ایرنا نوشت:

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حاشیه هفدهمین اجلاس وزرای امورخارجه جنبش عدم تعهد در شهر الجزیره پایتخت الجزایر با وزرای خارجه اسپانیا، لبنان، مصر، ونزوئلا و اتیوپی و همچنین اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، در ملاقات دکتر ظریف با اخضر ابراهیمی دو طرف ضمن مرور تحولات و اوضاع و مسائل انسانی، راه‌های کمک در سوریه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

وزرای خارجه ایران و اسپانیا که کشورش عضو ناظر در جنبش عدم تعهد است نیز در دیدار عصر روز گذشته (چهارشنبه) در خصوص روند روابط دوجانبه گفت و گو و ضمن ارزیابی مثبت از تماس‌ها و تحرکات ماه‌های اخیر میان تهران- مادرید ، استمرار و تداوم روند جاری را مورد تاکید قرار دادند.

وزیران خارجه ایران و اسپانیا همچنین پیرامون آخرین تحولات اوضاع اوکراین و برخی مسائل مورد علاقه دو طرف تبادل نظر کردند.

دکتر ظریف و همتای لبنانی نیز طی دیداری در حاشیه اجلاس الجزیره ابعاد مختلف همکاری‌ها میان تهران - بیروت و راه‌های افزایش مناسبات در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد گفت و گو قرار دادند.

دو طرف ضمن تاکید بر لزوم پیشبرد روابط خوب و نزدیک ایران و لبنان، لزوم ایفای نقش موثر و کمک به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و تقویت ثبات و امنیت منطقه را ضروری توصیف کردند.

وزرای خارجه دو کشور همچنین همکاری جمعی برای مقابله با پدیده‌های فرقه‌گرایی و افراط‌گری را ضروری دانسته و حرکت جمعی را همسو با منافع و مصالح منطقه ارزیابی کردند.

دیدار «نبیل فهمی» با ظریف نیز از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای حضور رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان هفدهمین در اجلاس عدم تعهد بود. در این دیدار دو طرف پیرامون خطرات ناشی از پدیده افراط‌گرایی و خشونت در سطح منطقه و گسترش افراط‌گرایی و به ویژه آثار آن در جهان اسلام گفت و گو و تبادل نظر کردند.

از دیگر دیدارهای وزیرخارجه کشورمان دیدار با همتای ونزوئلایی‌اش بود. دو طرف در این دیدار با تاکید بر اینکه روابط تهران و کاراکاس در مسیر خوب به پیش می‌رود، ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین تقویت همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی را مورد بررسی و توافق قرار دادند.

ظریف در این دیدار تاکید کرد: رهبران ونزوئلا دوستان ایران هستند و مانعی برای پیشبرد فعالانه روابط وجود ندارد.

وزیر خارجه ونزوئلا نیز با تاکید بر نقش ایران در سطح منطقه و جهان تصریح کرد: ما بسیار خرسندیم که دیپلماسی ایران در مسیر صحیح و با تدبیر کامل به پیش می‌رود.

افزایش تماس‌های سیاسی، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و گسترش همکاری‌های پارلمانی و از جمله سفر رئیس جمهور اتیوپی به تهران در دیدار وزرای خارجه ایران و اتیوپی در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد در الجزیره مورد توافق و تاکید دو طرف قرار گرفت.

در این دیدار همچنین دو طرف پیرامون تحولات مختلف منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات در شمال آفریقا تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه کشورمان که از روز دوشنبه به منظور ادامه گفت وگوهای ایران و ۱+۵ در وین ۴، عازم استانبول شده بود پس از گفت وگو با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پاره‌ای از گفت‌وگوهای جداگانه با محوریت مباحث فنی و کارشناسی عصر سه شنبه (۶ خرداد) ساعت ۱۶ به وقت محلی (۱۷:۳۰ به وقت تهران) استانبول را به مقصد الجزایر برای شرکت در نشست وزیران خارجه جنبش غیرمتعهدها ترک کرد.

وی از سخنرانان مراسم افتتاحیه این اجلاس بود.

هفدهمین اجلاس میان دوره‌ای وزیران خارجه جنبش غیرمتعهدها امروز (هشتم خرداد) الجزیره به پایان می‌رسد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =