۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷

ایسنا نوشت:

 یکی از مقام‌های ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه گفت، نخست‌وزیر ترکیه رئیس‌جمهوری آتی این کشور تا سال 2023 میلادی خواهد بود و پارلمان به منظور اعطای قدرت‌های بیشتر به وی قانون اساسی را تغییر خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و مقتدرترین سیاستمدار این کشور در چند نسل اخیر گفت، اگر حزبش از وی بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد اما هنوز نامزدی خود را برای انتخابات اوت 2014 میلادی اعلام نکرده است.

انتظار می‌رود پس از تغییراتی که در سال 2007 میلادی در قانون اساسی ترکیه صورت گرفته، اردوغان که سه دوره نخست وزیر بوده به نخستین رئیس جمهوری این کشور که مستقیما انتخاب خواهد شد تبدیل شود. تاکنون وی برای انتخابات ریاست جمهوری هیچ رقیبی ندارد.

مهمت علی شاهین، معاون رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه و یکی از وزرای سابق کابینه گفت: اردوغان به خدمت به مردم می‌دهد. در حقیقت او به عنوان رئیس جمهور به مردم خدمت خواهد کرد.

شاهین افزود، انتظار دارد تا حزب عدالت و توسعه در انتخابات سراسری سال 2015 میلادی کرسی بیشتری کسب کند تا برای تغییر قانون اساسی کافی باشد و اجازه دهد تا اردوغان همچنان به عنون رهبر حزبش باقی بماند به جای آنکه علی الظاهر رئیس جمهور عادی باشد.

وی ادامه داد: بدین شکل اردوغان به عنوان یکی از اعضای یک حزب سیاسی رئیس جمهور خواهد شد و تا سال 2023 میلادی به خدمت به مردم کشورمان ادامه خواهد داد.

با وجود رسوایی فساد و اعتراضات گسترده ضد دولتی سال گذشته، اردوغان همچنان محبوب‌ترین سیاستمدار ترکیه است.

براساس قوانین کنونی ترکیه، رئیس جمهور باید روابطش با احزاب سیاسی را قطع کرده و قدرت‌هایی داشته باشد که بیشتر آن‌ها تشریفاتی است. عبدالله گل در حال حاضر ریاست جمهوری ترکیه را به عهده دارد.

حزب حاکم عدالت و توسعه در سال 2011 میلادی نتوانست حمایت کافی احزاب رقیب برای تغییر قانون اساسی را در پارلمان به دست آورد.

احزاب مخالف هنوز نامزدهای خود را معرفی نکرده‌اند اما هشدار دادند که انتخابات اردوغان به عنوان رئیس جمهور با اختیارات بیشتر ترکیه را به مکانی مستبدانه‌تر تبدیل خواهد کرد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =