تسنیم نوشت:

کمیسرگسترش اتحادیه اروپا در واکنش به توافق روسیه، قزاقستان و بلاروس برای تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواستار عضویت اوکراین،گرجستان و مولداوی در دراز مدت در اتحادیه اروپا شد.

به گزارش روزنامه اتریشی "استاندارد"، بعد از توافق روسیه، قزاقزستان و بلاروس برای تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، "استفان فول"، کمیسر مربوط به امور گسترش اتحادیه اروپا در گفتگویی خواستار عضویت کامل کشورهای اوکراین، گرجستان و جمهوری مولداوی در طولانی مدت در اتحادیه اروپا شد.

وی که در گفتگو با "دی ولت" سخن می گفت همچنین تصریح کرد که اگر ما می خواهیم به صورت جدی کشورهای شرق اروپا را متحول کنیم پس باید کاملا جدی از قدرتمندترین ابزار برای این تبدیل و دگرگونی یغنی گسترش اتحادیه اروپا استفاده کنیم.

این مقام اروپایی همچنین تصریح کرد که چشم انداز اروپایی با وجود همه شرایطی که به آن پیوند می خورد بهترین انگیزه برای اصلاحات ضروری در کشورهای شرق اروپا است.

وی در ادامه تصریح کرد که چند ماه پیش کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که قرارداد تجاری مشترک با اوکراین هدف نهایی همکاری های متقابل ما با این کشور نیست. من فکر می کنم که این موضع باید درباره هر کدام از کشورهای همسایه شرقی اروپا که می خواهند قرارداد تجاری مشترک با اروپا را منعقد کنند از جمله گرجستان و مولداوی هم  اعتبار داشته باشد.

کشورهای روسیه، قزاقستان و روسیه سفید (بلاروس)  روز پنج شنبه اتحاد اقتصادی "اوراسیا" را تاسیس کردند. به این ترتیب از اول ژانویه 2015 تبادل آزاد کالا،خدمات و سرمایه بین این کشورها امکان پذیر می شود. ارمنستان و قرقیزستان نیز قصد عضویت در این اتحادیه اقتصادی را دارند.

رئیس جمهوری روسیه این انتقاد را که مسکو با تشکیل چنین اتحادیه ای می خواهد اتحادیه جماهیر شوروی سابق را بار دیگر ایجاد کند  رد می کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =