واحد مرکزی خبر نوشت:

دولت آمریکا روز پنجشنبه در تلاش برای بی اعتبار جلوه دادن ادعای ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی این کشور مبنی بر نگرانی از برنامه های گسترده جاسوسی این آژانس، متن رایانامه ای را که اسنودن نوشته بود منتشر کرد.
اسنودن که پس از فرار و افشای گسترده برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در رسانه ها، هم اکنون در روسیه به سر می برد، در مصاحبه ای که چهارشنبه از شبکه ان بی سی پخش شد گفت از مجراهای رسمی ، قانونی بودن برنامه های شناسایی و جاسوسی آژانس امنیت ملی را زیر سؤال برده است.
وی برای اثبات سخنان خود به رایانامه ای اشاره کرد که به « دفتر شورای عمومی آژانس امنیت ملی آمریکا » ارسال کرده بود، و در آن، نگرانی های خود را درباره برنامه های جاسوسی این آژانس به طور مفصل بیان کرده بود.
آژانس امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سخنان اسنودن، رایانامه ای را منتشر کرد که به گفته دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تنها رایانامه نوشته شده توسط اسنودن در این خصوص است که در بایگانی آژانس امنیت ملی آمریکا یافت می شود. دولت اوباما تصریح کرد متن این رایانامه هیچ یک از ادعاهای اسنودن را ثابت نمی کند.
اما اسنودن بعداً در مصاحبه با واشنگتن پست با اشاره به مکاتبات دیگر خود با « بخش مدیریت اطلاعاتی » آژانس امنیت ملی آمریکا گفت چیزی که این آژانس منتشر کرده ، ناقص است.
وی گفت در مکاتبات خود با آژانس امنیت ملی آمریکا درباره استفاده این نهاد از اطلاعات کاربران اینترنت از طریق شرکت های بزرگ اینترنتی آمریکا نیز ابراز نگرانی کرده بود.
مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در رایانامه ای به تاریخ آوریل 2013 از وکلای حقوقی این نهاد خواسته بود مسئله مربوط به قدرت نسبی احکام اجرایی صادر شده توسط رئیس جمهور و قوانین مربوط به آن را به طور شفاف توضیح دهند.
به نظر می رسد این مکاتبات به خودی خود به منزله شکایت یا ابراز نگرانی از برنامه های گسترده جاسوسی و شنود مکالمات تلفنی نیست که وی بعداً در رسانه ها افشا کرد.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: « این رایانامه شامل طرح اتهام یا ابراز نگرانی از هر گونه خطا یا سوء استفاده آژانس امنیت ملی نیست، بلکه تنها سؤالی حقوقی را خطاب به « دفتر شورای عمومی» آژانس مطرح می کند. در این رایانامه به مسئله دیگری اشاره نشده است.»
وانی وینز، سخنگوی آژانس امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد: « ما پس از تحقیقات گسترده شامل مصاحبه با ناظران و کارکنان سابق اسنودن در آژانس ، هیچ مدرکی دال بر اینکه وی این مسائل را قبلاً در حضور کسی مطرح کرده باشد، پیدا نکردیم.»
اسنودن در پاسخ به سؤالی درباره اقدام دولت در انتشار متن رایانامه ای که وی ادعا کرده بود، ابراز اطمینان کرد « واقعیت» به زودی آشکار خواهد شد.
وی افزود: « اگر کاخ سفید علاقه مند است به جای مطلب ناقصی که آژانس امنیت ملی آمریکا برای کسب منفعت سیاسی منتشر کرده است، از کل حقیقت آگاه شود، باید از این آژانس بخواهد تا از همکاران سابق، و مدیریت و مقامات بلندپایه سابق درباره نگرانی هایی که همواره درباره فعالیت های جاسوسی غیرقانونی آژانس بارها با آنها مطرح کرده بودم ، سؤال کنند. این کار سختی نیست.»
بنا بر اعلام کاخ سفید، راههای زیادی وجود داشت که اسنودن می توانست از طریق آنها نگرانی های خود را درباره غیرقانونی بودن و دامنه برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا مطرح کند، و لازم نبود او برای این کار، حجم زیادی از اطلاعات محرمانه را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کارنی گفت: « مقامات ذیربط تلاش زیادی کرده اند دیگر راههایی که اسنودن ممکن بود نگرانی های خود را درباره فعالیت های جاسوسی آژانس از طریق آن راهها مطرح کرده باشد، پیدا کنند، اما تاکنون هیچ مدرکی که ادعاهای وی را اثبات کند، پیدا نکرده اند.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    4 1
    رایانامه؟ میمیرید بگید ایمیل؟