ایسنا نوشت:

روزنامه واشنگتن‌پست از تمایل روزافزون سرمایه‌گذاران آمریکایی برای حضور در ایران با وجود باقی بودن بسیاری از تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور خبر داد.

واشنگتن پست در این باره نوشت: برای اولین‌بار در طول چندین دهه گذشته تجار آمریکایی برای بررسی احتمال همکاری‌های آینده در ایران قصد سفر به این کشور را دارند و کارآفرینان آمریکایی و ایرانی رویای بازگشایی کانال‌های بازرگانی را که سال‌هاست بسته شده‌اند در سر می‌پرورانند.

اگرچه تحریم‌هایی که مانع از تجارت میان دو کشور می‌شود هنوز به قوت خود باقی است، هیچ منعی برای سفر به ایران وجود ندارد.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران از سرمایه‌گذاران خارجی می‌خواهد که از فرصت‌های تجاری در ایران استفاده کنند اگرچه گفته می‌شود شرکت‌های نفتی و خودروسازی آمریکایی قصد دارند مذاکراتی را با شریکان ایرانی‌شان از زمان به قدرت رسیدن رییس‌جمهور جدید ایران آغاز کنند، روحانی در طول این مدت کم‌تر در مورد آمریکا صحبت کرده است.

همکاری‌های بلندمدت شرکت‌های ایرانی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی به ویژه در بخش‌های انرژی و خودروسازی در طول سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌هایی که غرب علیه ایران اعمال کرده رو به کاهش رفته است.

با وجود کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در ایران، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل تخمین زده است که سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ایران رو به افزایش است و در سال 2012 به مرز پنج میلیارد دلار رسیده است که اغلب این سرمایه‌گذاران شرکت‌های ترکیه‌ای، روس و چینی بوده‌اند.

رضا مرعشی، سرپرست بخش تحقیقات در شورای ملی آمریکایی‌های ایران تبار (NIAC) از هجوم آمریکایی‌هایی خبر داد که در سال جاری برای سفر به ایران درخواست داده‌اند.

وی در این‌باره گفت: اما بازگشایی تجارت میان آمریکا و ایران با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود که ممکن است حل آن‌ها سال‌ها زمان‌ ببرد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    6 0
    به امید آن روز.....
  • جواد IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    3 0
    در هر جای دنیا اگر سرمایه امنیت احساس کند بدان سو سوق پیدا میکند. اصولا سرمایه دار ترسوست لذا وقتی امنیت خود را در سرمایه گذاری حس نکند دست به سرمایه گذاری نمیزند. امریکا هم یک کشور سرمایه داری است و موجودیت خود را در سرمایه گذاری و کسب سود میبیند. کما اینکه کشور ژاپن و یا المان و هر کشور قوی و یا ضعیف بدان شکل عمل میکند. اما واقعا امنیت برای سرمایه گذاری خارجی در کشور فراهم است؟ با چه فاکتور هایی بدین نظریه دست یافتید؟ در هر حال اگر روزی بشود سرمایه گذاری کلانی در کشور صورت گیرد اثر ان بر تمامی ملت ملموس خواهد شد و اوضاع اقتصادی خانوارها نیز بهبود خوهاد یافت. اما تا سیاسی کارها در کشور وجود دارد و تا رانت و ارباب و رعیت در کشور حاکم باشد قطعا سرمایه گذاری محسوسی را در کشور مان نخواهیم دید/