خردادنیوز نوشت:

با اوج گرفتن مباحث مربوط به اکتان‌افزای تولیدی پتروشیمی و دفاع مسعود میرکاظمی که به نوعی متهم ردیف اول ماجرای بنزین پتروشیمی به شمار می‌رود، ماجرای آلودگی بنزین وارد مرحله جدیدی شده است. در این میان خرداد با استناد به اخبار رسمی وزارت نفت در دوران میرکاظمی، به اطلاعات جدیدی از ترکیب ماده دیگری به جز «ریفورمیت» با بنزین معمولی دست یافته است. این ماده سرطان‌زا و خطرناک که حاوی ۵۰ درصد بنزن است، به دلیل درصد بالای بنزن، خواص سرطان‌زایی مستقیم دارد و بر سیستم عصبی، پوست، چشم و سیستم تنفسی اثرات منفی فراوان دارد که در دوران میرکاظمی به بنزین معمولی افزوده شد و نام آن «بنزین پیرولیز» است. خطرناک بودن این ماده به حدی است که حتی مسئولان وزارت نفت نیز مدت‌هاست دیگر نامی از آن به میان نیاوردند و این در حالی است که مسعود میرکاظمی شدیداً اصرار دارد بنزین پتروشیمی پاک است!

بنزین پیرولیز چیست؟

بنزین پیرولیز یک محصول جانبی حاوی حدود ۵۰ درصد بنزن است و برای تولید محصولات پتروشیمی دیگر به کار می‌رود. این ماده به دلیل درصد بالای بنزن، خواص سرطان‌زایی مستقیم دارد و بر سیستم عصبی، پوست، چشم و سیستم تنفسی اثرات منفی فراوان دارد. در دوران تحریم، این ماده علاوه بر ریفورمیت معروف، با بنزین معمولی مخلوط شده است. بنابر اعلام شرکت پتروشیمی، این ماده مخلوطی از چند آروماتیک است که فراریت نسبتاً بالایی دارند لذا سریعاً تفکیک شده وارد هوا می‌شوند. این ماده مجموعه‌ای از ترکیبات آروماتیک و حلقوی است که هر کدام مسمومیت خاص خود را دارند. در تصاویر زیر به نقل از برگه اطلاعات ایمنی موارد شرکت پتروشیمی، اطلاعات بنزین پیرولیز آمده است. اطلاعاتی که از این لینک قابل دانلود است.

 


ماجرایی که میرکاظمی از کنار آن می‌گذرد!

در دوران تحریم، علاوه بر ریفورمیت و MTBE این ماده نیز به بنزین معمولی افزوده شده است که در اظهارات جدید میرکاظمی و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، اشاره‌ای به آن دیده نمی‌شود و این خبرگزاری‌ها با هوشمندی از کنار آن می‌گذرند! این درحالی است که بنابراعلام مدیران وقت پتروشیمی، بنزین پیرولیز با بنزین معمولی مخلوط می‌شد:

علیرضا ضیغمی، مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش، خبر شماره 157630 شانا، مورخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۹: «بنزین پیرولیز و ریفرمیت یکی از فرآورده‌های تولیدی مجتمع های پتروشیمی و نفتای سبک نیز از فرآورده های تولیدی پالایشگاه‌های کشور است که پیش از این به خارج از کشور صادر می‌شد، ولی با توجه به نیاز داخل هم اکنون از این فرآورده‌ها برای تولید بنزین مورد نیاز داخل استفاده می‌شود.»

سیداسماعیل موسوی، مدیرعامل وقت پتروشیمی جم، خبر شماره 158526 شانا، مورخ ۵ مهر ۱۳۸۹: «بنزین پیرولیز تولیدی پتروشیمی جم به عنوان یکی از محصولات فرعی واحد الفین از ابتدای راه‌اندازی این مجتمع تولید می‌شد، ولی به دلیل عدم نیاز داخلی آن را صادر می‌کردیم. از هنگام اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در مجتمع‌‌های پتروشیمی تاکنون، این محصول برای اختلاط با بنزین معمولی در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.»

رضا امیری، مدیرعامل وقت شرکت پتروشیمی بندرامام، در خبر شماره 160080 شانا، مورخ ۴ آبان ۱۳۸۹ از تولید ۱۹ هزار و ۴۵۸ تن بنزین پیرولیز و ۱۰۷ هزار و ۳۳۴ تن بنزین (ریفورمیت) در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر امسال در این شرکت خبر داد و افزود: «بنزین تولیدی برای مصرف مستقیم به عنوان بنزین سوپر در جایگاه عرضه های سوخت به کار نمی‌رود، بلکه نقش اصلی آن به دلیل درجه بهسوزی بالا تنها در جهت افزایش اکتان محصولات تولیدی پالایشگاه و نیازمند اختلاط با مواد افزاینده دیگر است».

 

تقدیر احمدی‌نژاد از مدیران مربوطه


یک شاهد دیگر بر توزیع بنزین پیرولیز در دوران تحریم، تقدیر احمدی‌نژاد از مسئولان مربوطه است! نوشته حاضر درصدد زیر سوال بردن زحمات مدیران پتروشیمی در شرایط سخت تحریم نیست و شاید اگر تلاش متخصصان صنعت نفت نبود، کشور در دوران تحریم با بحران شدیدتر سوخت مواجه می‌شود. در واقع آن کسانی که باید پاسخگو باشد نخست، بانیان تحریم و دوم، مدیران ارشدی هستند که این تصمیم را به ضرر جان و سلامت مردم گرفتند.

اما صرفاً جهت اثبات ادعای مخلوط کردن بنزین پیرولیز با بنزین معمولی، به نقل از خبر شماره 159548 خبرگزاری شانا، اسامی برخی مدیران و دلیل تقدیر از آن‌ها ذکر می‌شود:

عبدالحسین بیات: (معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل)، مدیر و هماهنگ کننده طرح تولید بنزین در شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشکیل جلسات و پیگیری شبانه روزی و نظارت لازم در کلیه مجتمع های تولید بنزین، تصمیمات به موقع به منظور رفع هر گونه کمبود و تنگنای تولید در مجتمع‌های پتروشیمی با تامین منابع مالی و تامین قطعات و مواد شیمیایی با هدف تداوم تولید ریفرمیت، بنزین پیرولیز و MTBE.

رضا امیری: مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی بندر امام به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدی کشور، همکاری فعال برای تولید MTBE و بنزین پیرولیز و هماهنگی با مجتمع‌های تولیدی برای نقل و انتقال محصولات از مجتمع‌های تولیدکننده بنزین.

حسن بیگی: (مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم)، مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم به عنوان بزرگ ترین واحد تولید کننده الفین جهان با تولید بنزین پیرولیز و هماهنگ‌کننده جهت دریافت خوراک و محصول از پتروشیمی نوری در امر تولید بنزین پیرولیز و هماهنگی در امر بارگیری کشتی های بنزین پیرولیز.

عادل نژادسلیم: مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی امیرکبیر به عنوان تولید کننده بخشی از بنزین پیرولیز در طرح ضربتی تولید بنزین کشور.

احمد محمدی بوساری: مدیرعامل شرکت پتروشیمی اراک به عنوان تولیدکننده بخشی از بنزین پیرولیز و هماهنگی مناسب برای ارسال این محصول به پالایشگاه‌های شازند و اصفهان در تمام مدت طرح ضربتی تولید بنزین.

 

سوالی که حامیان بنزین آلوده باید به آن پاسخ دهند

با اثبات آلودگی اکتان‌افزای پتروشیمی (که معمولاً ریفورمیت را اصلی‌ترین آن‌ها می‌دانند و نامی از «بنزین پیرولیز» نمی‌برند)، رسانه‌های فارس، تسنیم، کیهان و از این دست حملات خبری خود را متوجه زنگنه و تیم او کرده‌اند، تنها به گناه توزیع بنزین پاک! میرکاظمی نیز که در دوران خود ماجرای بنزین پتروشیمی را کلید زد، به دیگر مدعی تبدیل شده است. سوال اینجاست که آیا آمیختن ماده سرطان‌زای «بنزین پیرولیز» با بنزین معمولی، از دید این افراد قابل دفاع است؟ اگر نیست چرا هیچ نامی از آن برده نمی‌شود؟ دیگر اینکه با اثبات آلودگی بنزین پتروشیمی، آیا واقعاً دفاع از عملکرد گذشته و تخریب و نقد رقیب سیاسی به قیمت جان و سلامت شهروندان و آلوده کردن محیط زیست، کار درستی است؟ اکنون که کار از اخلاق هم گذشته است، آیا حداقل نباید جان انسان‌ها خط قرمز برخی چهره‌های تندرو و رسانه‌های افراطی باشد؟

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    خدا لعنتشون کنه امیدورام بانیانش به سزای این خیانت برسن
  • طاها A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    خبر آنلاین متشکریم.
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    کشور تو 8 سال نابود شد بنزین که بماند.
  • بنده ي خدا IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    883 9
    خدا از كساني كه به اين ملت صبور ظلم كردن نگذره انشالله
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    وای بر مردم کشورم
  • fffff IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    به جرم مشارکت در قتل باید محاکمه شوند
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    همشون بايد به عنوان مفسد فى الارض اعدام بشن.
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    به نظرم جرم ایشون از مه آفرید امیرخسروی سنگین تره
  • جوان یتیم A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    پدرم شش ماهه فوت شد . سرطـــــــــــــــــــــان گرفت . گذاشتم روز قیامت با اینا تسویه کنم
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    تو رو به خدا انتخاب این نظر ثبت کن. خود کرده را تدبیر نیست
  • بی نام EU ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    398 7
    مسوولین دولت قبلی مقصرند...از آبان سال 89 در حدود 3 سال اونها و 8 ماه هم دولت جدید که در زمستان و پاییز 92 بدترین آلودگی ها را داشتیم دریغ از یک زوج وفرد یا تعطیلی.یعنی تا تونستیم نوش جان کردیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    این دنیا هم تموم میشه جواب خدا رو چی میخوان بدن؟
  • مجید US ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    ما که نفهمیدیم چی به چیه کی به کیه زورمونم به کسی نمیرسه، من پدرم از سرطان فوت کرد، مسببشو به خدا واگذار کردم و روز قیامت جلوشونو میگیرم
  • همشهری A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    آقای میر کاظمی و یارانش بجای اعتراف به اشتباهات فاحش هنوز هم از عملکرد ضعیف خود دفاع میکنند غیر از استفاده از بنزین سرطانزا با توقف سواپ نیز چند صد میلیون دلار به کشور زیان وارد کرد و علیرغم تمام تلاشی که بعد از ایشان شد هنوز سواپ نفتخام بر قرار نشده است.
  • بی نام RO ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    خداوند همه ایشان را اول که مسبب این جنایت بودن به سرطان لا علاج دچار گرداند
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    چه جوری میشه شکایت کرد؟ دادستان کل کشور چرا شکایت تنظیم نمی کنه؟ بیچاره مردم
  • امین IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    370 9
    همه چی آرومه ، من چقدر خوشحالم ...
  • نوید IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    449 7
    لعنت خدا بر مسببین خدا از سر تقصیراتشون نگذره.... با پر رویی هرچه تمامتر میخواد مناظره هم انجام بده. واقعا رو که نیست....
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    جواب این همه مرگ و میر و تو این چند سال و زیاد شدن مبتلایان به سرطان خون و بیماری های ریوی و تنفسی رو کی میخاد بده؟؟
    • hosseinh A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      33 1
      جوابش رو مدیران ایران خودرو و سایپا میدن
    • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      31 1
      من من کله گنده...
    • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      35 1
      بیچاره کارکنان پمپ بنزین
    • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      4 66
      حالا این همه آدم تو کشور های دیگر هم سرطان می گیرند تقصیر بنزین ایرانه ؟؟؟؟؟؟؟
  • محمدرضا CN ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    بايد عاملين بازى با سلامت مردم محاكمه بشن
  • مهدی IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    35 2
    اعدام باید گردد عاملان این جنایت که با سلامت جامعه بازی میکنند .
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    پس من که کارگر پمپ بنزینم چی بگم خدا خودت انتقام ملت صبور ما را بگیر
  • کیوان IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    17 1
    هنوز هم بنزین در اکثر جایگاهها رنگ ان مانند گازوئیل و سیاهست.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    21 1
    فکر میکنین ، تنها اثرش مرگ و میر ناشی از سرطان و مشکلات قلبی و عروقیه ، نه جانم بزرکترین اثرش تاثیر بسیار شدید بر سلامتی جسمی و روانی صدها هزار کودکان تهران ودیگر شهرهای بزرگ و مصرف کننده این بنزین است که سالها بعد خودش را به شکل انواع و اقسام ناتوانیهای ذهنی و جسمی و تنبلی و کاهش عمر نشان خواهد داد ، خدا از بانیانش نگذره ، اگر اعدامشون هم بکنند اثرات ظلمشان تا قرنها خواهد ماند
  • دیروز A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    26 1
    آقایون دلواپس کجان ؟
  • رسول A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    17 1
    پس اون رورهایی که هوا اینقدر آلوده بود ما داشتیم اینا رو نوش جان میکردیم واقعا کی باید به داد این مردم برسه من که دیگه موندم چی بگم واقعا داریم از همه طرف ضربه میخوریم کی به کیه چی به چیه؟
  • رضا IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    16 1
    چون نیک نظرکرد پرخویش در آن دید گفتا ای دوست ازچه نالی از ماست که برماست
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    27 1
    پاک ترین دولت پاک ترین بنزین
  • پرویز A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    18 1
    مریض شدن و مردن مردم که مهم نیست مهم این است که ما ثابت کردیم هولوکاست دروغ بوده است.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    20 1
    "احمدی بای بای" الان می فهمم که شعاری بیش نبوده احمدی رفت ولی آثارش هست خدا رحم کنه
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    17 1
    اعدام، وسلام
  • علي IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    16 1
    من متوجه نمي شوم اين دو نفري كه منفي نظر مي دهند منظورشان چيست لطفآ نظرشان را با يك خط اعلام نمايند
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    30 1
    آقای شریعتمداری و روزنامه بشدت وزینشون کجا هستن در این مورد مقاله بدن وقتشه که نقش جورج سورس در این واقعه رو شرح بدن
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    18 1
    بر باعث و بانیش لعنت
  • شمالی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    26 1
    من همسرم رو چند ماه پیش به علت ابتلا به سرطان از دست دادم آنهم در آستانه 50 سالگی و دردناکتر اینکه به علت عفونت ریه که منشا آن آلودگی صنعتی بود درگذشت . با پیگیری هایی که کردم حد اقل به 10 مورد فقط در یک بیمارستان آنهم در یک دوره چند ماهه رسیدم . همه آنها بخاطر ضعف قوای دفاعی ناشی از شیمی درمانی بخاطر آلودگی دچار عفونت ریه شده بودند. من و تنها دخترم هیچوقت نه مسببین آن را خواهیم بخشید و نه فراموش خواهیم کرد. مطمئن هستیم دنیا دار مکافات است.
  • مصطفی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    24 1
    اینا از هر چی آمریکایی و روسه به این کشور بیشتر ظلم میکنند.
  • فری IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    16 1
    خدایا به داد بچه هامون برس . واقعا عاقبت اونها چطور خواهدشد
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    16 1
    باشه روزى كه تاون سختى پس بدهند
  • مرتضی A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    19 1
    اینا که این بنزین رو تولید کردند و به خورد مردم دادند از اختلاس کننده ها هم بدترند.
  • nashenas AM ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    23 1
    این مدیران چون خیلی‌ تمیز داشتن مردم را میکشتن،احمدی‌ نژاد داره ازشون تقدیر می‌کنهخدا ازشون نگذره
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    23 2
    از كسي كه ولي فقيهش مشايي باشه بيشتر از اين انتظار نميره . احمدي بايد محاكمه بشه و قاضي دادگاهش مردم باشن .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    19 1
    ما رکورد زدیم
  • فرهاد A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    16 1
    دولت مهرورز و استکبار ستیز و پاک و ....
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    18 1
    نکنه دلیل افزایش آلودگی هوا در اراک واهواز هم در این چند سال همین بنزین پتروشیمی بوده؟
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    1 74
    حالا هرکی سرطان داره ربط به بنزین میده یعنی تو خارج از ایران سرطان نیست
  • arman A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    15 1
    طولي ممي كشه كه همه ي اينها تكذيب ميشه و همه چيز رو به راه ميشه