روزنامه ابتکار در یک گزارش تحلیلی نوشت:

* انتخابات یازدهم نشان داد که معادلات گروه‌ها و جناح‌های سیاسی نزدیک به هم می‌توانند با تدبیر یک چهره فراجناحی همچون آیت الله هاشمی، در زیر یک لوای واحد قرار گرفته و رقابت‌های انتخاباتی را با پیروزی پشت سر بگذارند.
از این نظر نگاه رسانه‌ها و کارشناسان حوزه سیاسی کشور بیش از پیش به تحلیل و واکاوی حمایت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از نامزدهای احتمالی دوره دهم مجلس شورای اسلامی بسته است که سرانجام چه لیستی از میان توافق‌های احتمالی گروه‌‌های سیاسی نزدیک به وی ارائه خواهد شد.


*در این میان احتمال حضور چهار نامزد از سوی این گروه‌ها وجود دارد و چنان که پیداست خارج از این گروه احتمالی چهار نفره، کسی دیگر مدعی ریاست مجلس دهم نیست؛ علی اکبر ناطق نوری، محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی و علی لاریجانی.


*گرچه در بسیاری از گفت‌وگوها و رایزنی‌ها ناطق نوری از عدم حضورش در انتخابات آتی مجلس گفته است اما او هنوز یکی از گزینه‌های احتمالی گروه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی است زیرا در صورت نهایی شدن اجماع بر سر حضورش در انتخابات مجلس شورای اسلامی، بعید به نظر می‌رسد که ناطق از پذیرش آن سر باز بزند.

*محمدرضا عارف در روزهایی که دیگر هم صنفان اصلاح گرایش سرخوش از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم روزهای آرام و کم هیاهویی را می‌گذرانند، پرکارتر و فعالتر از همه 8 سال گذشته، شهر به شهر و استان به استان برای سخنرانی و افتتاح شعبه‌های دفتر امید ایرانیان می‌رود. تحرکاتی که تنها یک هدف را دنبال می‌کند؛ برنامه ریزی برای انتخابات مجلس دهم و نشستن بر کرسی ریاست پارلمان.

*محمدعلی نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع 284 رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. بیشتر نمایندگان مخالف وی، او را به حضور در جریان اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات 1388 متهم کردند.با این وجود دو روز بعد، حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب نمود اما بهمن ماه سال گذشته، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد.وی گرچه از زمره مردانی بود که به دولت روحانی راه یافت اما به سرعت از قطار دولت جدا شد و بیماری و سنگینی کار را عامل این کناره گیری اعلام کرد با این وجود روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب نمود.اما این روزها نام او در کنار ناطق نوری به عنوان گزینه‌های مطلوب اصلاح طلبان بر سر زبان ها است هرچند که محمدعلی نجفی ممکن است به اندازه دیگر نامزدهای مطرح در این گروه در میان اقشار جامعه شناخته شده نباشد اما به هر حال یک گزینه تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی است و حامیان ویژه‌ای هم در میان گروه‌های اصلاح طلب و اصولگرا دارد

* برخی اخبار جسته و گریخته حکایت از آن دارد که دوگانه هاشمی و ناطق نوری بی تمایل نیستند که ریاست علی لاریجانی در مجلس دهم نیز استمرار یابد. لاریجانی که چون ناطق نوری و روحانی خاستگاهش به راست گرایان سنتی باز می گردد در چندماه گذشته همراهی خوب و منصفانه ای را با دولت روحانی از خود نشان داده است و سپر دفاعی دولت در مقابل تندروها بوده است. ریاست مدبرانه لاریجانی بر مجالس هشتم و نهم این احتمال را ایجاد کرده است که طیف نزدیک به هاشمی در صورت حضور نیافتن ناطق نوری در انتخابات و عدم حضور نجفی در انتخابات به دلیل بیماری، لاریجانی را بر دیگر گزینه‌ها ترجیح دهند و زمینه پیروزی او را فراهم سازند. امری که از سوی قدرت الله علیخانی مشاور آیت الله نیز بیان می شود. او معتقد است که به صلاح اصلاح طلبان است که لاریجانی ریاست مجلس بعدی را نیز در اختیار داشته باشد.از همین باب است که حضور عارف در انتخابات مجلس آینده که بنا به گفته وی اکثریت آن متعلق به اصلاح طلبان خواهد بود با اما و اگرها و موانع بسیاری همراه خواهد بود و می تواند به چالشی جدید برای اصلاح طلبان در انتخابات آینده تبدیل شود.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هلیا A1 ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    98 9
    عملکرد علی لاریجانی در طول یکسال اخیر مطلوب و قابل دفاع است ولی این امر به هیچ وجه مستلزم ریاست وی بر مجلس. اینده نیست .یک مجلس اصلاح طلب لزوما یک رییس اصلاح طلب میخواهد . زنده بار دکتر عارف عزیز.
  • بی نام A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    اگه اصلاح طلبان بتونن تائید صلاحیت بگیرن مجلس بعدی بی شک مال اونها خواهد بود. امیدوارم موفق بشن.
  • علی اصغر A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    121 7
    اقای لاریجانی انسان خوب و معتدلی هستند ولی فقط در دایره افراد منتسب به جناح راست از اینرو در یک مجلس به امید خدا اصلاح طلب ریاست ایشان هیچ محلی از اعراب ندارد .
  • بی نام RO ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    89 9
    به نظر من آقای عارف بسیار مناسبترن برای این پست، هم برنامه ریزی فعالی دارن هم صداقت هم انگیزه
  • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    51 7
    اقای لاریجانی را با این که یک اصولگرا هستند دوست دارم ولی اقای عارف برای ریاست مجلس گزینه مناسب تری هستند
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    30 35
    هاشمی عشق همه دوران
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    6 41
    چه ربطی بهم دارن؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    مگه اصلاح طلبها خودشون چهره اي ندارند.عارف بهترين گزينه.
  • بی نام RO ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    7 77
    اصلاح طلبان همیشه از قدیم تا حالا دنبال مصاده مهر ها بودند و هیچی از خودشون ندارند
  • محمد A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    فقط عارف .مرد صداقت و پاکی . مرد ایثار . همسو و همگام با دکتر روحانی .
    • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      9 32
      این همه چهره ی مطرح تو کشور داریم مردم ما هم گیر دادن به اقای عارف بابا اقای لاریجانی چه هیزم تری به شما فوخته این همه هم از دولت اقا روحانی همایت کرد وجلوی بعضی از نماینده ها ایستاد به نظر من ایشون بهترین گزینه برای ریاست مجلس هست
  • فردوس توسی A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    63 10
    انشاا... معتدلین اکثر کرسیها رو بدست اورند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    65 30
    مجلس آینده انشاالله اکثریت اصلاح طلب خواهد بود اما تداوم ریاست آقای لاریجانی به کم کردن تنش ها کمک میکند.
  • يكي IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    30 2
    فكر كنم شوخي ميكنه
  • سین شین A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    63 9
    در این تحلیل ساده انگارانه نقشی برای مردم در نظر گرفته نشده است. به عبارانی همه عوامل از بیماری نجفی و بی حوصلگی ناطق نوری و خواست مشاور آقای هاشمی در تحلیل نگارنده نقش دارند اما خواست نظر و رای مردم هیچ نقشی نداشته. بدون شک رای اول مردم تهران آقای عارف است و البته آقای نجفی هم رای بالایی دارند.
  • سلمان IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    فقط نجفی و عارف
  • جواد IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    63 8
    جالب میشه اگه اگه اگه انتخاب هاشمی برای ریاست مجلس بعدی لاریجانی باشه جالب میشهای سیاست چرا اینقدر مردم رو بازی میدی؟
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    19 72
    علی لاریجانی گزینه خوبیه..........هم دوست هاشمی رفسنجانی هست هم رفیق قدیمی روحانی........
    • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      30 6
      جالبه...هم دوست .... و هم رفیق....
  • بی نام DE ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    علی لاریجانی در میان اصلاح طلبان جایگاهی ندارد،حسن روحانی اصلاح طلب بودن خودشو در عمل نشون داده
    • بی نام NL ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      کی نشون داد؟ کجا؟کو؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    چرا هاشمی نباید از عارف حمایت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ali IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    اگر هاشمی از عارف حمایت نکنه، بر همگان مشخص می شود که هاشمی با اصلاحات آب شون توی یک جوی نمی ره................
  • بهروز A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    مگه این اصلاح طلبه آخه؟ واسه چی این دوباره رئیس شه؟ عارف باید رئیس مجلس شه
    • امیر IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      54 35
      یاد انتخابات مجلس ششم و نوع برخورد امثال ما و شما با هاشمی رفسنجانی افتادم. تاریخ در همه جای دنیا تکرار می شود ولی در ایران خیلی زود به زود. می دانید چرا؟
    • بدیع الزمان A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      اگر فضای بی تنش میخواهید...اگر شخص معقول میخواهید که جلوی تندروی ها بگیره....اگر کسی میخواهید که کلیه جریانهای سیاسی در مورد آن متفق النظر باشند تا در یک فضای آرام کارهای اقتصادی جلو بره... اگر کسی میخواهید که فضای کشور را از جنجال های سیاسی دور کنه... باید باز هم علی لاریجانی انتخاب بشه...در ضمن عارف اون شیخوخیت لازم نداره و با تشری هم نظرش عوض میشه...ازما گفتن
  • آرمین IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    9 70
    تلاش آقای عارف برای " نشستن بر کرسی ریاست پارلمان" با چه هدفی؟
    • بی نام US ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      51 7
      با هدف بالا رفتن سطح تصمیم گیری ها و شان مجلس. با هدف بهبود شرایط مردمی که نمایندگانشون در مجلس برای اونها تصمیم می گیرند. با هدف کم کردن تنشها و اظهانظرهای کوته بینانه. با هدف کنترل افراط گرایی کورکورانه و ترجیح مصالح عمومی به منفعت گروهی معدود
  • بی نام DE ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    15 47
    وقتی روحانی تونست با اون مواضع اصولگرایانه گذشته اش رای اصلاح طلبان رو جمع کنه چرا لاریجانی نتونه.کار بلد تر هم هست.اما من به شخصه آقای قالیباف رو برای این دگردیسی ترجیح میدم
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    17 59
    اکثریت مجلس بعدی اصلاح طلبنداعتماد به نفس اصلاح طلبان خیلی خیلی بالایه اصلاح طلبها چه گلی به سرملت زدن که مردم دوباره بخواهن بهشون رای بدن
  • مهدی RO ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    21 3
    اگرچه پوشاندن لباس اصولگرایانه بر تن یک مجلس بی شک اصلاح طلب عمل رندانه ای است ، اما ریاست مجلس حق جناب دکتر عارف هست و نهایتا رای مردم تصمیم گبرنده است.
  • بی نام EU ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    7 41
    بشینین نقشه بکشین،ولی بدونین که مجلس آینده در اختیار حامیان احمدی نژاده و احمدی نژاد یا مشایی میشن رئیس مجلس و دولت هم عزل میکنن.