ایسنا نوشت:

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: حضرت علی (ع) از طریق ایجاد زندگی و رفاه برای مردم، آن‌ها را به سوی آنچه می‌خواست، جلب می‌کرد. اگر هم قبلا در مسیر درست حرکت می‌کردیم، اما در طول هشت سال گذشته، به خاکی زدیم.

سیدکاظم اکرمی شب گذشته (چهارشنبه) در جلسه شورای عمومی حزب اعتماد ملی خراسان رضوی، به ضرورت ائتلاف با برخی اصولگرایان اشاره کرد و افزود: ما چرا از ابتدای انقلاب دچار چندپارگی و واگرایی شده‌ایم؟ آقای سعید حجاریان تاکید می‌کرد که ما باید با اصولگرایانی که به فکر انقلاب و کشور هستند و دلسوزند، ائتلاف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان ملت و کسانی که به قدرت رسیده‌اند، قطعاً نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. مردم باید تغییر را ایجاد کنند. باید مردم را آگاه کنیم که در این چند سال چه بر آن‌ها گذشته است و مجلس آینده طوری باشد تا افرادی که در این هشت سال سکوت کرده‌اند، نتوانند به مجلس راه پیدا کنند.

وزیر پیشین آموزش و پرورش با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان نباید با مخالفان به جنگ و جدال برخیزند»، تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا با اخلاق و رفتار، با مخالفان مواجه شویم. باید اصلاحات‌هراسی را از جامعه بزداییم. یک خط بیاورید که خاتمی کوچکترین تخلف مالی داشته است. برخی افراد تخلفاتی را برای آقای زنگنه درست کردند که آن هم معلوم شد بی‌اساس است.

اکرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «باید به مسأله تحزب توجه کرد»، تاکید کرد: دموکراسی، تحزب می‌خواهد و شکی نیست که بدون تحزب و با هیأتی کار کردن نمی‌توانیم به جایی برسیم. متأسفانه به دلیل سابقه بد احزاب که وقتی به قدرت رسیدند مردم را فراموش کردند، مردم از آن‌ها خاطره بدی دارند. احزاب باید همه در منافع ملی یکسان باشند و مشترک کار کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه «مطابق قرآن کریم، جامعه اسلامی جامعه‌ای است که پیشوایش پیامبر اسلام است و کسانی که با او همراه هستند، با کفار سر ستیز دارند و بین خودشان با رحمت و عطوفت زندگی می‌کنند»، خاطرنشان کرد: وضعی که ما در حال حاضر به آن دچار هستیم و بین شیعه و سنی اتحاد برقرار نیست، شایسته جامعه اسلامی نیست. برای اتحاد شیعه و سنی سخنرانی زیاد می‌کنیم ولی در واقع این‌طور نشده است.

اکرمی ادامه داد: با توجه به آیات قرآن، وقتی ما به جامعه خود نگاه می‌کنیم، ضمن اینکه کارهای زیادی انجام شده است، اما آن‌چه ما برای آن انقلاب کردیم مختصاتی داشت که در پیشرفت مادی خلاصه نمی‌شد. همه جای دنیا این پیشرفت‌ها به وقوع می‌پیوندد. همه کسانی که بعد از سقوط دولت مصدق در سال ۱۳۳۲ در مبارزه علیه شاه نقش داشتند، زمینه‌ساز انقلاب اسلامی بودند ولی امروز فراموش شده‌اند. در مشهد استاد محمدتقی شریعتی بود که می‌توانست دانشگاهیان را جذب کند.

وزیر اسبق آموزش و پروش، ضمن انتقاد از وضع کنونی جامعه ایران، یادآور شد: آنچه مبارزان علیه رژیم شاه می‌خواستند، جامعه‌ای بود که عدالت، اخلاق و انسانیت در آن حاکم باشد. ما در این‌ها مشکل داریم و کسی هم نمی‌تواند منکر آن باشد. امام علی (ع) می‌فرمایند من برای مردم کوفه سه کار انجام دادم؛ نان گندم، آب آشامیدنی و خانه برای آن‌ها فراهم کردم. ایشان از طریق ایجاد زندگی و رفاه برای مردم، آن‌ها را به سوی آن‌چه می‌خواست، جلب می‌کرد. اگر ما قبلا در مسیر حرکت می‌کردیم، در طول هشت سال گذشته، به خاکی زده‌ایم.

وی در ادامه بر اساس کتاب تازه انتشار یافته «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟»، ابعاد توسعه را توصیف کرد و گفت: اصل اول، از توسعه فکر و اندیشه شروع می‌شود. من معتقد هستم نه تنها ایران، بلکه تمام کشورهای جهان نیازمند اصلاحات هستند. دموکراسی، راه مشخصی ندارد و گاهی اوقات برگشت دارد که در کشورهای آمریکای لاتین هم تجربه شده است. ما باید توسعه فرهنگی انجام دهیم. راه توسعه فرهنگی از آموزش و پرورش می‌گذرد. من چند سال پیش تحقیقی را بر اساس معیارهای توسعه فرهنگی انجام دادم و نشان دادم که برنامه درسی دوره متوسطه نظری ما، توسعه‌آور نیست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در پایان، به ضرورت پرورش و تربیت معلمان با دیدگاه توسعه فرهنگی اشاره کرد و افزود: ما باید این دید را در کتاب‌های درسی بیاوریم، همچنین معلمان ما باید این دید را داشته باشند. با همه گرفتاری که معلمان دارند، آن‌ها برای توسعه کشور، نقطه محور هستند. پیشتاز انقلاب، معلمان بودند. در مشهد استاد شریعتی، در اصفهان آقای فضل‌الله صلواتی و در تهران آقای مهندس بازرگان و دکتر سحابی بودند که جامعه را ساختند و همراه امام تلاش کردند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =