورمان در ر دومین نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه تأکید کرد که بحران این کشور هیچ راه‌حلی جز راهکار سیاسی ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در دومین نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه گفت: "جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه ضمن احترام به مطالبات مشروع مردم سوریه تنها راه‌حل این بحران را راهکار سیاسی از طریق تشکیل گفت‌وگوهای سوری سوری و مراجعه به عزم و اراده ملت سوریه دانسته و تمامی تلاش خود را نیز در این راه به کار بسته است".

اهم اظهارات وزیر امورخارجه در ادامه به نقل از تسنیم می آید:
* همکاری‌های سازنده ایران با تلاش‌‌های مؤثر منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله همکاری با نمایندگان دبیرکل سازمان ملل متحد، کمک و مساعدت ویژه جمهوری اسلامی برای توافق در زمینه مبارزه با سلاح‌های شیمیایی، برگزاری دو نشست بین‌المللی در تهران با محوریت نفی خشونت و تمرکز بر راه‌حل سیاسی بحران، ارائه چندین پیشنهاد و ابتکار عمل سیاسی برای کمک به حل بحران سوریه که مورد استقبال کشورهای مختلف و سازمان ملل متحد قرار گرفته است کنار ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم سوریه و همکاری با سازوکارهای ذی‌ربط بین‌المللی در این خصوص بخشی از تحرکات و اقدامات ما در سه سال گذشته بوده است.
*به‌عنوان یک سیاست کلی اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت در تلاش صادقانه برای حل بحران و کمک‌رسانی واقعی انسان‌دوستانه به تمامی مردم سوریه است.
*طی ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های مهمی در صحنه داخلی سوریه در مسیر حل و فصل سیاسی بحران بوده‌ایم. توافقات آشتی محلی در مناطق مختلف سوریه از جمله در حمص،‌ از طریق گفت‌وگو میان دولت و مخالفان با مساعی شخصیت‌های ذی‌نفود محلی نشان داد که ظرفیت حل و فصل بحران در داخل سوریه به‌خوبی وجود دارد و چنانچه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین المللی کنار این ظرفیت ملی قرار گیرد می‌توان به آینده و پایان بحران امیدوار بود. همه باید بپذیریم که بر اساس منافع مشترک همه کنشگران و بالاتر از همه با عنایت به منافع مردم سوریه هرگونه راه‌حل سیاسی نیازمند مبارزه مشترک با افراط و خشونت، پایان بخشیدن به مداخلات و جلوگیری از ارسال سلاح به گروه‌های بی‌مسئولیت است.
*این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که ملت سوریه خود را آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌نماید. جمهوری اسلامی ایران راهکار سیاسی مبتنی بر اصول شناخته شده دموکراتیک و برگزاری انتخابات را گام مهم و قابل توجهی در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تمکین به اراده و خواست مردم این کشور می‌داند و امیدوار است گام‌های ضروری برای حل و فصل سیاسی بحران از جمله انجام گفت‌وگوهای فراگیر آشتی ملی میان دولت و مخالفان قانونی و تشکیل دولت وفاق ملی، بازگشت مهاجرین به موطن خود و تلاش همگانی برای بازسازی خرابی‌های گسترده در این کشور با کمک و مشارکت همه دوستان واقعی سوریه برداشته شود و در آینده نزدیک شاهد بازگشت ثبات، آرامش و شکوفایی به سوریه به‌عنوان عضو سربلند جبهه مقاومت و پایداری باشیم.
*در پایان لازم می‌دانم بار دیگر آمادگی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در کمک به برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه به‌مدد شما که نماد خواست و اراده ملت‌ها به شمار می‌روید، اعلام دارم.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید دهشوری A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    1 1
    ما منتظر سخنوری رئیس جمهوری خودمانیم، بعداز 8 سال، رئیس جمهوری در حریم حرم اماممان سخن می راند که دل او با امام بوده و هست .