مانور دیپلماتیک دوستان سوریه در تهران/مخالفت آمریکا با انتخابات ریاست جمهوری سوریه

کمتر از 2 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، در تهران اجلاس دوستان سوریه برگزار خواهد شد.

محمود عزیزی: در روزهایی که در دمشق و منطقه آزاد شده حمص، مردم سوریه دموکراسی را مزمزه می کنند، در تهران مجلس شورای اسلامی در قالب دیپلماسی پارلمانی روسای کمیسون امنیت ملی 25 کشور را به تهران آورده است تا دومین اجلاس هیات های پارلمانی دوستان سوریه برگزار شود. برخی کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، کشورهای اسلامی و همسایه از جمله شرکت کنندگان این اجلاس به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس است.

ایران بعد از شدت گرفتن بحران در سوریه تلاش کرد از راه برگزاری نشست های سیاسی، راهی دیپلماتیک برای حل موضوع بیابد.
اجلاس اول دوستان سوریه با حضور هشت کشور21 اسفند 92 در تهران برگزار شد . در آن دوران برگزاری این اجلاس اگر چه یک حرکت رو به جلو دیپلماتیک بود، اما از نگاه برخی کارشناسان داخلی ناامید کننده بود،اما نشست فردا با حضور 25 کشور برگزار می شود وآن طور که علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است، علاوه بر روسای کمیسیون های سیاست خارجی و هیات های پارلمانی رئیس مجلس بولیوی و نائب رئیس مجلس مالی نیز در این اجلاس حضور خواهند یافت.

بروجردی هدف از برگزاری این اجلاس را کمک به پایان درگیری های سوریه که خط مقدم مقاومت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی است خواند و گفت:هدف از این اجلاس پیگیری تصمیماتی است که در اسفند سال گذشته در اجلاس اول مصوب شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزایش هیات های شرکت کننده در اجلاس را نشان دهنده آن دانست که «عملا سیاست های جمهوری اسلامی ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است.»

روز دوشنبه هفته جاری هیاتی از ایران به سوریه می رود تا بر روند انتخابات ریاست جمهوری سوریه نظارت کند.ساختار سیاسی سوریه تا پیش از این در حزب بعث خلاصه می شد. سوریه در عین اینکه از کشورهای خط مقدم مقاومت است، اما دموکراسی و انتخابات در آن مفهومی جدی نداشت و قدرت در خاندان اسد متمرکز بود.
بحران سوریه موجب شد بعد از 30 سال حالت فوق العاده در این کشور لغو و براساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود. پیشنهادی که منجر به تغیراتی در قانون اساسی و انتخابات سوریه شد.

بشار اسد رییس‌جمهور کنونی سوریه، ماهر عبدالحفیظ حجار دبیرکل حزب ارادهٔ ملی و نمایندهٔ مردم حلب در مجلس سوریه وحسان عبدالله نوری رییس دانشکدهٔ فنی و حرفه‌ای خاورمیانه سوریه سه نامزد این انتخابات هستند.

با این حال آمریکا روی خوشی به این انتخابات نشان نداده است . خبرگزاری خانه ملت به نقل از رئیس کمیسیون امنیت ملی از مخالفت آمریکا با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه خبر داد و خاطر نشان کرد:«آمریکا اعلام کرده که موافق است بشار اسد دو سال دیگر در سوریه رئیس جمهور باقی بماند که این سیاست آمریکا نشان می‌دهد اهداف سیاسی نامشروع از طرف این کشور دنبال می‌شود و به موضوع مردم سالاری توجه ندارند.»

بروجردی برگزاری انتخابات آزاد در سوریه را «گام بلندی به سوی صلح و آرامش» خواند و از مذاکرات ارتش سوریه با تروریست ها خبر داد و گفت: تروریست ها با ارتش سوریه در حمص مذاکراتی داشتند و سلاح های خود را تحویل دادند که این مذاکرات در ریف دمشق نیز ادامه دارد و مقرر شده است که در حلب نیز گروه های مسلح با دولت سوریه مذاکره کنند.

29/212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    23 9
    ما نفهمیدیم چرا مخالفان در سوریه "تروریست" هستند و در اوکراین "مردم بی گناه" ؟
    • بی نام A1 ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      3 1
      روشنه چون ما با روسیه دوست صمیمی شدیم