حمیدرضا ترقی گفت:متاسفانه مفهوم افراط گرایی در کشور با قرائت های سیاسی مختلف تعریف می شود و اکنون یک چهارچوب و شاخصه روشن و شفافی در جامعه وجود ندارد.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: خیلی از جناح ها در کشور مخالفین خود را افراطی می نامند و می خواهند مخالفین خود را در افکار عمومی افراطی جلوه بدهند. اما از نظر من عمل افراط گرایانه ، هرگونه عملی است که خلاف قانون باشد ، با تقوای سیاسی مخالف باشد و همراه با تهمت ، افترا و دروغ گفته شود. این چهارچوبی است که رفتار افراط گرایانه را تعریف می کند.

وی در بر شمردن مصادیق افراط گرایی گفت: این مسئله تنها در داخل کشور نیست. اکنون در صحنه بین المللی شاهد هستیم که گروه های تروریستی مانند تکفری ها و بوکوحرام افراطی هستند. این ها به نام اسلام اعمال مغایر اسلام انجام می دهند و عملا آلت دست و ابزار قدرت های زورگو هستند. ما این ها را هم افراطی می دانیم.

ترقی همچنین گفت: در داخل کشور هم همینگونه است. اینکه جمعی را که نقدی مطرح می کنند افراطی بنامیم درست نیست. نباید منتقدان را بی سواد خواند چراکه این جواب منطقی به نقد نیست. در داخل خودمان باید سعه صدرمان را بالا ببریم. متاسفانه دولت ها وقتی روی کار می آیند ، در سال های نخست سعه صدرشان صفر است و پاسخ هر انتقادی را به تندی می دهند. اما وقتی چندسال از عمرشان می گذرد سعه صدرشان هم بالا می رود، چرا که می بینند این روال کشورداری و حکومت داری نیست.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از این گفت وگو بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که رقابت های سیاسی سالم در کشور جریان داشته باشد. همه گروه هایی که اصل نظام را قبول دارند و در چهارچوب های نظام حرکت می کنند و می خواهند اهداف کشور را به پیش ببرند باید بتوانند فعالیت کنند. رهبری ندای امت واحده را به پیش می برند، آیا با این همه تشتت و اختلاف می شود این امت واحده را تشکیل داد. باید همدیگر را تحمل کنیم و از هرگونه افراط گرایی جلوگیری کنیم.

ترقی تصریح کرد: چهارچوب نقد را رهبری تبیین کرده اند. نقد منصفانه علاوه بر اینکه نقاط ضعف را می گوید ، نقاط مثبت را هم نشان می دهد. نقد منصفانه بزرگ نمایی و کوچک نمایی ندارد، دروغ و تهمت هم ندارد. نقد منصفانه باید بر اساس خیر خواهی باشد نه بر اساس اغراض سیاسی. اگر یک نماینده مجلس نقدی را مطرح می کند باید در همین چهارچوب باشد. حقوق نمایندگان از حقوق آحاد جامعه بیشتر است. چراکه آنها نماینده مردم هستند و از طرف مردم صحبت می کنند و قانون به آن ها این اجازه را داده که در همه موارد صحبت کنند و نظر بدهند و نظارت داشته باشند.

وی همچنین گفت: اگر مجلس دولت را کنترل نکند، می شود دیکتاتوری، اگر مجلس هم کنترل کننده ای به نام شورای نگهبان نداشته باشدبه نوعی دیکتاتوری جمعی می شود. قوه قضائیه هم به همین صورت است. این ها را قانون اساسی به گونه ای تنظیم کرده است که کنترل کننده هم باشند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    21 1
    آیا تظاهرات بدون مجوز عده ای و مخالفت با دولت و ملت افراط گرایی نیست؟؟؟آیا برهم زدن ارامش و جوسازی و حاشیه سازی عده ای رانت خوار افراط نیست؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    22 2
    مثلا حمایت بی چون و چرای شما از احمدی نژاد عین عدالت بود
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    21 2
    جناب ترقی هم خود از کسانی است که مخالفانش را افرطی می خواند
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    20 3
    شوما كه خيلي معتدلي
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    21 5
    صعه صدر شما را هم در مورد اتفاقات سال ۸۸ دیدیم حمیدرضا ترقی: تنها ابهام انتخابات 88 محاکمه سران فتنه است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    21 4
    8 سال کشور را به فنا دادید حالا از رو هم نمیرید خجالت بکشید