مهر نوشت:

نویسنده آمریکایی که به نوشته هاآرتض دسترسی ویژه‎ای به اسناد و مدارک اطلاعاتی واشنگتن دارد، تاکید می‎کند هیچ مدرکی دال بر غیرصلح‎آمیز بودن برنامه هسته‎ای ایران وجود ندارد.

گرث پورتر، مورخ و کارشناس آمریکایی مسائل هسته‎ای در گفتگو با روزنامه صهیونیستی هآرتض درباره کتاب جدیدش «بحران ساختگی: داستان ناگفته‎ی هراس از برنامه هسته‎ای ایران» سخن گفت.

هآرتض عنوان کتاب را نشان‌دهنده این دانست که پورتر بر خلاف جهت جریان اصلی کنونی حرکت کرده است و می‎افزاید: «به نظر می‎رسد پورتر تنها محققی است که بدون پیش داوری تمام گزارش‎های آژانس بین‎المللی انرژی اتمی (IAEA) را در یک دهه اخیر مطالعه کرده است. وی همچنین به گزارش‏‎های اطلاعاتی آمریکا درباره بحث ایران در دهه‎های اخیر دسترسی داشته است. علاوه بر این، پورتر با نسل‎های مختلفی از مقامات آمریکایی مصاحبه کرده است و شهادت‎های داده شده توسط مقامات ارشد دربرابر کنگره را تحلیل کرده است.»

روزنامه صهیونیستی اعتراف می‌کند نتیجه این تلاش‎ها کتابی با جزئیات زیاد و کاملاً مستند است که نشان می‎دهد «چگونه با واقعیت‎های ساختگی و گزارش‎های اطلاعاتی که با هدف تایید آن‌ها تهیه شده است، به سناریو حمله رسیدیم.»

پورتر که کتاب خود را با حمایت آمریکا از عراق در جنگ تحمیلی آغاز می‎کند، اهداف خود را از نگارش را این سه مورد معرفی می‎کند:

- درباره بحث هسته‎ای ایران در سال‎های اخیر اجماعی ایجاد شده است که تاکنون با وجود «ناهنجاری‎هایی» که دارند، به چالش کشیده نشده‌اند؛

- تنها روزنامه‌نگاری که از نزدیک مسائل مرتبط را پیگیری می‎کرده است، خودش بوده است؛

- رسیدن به حقیقت با اتکا به یک مطلب یا یک سری مقاله امکان‌پذیر نیست و نیاز به کتاب است.

هآرتض از وی پرسیده است: «آیا درست است که کتاب شما به ما نشان می‎دهد تمام بحران هسته‎ای که در ۱۰ سال اخیر بوجود آمده است، تلاش آمریکا و اسرائیل برای ممانعت از توسعه برنامه هسته‎ای غیرنظامی بر اساس NPT است و ایران هیچ گاه به دنبال دست‌بابی به سلاح هسته‎ای نبوده است؟» که این تاریخ‌دان آمریکایی ضمن تایید این مساله، به فشار آمریکا بر فرانسه و آلمان در سال ۱۹۸۳ برای عدم همکاری در تکمیل نیروگاه بوشهر اشاره کرده است که باعث شد ایران برای رفع نیاز خود به بازار سیاه مراجعه کند.

وی تاکید می‎کند: «با وجود اتهام‎های مکرر آمریکا و اسرائیل درباره تمایل ایران در غنی‎سازی با هدف سلاح هسته‎ای، هیج گونه شواهدی در این زمینه وجود ندارد.»

پورتر با استناد به گزارش سازمان‎های اطلاعاتی آمریکا (NIE) در سال ۲۰۰۷، هر گونه گزینه نظامی علیه ایران را بی‎پایه دانسته است.

وی می‎افزاید در حالی که در گزارش فوق ادعا شده است تا قبل از ۲۰۰۳ تحقیقاتی مرتبط با سلاح هسته‎ای انجام داشته است، اما با وجود تماس با مسئولین این گزارش، هیچ مدرکی نداشته اند: «شهادت سفیر فرانسه در تهران و دیگر شواهدی که در کتاب ارائه شده است قویاً نشان می‎دهد که شورای عالی امنیت ملی مجوزی در این زمینه نداده بود.»

هآرتض درباره جزئیات مفصلی که درباره لپ تاپ و پارچین در کتاب آمده سوال کرده است.

پورتر در فصل «مدارک لپ تاپ مرموز»، آن‌ها را ساخته سازمان اطلاعات صهیونیستی می‎داند که به منافقین تحویل داده شده بود تا در اواسط ۲۰۰۴ به اطلاعات آلمان داده شود که اشتباهات فاحشی داشت. علاوه بر این، محمد البرادعی، دبیرکل سابق IAEA، نیز در کتاب خاطراتش افشا کرده است که اسرائیل مدارک و گزارش‎های اطلاعاتی را در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ مستقیماً به IAEA داده بود که شامل بحث پارچین نیز می‎شد: «هیچ مدرکی به جز گزارش اطلاعات اسرائیل تاکنون درباره این اتهامِ شدیداً مشکوک، ارائه نشده است.»

وی در زمینه رآکتور آب سنگین اراک، این نکته که تهران کنترل بر پلوتونیوم تولید شده را پذیرفته است، را نفی کننده‎ی «نگرانی غربی‎ها» دانسته است.

پورتر نسبت به مذاکرات کنونی میان ایران و گروه ۱+۵ ابراز بدبینی کرد زیرا «دولت اوباما، تحت تاثیر گفتمان غلطی که درباره این موضوع وجود دارد و بیش از حد، به توانایی خود در فشار آوردن به ایران اطمینان دارد، و خواستار باقی ماندنِ تنها چند هزار از ۱۹ هزار سانتریفوژ کنونی تا زمان بسیار زیادی است.

وی خاطر نشان می‌کند: این درخواست به وضوح یک بهم زننده معامله است. ایران با چشم‌پوشی از توانایی تامین سوخت نیروگاه‎های هسته‎ای موافقت نخواهد کرد.»

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =