آغاز دور دوم رایزنی های ظریف-اشتون در استانبول/ مذاکرات جانبی بعیدی نژاد و کلمنت

دومین دور رایزنی‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول آغاز شد.

به گزارش فارس ،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) در مسیر سفرش به الجزایر توقفی دو روزه در استانبول داشت تا با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رایزنی درباره روند پیشرفت مذاکرات ایران و گروه 1+5 بپردازد.
او به همراه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونانش، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از ظهر دوشنبه وارد استانبول شد و در بدو ورود به فرودگاه این شهر در جمع خبرنگاران عنوان کرد که هدف اصلی این سفر شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه جنبش غیرمتعهدها در الجزایر است و گفت: در مسیر این سفر در استانبول دیدار کوتاهی با خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهیم داشت و در نشست با خانم اشتون فقط معاونان حضور دارند و این نشست جزیی از نشست 1+5 نیست.
مذاکرات ظریف و اشتون با حضور سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی،هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون و جیمز موریسون مسئول دفتر اشتون ساعت 16 به وقت محلی در کاخ چراغان شهر استانبول برگزار و 2 ساعت و نیمه به طول انجامید.
اشتون ساعت 20:30 به وقت محلی مهمان ظریف در محل سرکنسولگری ایران در شهر استانبول بود که این شام کاری حدود یک ساعت و ربع به طول انجامید و مقرر شد که دور دوم گفت‌وگوها ساعت 9:30 صبح به وقت استانبول آغاز و البته ساعت 9 صبح نیز نشست کارشناسی و فنی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون برگزار شود.
در حال حاضر نشست کارشناسی در جریان است و دور دوم گفت‌وگوهای ظریف و اشتون نیز در محل کاخ چراغان استانبول آغاز شد.
پیش از این اعلام شده بود که قبل از دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 قرار است ظریف و اشتون با یکدیگر به رایزنی بپردازند.
پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای قرار است از 26 تا 30 خرداد برای پنجمین بار در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شود.

همچنین آنگونه که ایسنا گزارش کرده است،حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت همزمان با مذاکرات اشتون و ظریف در روز سه‌شنبه، گفت‌وگوهای جداگانه‌ای را با محوریت مباحث فنی و کارشناسی آغاز کردند. وی هدف از این مذاکرات را بررسی نحوه پیشرفت روند گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 اعلام کرد.این گفت‌وگوها پشت درهای بسته و در هتل چراغان استانبول برگزار می‌شود. هتل چراغان پیش از این نیز محل گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در مقاطع قبل بوده است.

با وجود از پیش اعلام نشدن زمان مذاکرات دو جانبه بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌ای خارجی مستقر در استانبول به محل مذاکرات آمده‌اند.


در چهارمین دور مذاکرات ایران و 1+5 که از 24 تا 26 اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، قرار بود که نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای ایران آغاز شود که به دلیل زیاده خواهی‌های طرف مقابل پیشرفت ملموسی در این زمینه حاصل نشد و قرار شد که در دور بعدی به این موضوع پرداخته شود.
محمدجواد ظریف بعدازظهر امروز به منظور شرکت در اجلاس میان دوره‌ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد (نم) راهی الجزیره پایتخت الجزایر می‌شود.
نشست میان دوره‌ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد چهارشنبه و پنجشنبه هفتم و هشتم خرداد ماه در الجزیره برپاست.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    60 2
    انشالله به زودی توافق حاصل میشه و یه کم وضع مملکت بهتر میشه... البته اگه این عالیجنابان تحریم دوست اجازه بدهند
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      29 3
      این عده اندک نمی توانند کاری از پیش ببرند, چون در مقابل خواست مردمند
    • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      14 1
      همون عده اندک بریزن تو یه سفارت خونه ای کارمنداش رو گروگان بگیرن ، تمامه واسه نسل های بدی هم دوبله کارشون رو پیش می برن خواست مردم کجا بود؟؟ دلت خوشه
  • گیلانی A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    15 3
    به حق این روز عزیز و به رسول الله امیدورم جناب آقای ظریف موفق پیروز سربلند باشند