لاریجانی:ایران به دنبال امپراطوری سازی در منطقه نیست/مشکلات کنونی جهان اسلام به علت نبود عقلانیت است

رئیس مجلس، گفت: هم اکنون دشمنان می گویند مسائل مهم منطقه باید با حضور ایران حل شود، اما ما به دنبال امپراطوری سازی در منطقه نیستیم، زیرا این یک فکر خام بوده و برای دوران های قبل است.

به گزارش خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (چهارشنبه 7 خرداد) در نشست مشترک با طلاب و فضلای استان خراسان شمالی مقیم حوزه علمیه قم، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن مبعث رسول اکرم(ص)، گفت: شاید یکی از دوره های مهم انقلاب اسلامی، دوره‌ای کنونی است زیرا با تلاش های امام خمینی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب کشور سامان پیدا کرد که این موضوع از دستاوردهای مهم انقلاب است اما از طرف دیگر در کنار این دستاوردها، چالش‌هایی وجود دارد که در گذشته با آن مواجه نبودیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در گذشته کشور با جنگ و اقدامات تروریستی روبه رو بود، اما از این جنس چالش‌های موذیانه فعلی نبود زیرا در چالش های کنونی خشونت آشکار نداشته و رنگ و لعاب دموکراتیک دارد، اما در باطن دشمنی سخت با ملت ایران دارند.

لاریجانی افزود: از نظر وضعیت کشور در تمام ابعاد به ویژه حوزه فنی و علمی و جایگاه ایران در منطقه در حوزه دیگر امر ستودتی است، قطعااین دستاوردها به سادگی به دست نیامده که یکی از آن‌ها امر هسته‌ای است، علی رغم شیطنت‌های کشور غربی، با یک امر واقع روبه‌رو شده‌اند.

وی تاکید کرد: در 20 سال گذشته، حرکت فنی کشور دستاوردهای هسته‌ای را به وجود آورد، در یک دوره‌ای غربی‌ها مشکلات بسیاری را برای ما پیش می‌آوردند، اما خوشبختانه با زحمت و مرارت شبانه روزی به این دستاوردهای رسیدیم که قطعا این حرکت یک مجاهدت بود، از طرف دیگر این طور نبوده که افراد به فکر تمام شدن ساعت کار باشند و وقتی گفته می‌شود فعالیت جهادی، یعنی با جان و دل برای رفع نیازهای کشور تلاش کرده‌اند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در جریان پیشرفت‌های هسته ای یک دوران بسیار سختی بر ما گذشت، در تمام امور فنی به ویژه بایوتکنولوژی و آیتی نیز پیشرفت‌های خوبی انجام شده است، بنابر این هم اکنون خیلی از نیازهای کشور در داخل ساخته می شود، زیرا آن جایی که تمرکز کردیم توانستیم از ظرفیت ها و مزیت‌های کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های کشور در حوزه نیروهای متخصص، افزود: هم اکنون خیل عظیمی از افراد متخصص در کشور وجود دارد، که این موضوع در گذشته نبود که قطعا این با تلاش و زحمت 30 ساله محقق شده است، از طرف دیگر کشور دارای منابع انرژی و معدنی خوبی است که متأسفانه تاکنون بخشی زیادی از معادن مورد توجه و بهره برداری نرسیده است.

لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب، ایجاد روحیه خودباوری و استقلال سیاسی بود، به طوری که شعار امام راحل نه شرقی و نه غربی بود که شعاری در عین ساده بودن بسیار پر محتوی است، برخی روشنفکران و جریان‌های چپ علیه این شعار نقد داشتند اما در دل این تفکر اسراری نهفته که امروز مشهود شده زیرا ، کشورهای متکی به شرق و غرب هم اکنون دچار مشکل شده‌اند و این شعار یک تئوری مهم در خود نهفته دارد.

نماینده مردم قم در مجلس، افزود: گاهی اوقات دولت های ما در ادوار گذشته به ظرفیت های کشور توجه نمی کردند که درپی ان ما نقص پیدا می کردیم و وقتی این تفکرات دنبال می شد کشور دارای ارتقا جایگاه شد به طوری که هم اکنون دشمنان می گویند مسائل مهم منطقه باید با حضور ایران حل شود، اما ما به دنبال امپراطوری سازی در منطقه نیستیم، زیرا این یک فکر خام بوده و برای دوران های قبل است.

وی ادامه داد: در ده سال اخیر در منطقه حوادث بسیار مهمی رخ داده که اگر نقش ایران نبود اتفاقات وحشتناکی می‌افتاد و البته این مسئله با مجاهدت‌ها میسر شد، به طور مثال در ایام آزادی خرمشهر، رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و برخی گفتند این برای پرت کردن حواس ایران از جبهه های جنگ بود و برخی گفتند که در یک حالت گیجی چنین کاری را کردند اما در نهایت به علت پایداری یک جریان جدیدی به وجود آمد و حزب الله ایجاد و بعدها اخراج رژیم صهیونیستی از لبنان شد و خودشان به اشتباهشان اعتراف کردند.

لاریجانی افزود: وقتی آمریکا عراق را اشغال کرد، تنها چند کشور مانند روسیه، فرانسه و آلمان اعتراضات کوچکی کردند که پس از آن آمریکا عراق را در بیست روز گرفت، اما ایران از اول با این اقدامات مخالف بود اما آمریکایی ها با بهانه کشف سلاح های کشتار جمعی حمله کردند، اما جلال طالبانی بعدها گفت ما برخی آدرس های این مراکز را پیدا کردیم که طویله بودند.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر دیدم آن چند کشوری که در زمان اشغال عراق سر و صدا کردند در نهایت از آمریکا عذرخواهی کردند و تنها کشوری که ایستادگی کرد و گفت این کار اشتباه است، ایران بود؛ البته برای ما هم هزینه‌هایی داشت و نتیجه این شد که پس از 5 سال، با یک خجالتی عراق را ترک کردند و در افغانستان نیز قرار است که به زودی این کشور را ترک کنند و متخصصان آنها می‌گویند که این اشغال موفقیت آمیز نبوده است.

رئیس قوه مقننه گفت: رژیم صهیونیستی در همین ایام جنگ 33 روزه را به راه انداخت اما شکست خورد و در عراق و افغانستان هم شسکت خوردند و نتیجه این شد که الان می گویند در جهان باید چند صدایی باشد و دیگران نیز صدایشان درآمده است و این به دلیل پایداری جمهوری اسلامی بود.

لاریجانی ادامه داد: در آن ایام برخی کشورهای کوچک منطقه با ما تماس می گرفتند و می گفتند که اوضاع خیلی خطرناک است و مواظب باشید و ما با هوشیاری در این شرایط پایداری کردیم، اما در شرایط کنونی به علت ارتقا جایگاه ایران دشمانان آرام نمی نشینند و خصومت‌هایشان از شکل دیگری است که تحریم یکی از آن‌ها است، اما بارها من گفته ام که مقدار زیادی از مشکلات اقتصادی به علت تحریم‌ها نیست، بلکه بخشی به علت سوء مدیریت است، از این رو اگر از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده می‌کردیم، غرب نمی‌توانست این قدر هوچی‌گری کند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس بر توجه به درون، رونق اقتصادی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرده اند، زیرا تحول تنها از دورن رخ می دهد که این موضوع قطعا همان شعار نه شرقی و نه غربی است، از طرف دیگر اکنون کشور به علت رکود اقتصادی، دچار تورم و بیکاری است و راه مقابله با آن توجه به اقتصادی درونی کشور و رونق تولید است، اما متأسفانه بسیاری از کارخانجات با ظرفیت کامل کار نمی کنند، همچنین در اطراف ایران بازار 300 میلیون نفری وجود دارد که ایران می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

نماینده مردم قم در مجلس، گفت: اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شود، در مذاکرات نیز اثر می‌گذارد زیرا اگر آن‌ها احساس کنند که ما بارمان را بسته‌ایم، حرفشان فرق می‌کند و در این زمینه جلسات متعددی در حال برگزاری است و برنامه‌ریزی شده است و تمام محورهای اقتصادی مقاومتی در حال بررسی و برنامه ریزی است و منتظر نتیجه نهایی از سوی دولت هستیم تا در صورت نیاز قوانین جدیدی را تصویب کنیم.

وی با اشاره به تأکید رهبری بر مسئله فرهنگ، تصریح کرد: در مسائل فرهنگی آسیب وجود دارد، اما در این رابطه نقاط قوت هم است و افراد فاضل و نیروهای متدین از سرمایه های دینی کشور محسوب می شوند، اما باید دقت کنند روی فرهنگ باید کار زیادی صورت گیرد، فرهنگ دینی افراد باید اصلاح شود و تعمیق پیدا کند و در این زمینه روحانیت محور است و دستگاه های مختلف باید دست تقاضای خود را به سوی روحانیت دراز کنند و این‌ها نیروهای ورزیده‌ای هستند که ظرفیت دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرف دیگر بخش‌های دیگری مانند صدا و سیما، وزارت ارشاد باید از فکر روحانیت برای تحول در فرهنگ استفاده کنند، زیرا علما تکیه‌گاه مردم هستند، اما بسترهای فعالیت علما را باید دولت و قوای دیگر فراهم کنند، از این رو در سال‌های اخیر و در زمان تصویب بودجه به کمیسیون ها تاکید کرده‌ام که باید به روحانیت توجه کرد، اگر چه روحانیت باید مستقل باشد ولی وظیفه ما است که برای اعتلای فرهنگ کشور، هزینه کنیم و بسترهایی نیز در این زمینه فراهم شده است.

لاریجانی ادامه داد: قطعا مساجد به عنوان پایگاه گسترش فکر اصیل اسلامی از طریق روحانیت رونق پیدا کند، این کار حوزه است ولی ما کمک می کنیم که این کار صورت گیرد؛ در شرایط فعلی به جای گفتن مسائل شعاری، باید دقیق و درست به موضوع نگاه کرد، از این رو اگر قوای عقلانی بیشتر شود، در مصاف با شیطنت‌ها شکست نمی خورند.

وی با اعلام اینکه عقلانیت اسلامی کلید راه است، افزود: مشکلات کنونی جهان اسلام از سر بریدن تا دزدیدن دختران به نام اسلام تنها به علت نبود عقلانیت است، البته مقداری از این تحرکات کار سرویس‌های اطلاعاتی است که می‌دانیم ولی این سرویس‌ها روی جهل سوار می‌شوند و شعارهای افراطیون مخالف عقل است و با لشکر جهل روبه‌رو هستیم.

رئیس شورای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مباحث سوسیالیستی ابتدای انقلاب مطرح و به کشور ضربه زیادی زد، اما امام خمینی می‌گفت که کارها را باید به مردم واگذار کنیم، ازطرف دیگر رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اصل 44 را ابلاغ کرد که البته به درستی اجرا نشد اما مردم باید خود احساس وظیفه کرده و تولید را به دست بگیرند و دولت باید تنها حمایت کند.

لاریجانی افزود: در بحث اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی خیلی از کارخانجات ظاهرش تغییر کرد و باز به دست شرکت های نیمه دولتی اداره می‌شود یا سهام عدالت، باید مجمع عمومی بگذارند و به دست مردم اداره شود اما همان‌ها اداره می‌کنند و کاغذی در دست مردم است و اصلاحات اقتصادی این گونه رخ نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت اتحاد کشورهای منطقه به ویژه ایران، چین و روسیه، گفت: در چند سال اخیر با توجه به بروز تحولات منطقه ای تحرکاتی برای افزایش ارتباطات کشورهای نو ظهور مانند اجلاس شانگهای انجام شده است، از طرف دیگر اصل این موضوع امر درستی است، اما به سادگی محقق نمی شود و باید تلاش کرد.

رئیس قوه مقننه، در پاسخ به سوالی درباره برنامه مجلس برای اجرای سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره جمعیت، گفت: قطعا مسئله جمعیت موضوع مهمی است، از این رو هم اکنون طرحی در این رابطه در دست هیأت رئیسه مجلس است، اما این طرح دارای بار مالی است و در صورت تصویب شورای نگهبان به آن ایراد می گیرد لذا دولت نخست باید بار مالی ان را تقبل کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    12 8
    چه حرف های قشنگی
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    19 8
    دوران امپراطوری ها به سرآمده. مگه ما دیوانه ایم که اینکار را بکنیم؟