۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱

قرار گرفتن در معرض «ژرونتوژن‌هایی» همچون مواد شیمیایی می‌تواند موجب تسریع در پیر شدن مردم شود. یک پژوهش جدید روی ژرونتوژن‌ها در محیط زیست کار می‌کند.

مجید جویا: چرا بدن‌های ما با سرعت‌های متفاوتی پیر می‌شوند؟ چرا برخی از آدم‌ها در سن 70 سالگی در دو ماراتون شرکت می‌کنند ولی افراد دیگر به زور راه می‌روند؟

ژن‌ها تنها بخشی از پاسخ پرسش‌های بالا هستند. سه نفر از دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در مقاله‌ای تازه که در نشریه Trends in Molecular Medicine منتشر شده، ادعا می‌کنند که باید بیشتر روی ژرونتوژن‌ها کار کرد. ژرونتوژن‌ها شامل موادی در محیط زیست هستند که می‌توانند فرایند پیری را تسریع کنند.

برخی ژرونتوژن‌های احتمالی شامل آرسنیک در آب‌های زیرزمینی، بنزن در انتشار گازهای صنعتی، تابش فرابنفش در نور خورشید و مخلوطی از 4000 سم شیمیایی در دود تنباکو می شوند. برخی از فعالیت‌ها نیز در زمره این عوامل قرار می‌گیرند، فعالیت‌هایی همانند جذب کالری های اضافی یا رنج بردن از استرس‌های روانشناسی.

جسیکا سورنتینو، هانا اسنوف و نورمن شارپلس در این مقاله چنین بحث می‌کنند که تمرکز روی چنین عواملی، تکمیل کننده رویکردهای محبوب‌تر همانند تحقیق روی تغییرات مولکولی در بدن سالخوردگان و جستجوی ژن‌های مرتبط با زندگی طولانی است.

شارپلس می‌گوید: «مردم روی کاهش روند پیر شدن تمرکز کرده‌اند، امری که ناپختگی آن همیشه مورد تعجب من بوده است. حتی اگر دانشمندان اعلام کنند که یک قرص ضد پیری کشف کرده‌اند، مردم ان را برای ده‌ها سال مصرف می کنند. مصرف دارو برای سالم ماندن برای مدت طولانی چالش برانگیز است و همیشه اثرات جانبی انها وجود دارند. اگر عامل محیط زیستی را که روی روند پیری اثر دارد تعیین کنید، این دانشی است که می توانیم امروز از آن استفاده کنیم».

زوال ذهن و روان
پژوهش‌های دوگانه به این نتیجه رسیده‌اند که تقریبا 25 درصد تفاوت طول عمر انسان‌ها ناشی از ژن‌ها است. بقیه موارد تحت تاثیر عوامل دیگری چون تصادفات، زخم‌ها و قرار گرفتن در معرض عواملی است که پیری را شتاب می‌بخشند.

جودیت کامپیسی از موسسته تحقیقات سالمندی باک، می گوید: «مدتی است که این ایده مطرح شده است که عوامل زیست‌محیطی می‌توانند به پیری شتاب دهند، (ولی) من هم موافقم که پژوهش ژرونتوژن‌ها، یک گام از دیگر تحقیقات در مورد پیری فراتر رفته است».

وی می‌افزاید که در سال‌های اخیر و پس از آن که دانشمندان دریافته‌اند که خیلی از انواع شیمی درمانی و برخی از داروهای ضد ایدز، می‌توانند خصوصیات دوران پیری همانند زوال ذهنی را جلو بیندازند، علاقه بیشتری به این چیزها پیدا کرده‌اند.

تلاش برای تعیین ژرونتوژن‌ها، تا حدی تلاش برای یافتن راه بهتری برای اندازه گیری سن بیولوژیکی است. انتخاب‌های متعددی وجود دارند که هیچ یک از آنها بی عیب و نقص نیستند.

پژوهشگران می‌توانند به مغز نگاه کنند و سطح پروتئین بتا- آمیلوید (پروتئین مرتبط با آلزایمر) را اندازه‌گیری کنند، ولی سطح این پروئین نمی‌تواند بازتاب‌دهنده پیری در دیگر بخش‌های بدن باشد.

آنها می‌توانند طول تلومرها (کلاهک‌های حفاظتی در انتهای دی.ان‌.ای ما که به مرور زمان فرسوده می‌شود) را اندازه‌گیری کنند. ولی انجام این کار سخت و پر هزینه است، و طول تلومرها به طور طبیعی در افراد مختلف در سنین گوناگون متفاوت است.

گروه شارپلس بر یک جنبه خاص از پیری تمرکز کرده است؛ فرایندی که سالخوردگی نامیده می‌شود در آن، سلول‌ها تقسیم شدن را برای همیشه کنار می‌گذارند. هرچه سن بیشتر می‌شود، سلول‌های سالخورده بیشتر می‌شوند، و سطح پروتئین P16 در آنها 10 برابر معمول است.

موش درخشان
اعضای گروه، رده‌ای از موش‌ها را به وجود آوردند که پروتئینی تولید می‌کند که وقتی آنها P16 می‌سازند، می‌درخشد. شارپلس می‌گوید: «وقتی آنها پیرتر می‌شوند و سطح سلول‌های سالخورده در آنها بیشتر می‌شود، موش‌ها درخششی دیوانه‌وار پیدا می‌کنند. وقتی آنها را در معرض ژرونتوژن‌ها قرار می‌دهید، در سن کمتری به نسبت چیزی که انتظار دارید، می‌درخشند».

اعضای گروه از موش‌های خود برای آزمایش ژرونتوژن‌های بالقوه استفاده می‌کنند، و آنها را به تقریبا 50 آزمایشگاه بالقوه فرستاده‌اند که همین کار را انجام می‌دهند. آنها همچنین با شرکتی به نام HealthSpan Diagnostics کار می‌کنند تا نوعی از آزمایش P16 خود را خلق کنند که بتواند سن بیولوژیک را در مردم اندازه گیری کند.

شارپلس می‌گوید: «یک نشانگر تنها توان انجام این کار را ندارد، تابلوی کاملی مورد نیاز است. آزمایش کامل وجود ندارد، ولی من مطمئنم که تا پیش از مرگ من، بشر توان اندازه گیری عمر زیستی را با دقت بالا پیدا خواهد کرد».

شارپلس انتظار دارد که این پژوهش درک ما را تغییر دهد. «اگر کاری را که ما برا کارسینوژن‌ها (عوامل سرطان‌زا) انجام دادیم، (که در آن میلیون‌ها ترکیب را آزمایش کردیم) انجام دادید، می‌توانید چیزهایی بیابید که خودتان هم تعجب می‌کنید که آنها هم ژرونتوژن هستند».

کامپیسی می‌افزاید: «شاید برای سازمان‌های سم شناسی مدتی زمان لازم باشد که عوامل زیست محیطی را ژرونتوژن طبقه بندی کنند». ولی وی اشاره می‌کند که بین تعیین یک آزمایش خوب برای کارسینوژن‌ها و وضعیت فعلی (که در آن صدها عامل خطر با توجه به ظرفیتشان بروز سرطان طبقه بندی شده‌اند) برای هم ده‌ها سال زمان گذشت. حوزه پیری تازه دارد اولین قدم‌ها را در راه رسیدن به این هدف بر‌می‌دارد.

۵۳۲۷۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    96 7
    «بی پولی» مهمترین عامل پیری زودرس است. آدمی، پول داشته باشه، مرگ نداره
    • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
      14 26
      مال و ثروت کسی را جاودانه نکرده است. فقط اعمال و رفتار می مانند
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    110 3
    سلام جایی زندگی کنی که دلواپسین هم اونجا زندگی کنند...
    • عباس عبدی مقدم A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
      25 0
      دانشمندان ایرانی بتازگی علت مطلق پیری رو کشف کردند: این دانشمندان با مطالعه شناسنامه 15791دلواپس داوطلب کشف کردند که بالا رفتن سن تنها دلیل پیری می باشد و پیری ارتباطی عوامل اقتصادی و روانی ندارند چون در آزمایشی جداگانه این کاشفان چند کیلو طلا از گردن 15791موش آویزان کردن و در گروه دیگر موش هایی را قرار دادند که حتی یارانه آنها قطع شده بود بعد از تنها چند روز دانشمندان متوجه شدند که موشی که به گردنش مقدار وافری طلا و ارز آویزان شده بود مرده است اما موش های گروه دیگر زنده هستند که ثابت میکرد ثروت حتی میتواند تاثیر منفی در عمر داشته باشد.
  • سیا IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    49 3
    قیمت دلار
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    83 0
    رو ایرانی ها باید یه پژوهش مجزا انجام داد
  • رقیه EU ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    6 0
    زندگیاتاندمتل دلار باشه ولی فقط قیمتش نه کثیفیش
  • سايه A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    29 0
    به قول ترك ها بير حصير بير ممد نصير هرچند كه پول لازمه اما وقتي سلامتي نباشه فايده اي نداره خيام ميگه هر انكه در اين جهان نيم ناني دارد. از بهر نشست اشياني دارد نه خادم كس بود نه مخدوم كسي. گو شاد بزي كه خوش جهاني دارد به اميد شفاي همه بيماران
  • میهن دوست A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    5 5
    پول و ثروت چیه مهم دوست داشتن همدیگس
  • علی اکبر A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    16 8
    همسر زیبا و عاشق آدمو جوون نگه میداره به جان خودم
    • ندا IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      3 0
      همسر فهمیده وبا شعور وانسان ادمو جوان نگهمیداره. مطمینا اگه یه نفر ظاهر زیبا وباطن چون دیو داشته باشه صورت زیبایش نمتونه کسی را برای مدت طولانی در کنارش نگه داره .ادم باید در کنار شخصی باشه که سیرت زیبایش بهش ارامش بده واگه صورت زیبا هم داشته باشه چه بهتر.
  • مرد 50ساله A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    6 3
    عششششششششششششششششق عمر را طولاني ميكنه تجربه كنيد