بنابر اعلام منابع خبری روسیه، مخالفان دولت در تظاهرات شب گذشته به کاخ ریاست‌جمهوری در آبخازیا حمله کردند. «الکساندر آنکواب» رئیس‌جمهور آبخازیا از این اقدام با عنوان کودتای نظامی یاد کرده است.

 در همین رابطه ،‌خبرگزاری روسی اینترفکس اعلام کرده است که در جریان این تظاهرات حدود هزارنفر حضور داشتند و  معترضان ضمن حمله به کاخ ریاست‌جمهوری، آنکواب را فراری دادند.

پایتخت آبخازیا، «سوخومی» در ساحل دریای سیاه است و این کشور را فقط روسیه به رسمیت می‌شناسد.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا به نقل از اینترفکس گزارش داد: این کودتای مسلحانه نافرجام بود.

رهبر آبخازیا در اظهاراتی تلویزیونی گفت: من آبخازیا را ترک نکرده‌ام و هنوز هستم. نیروهای امنیتی هنوز به کشور وفادارند و درصدد انجام اقداماتی برای برقراری ثبات هستند.

رئیس جمهوری آبخازیا تاکید کرد که در تلاش برای رفع این مشکل است که خسارت جبران ناپذیری به این "کشور" وارد می‌آورد.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی Abaza-TV گفت: من کشور را ترک نکرده‌ام و به لحاظ قضایی این اقدام کودتایی برای به دست گیری قدرت به طریق نظامی بوده است و هم اکنون فرصتی برای بازگرداندن شرایط به اول از طریق راه‌های حقوقی وجود دارد.

وی افزود: ما با اعضای شورای امنیت گزینه‌های مختلفی را برای بهبود اوضاع بررسی کردیم. هدف و منظور اقدامات من و همکارانم یکی بوده است و آن تغییر شرایطی است که خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

رئیس جمهوری آبخازیا همچنین گفت که اواخر روز سه شنبه با نمایندگان اپوزیسیون مذاکره کرده است.

وی گفت: ما درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو کردیم و برخی می‌گفتند که من باید استعفا دهم و بعد از آن گفتند که تمام کابینه باید استعفا دهد. مذاکرات بارها متوقف شد. بعد از آنکه ما از آن‌ها فرصت خواستیم که جزئیات را بررسی کنیم آن‌ها مذاکره را رها کردند و پیش حامیان خود که در ساختمان ریاست جمهوری بودند، بازگشتند و بعد از آن تسخیر ساختمان آغاز شد.

حمله معترضان به کاخ ریاست جمهوری آبخازیا دو روز پس از پایان انتخابات اوکراین صورت گرفت که طی آن پترو پورشنکو  کاندیدای غرب گرای این کشور به پیروزی رسید. همچنین این اقدام مخالفان سه هفته پس از نشست سه جانبه ترکیه،‌گرجستان و آذربایجان در تفلیس  انجام شده است. هر سه کشور  یادشده به نوعی مخالف الحاق کریمه به روسیه بودند و در خصوص بحران اوکراین در مقابل مسکو قرار داشتند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =