تسنیم نوشت:

رئیس کمیته قضایی عالی انتخابات سوریه ضمن تشریح چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که از فردا با شروع انتخابات سوری‌های مقیم خارج از کشور آغاز می‌شود، ممانعت برخی کشورهای اروپایی از مشارکت را به باد انتقاد گرفت.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، هشام الشعار رئیس کمیته قضایی عالی انتخابات سوریه گفت: کارت انتخاباتی طی روزهای آینده با هماهنگی با وزارت کشور آماده می شود تا میان مراکز انتخاباتی توزیع شود.
وی از همه شهروندان سوری خواست که با آزادی کامل برای انتخاب رئیس جمهوری که قادر به رهبری سوریه باشد به پای صندوق های رای بروند و به وظیفه قانونی خود عمل کنند.
الشعار تاکید کرد: انتخابات از ساعت هفت صبح تا هفت عصر است اما اگر کمیته عالی قضایی اخبار از کمیته فرعی برای تمدید با توجه به ازدحام شدید دریافت کند تمدید امکان دارد.
الشعار تاکید کرد: از جوهر نامرئی استفاده خواهد شد تا افراد بیش از یک بار نتوانند در انتخابات شرکت کنند و بر اساس قانون انتخابات برای متخلفان حبس بین یک تا سه سال و جریمه 50 هزار لیره وجود دارد.به رسانه ها اجازه داده شده است که در همه مراکز انتخابات حضور داشته باشند و روند شمارش با حضور نمایندگان نامزدها انجام می گیرد.
وی بیان کرد: کمیته های هر حوزه هر مشکلی را صورت جلسه می کنند و کمیته فرعی به هر شکایتی رسیدگی می کند.امکان تمدید پنج ساعته انتخابات در شرایط که فشار یا ازدحام شدیدی باشد وجود دارد و پس از پایان رای گیری شمارش شروع می شود و کمیته های فرعی و کمیته عالی قضایی انتخابات آن را ثبت و ضبط می کنند و نسخه ای از نتایج شمرده شده به دادگاه عالی قانون اساسی و نسخه دیگری به رئیس مجلس فرستاده می وشد تا نام برنده انتخابات اعلام شود.
رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه درباره برگزاری انتخابات در مناطق نا امن بیان کرد: هدف ما عمل شهروندان به وظیفه قانونی خود در کمال امنیت است.دایره انتخاباتی واحد است و شهروندان می تواند در هر مکانی که بخواهند رای دهند.
وی از وجود حوزه های انتخاباتی در مراکز اسکان موقت و هماهنگی های به عمل آمده برای برگزاری انتخابات بدون مشکل خبر داد.
الشعار افزود: بخشی زیادی از کمیته مراکز انتخاباتی در استان ها در برابر کمیته های فرعی سوگنده یاده کرده اند به ایفای نقش خود بپردازند.(اعضای کمیته های مراکز انتخاباتی در استان های سوریه سوگند خورده اند که در برابر کمیته قضایی فرعی انتخابات سوریه کاملا بی طرفانه عمل کنند).وی بیان کرد: پرسنل نیروهای مسلح در هر مرکز انتخاباتی می توانند رای بدهند و به وظیفه قانونی خود به عنوان شهروند سوری عمل کنند.
هشام الشعار اعلام کرد: کارت انتخاباتی طی دو روز آینده آماده خواهد شد و رای گیری با کارت شخصی خواهد بود و نمی تواند از جایگزین دیگری در این باره استفاده کرد و هماهنگی های لازم در این باره با کمیته و وزارت کشور به عمل آمده است.
وی درباره تصمیم وزارت دادگستری درباره توقف پیگرد افرادی که به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده اند بیان کرد: این تصمیم همچنان ساری و جاری است و هر فردی که مایل به بازگشت به سوریه است می تواند درخواست خود را به دستگاه های ذی ربط ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد و این فرصت برای آنها فراهم شود که با آزادی کامل در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت داشته باشند.(وی قبلا نیز گفته بود که کسانی که به شکل غیرقانونی سوریه را ترک کرده اند می توانند در مراکز مرزی رای بدهند).
رئیس کمیته قضایی عالی انتخابات سوریه درباره هیئت های پارلمانی که در سوریه حاضر خواهند شد خاطرنشان کرد: این هیئت ها طبق دعوت رئیس مجلس سوریه و با هماهنگی وزارت خارجه وارد سوریه می شوند و این هیئت ها آزادی کامل برای بازدید از هر مرکز انتخاباتی که دوست دارند هستند و کمیته قضایی عالی انتخابات در این باره دخالتی نمی کند.(محمد جهاد اللحام رئیس مجلس سوریه چند روز قبل از دعوت برای پارلمان های 13 کشور دوست برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری که قرار است سوم ژوئن برگزار شود خبر داده بود.ایران تصمیم به اعزام ناظران انتخاباتی به سوریه گرفته است همچنین سویه نیز ناظران به سوریه اعزام می کند).
الشعار درباره ممانعت از مشارکت سوری های مقیم برخی کشورها از سوی دولت های کشورهایی که در آن به سر می برند افزود: متاسفانه کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند مانع از مشارکت شهروندان سوری از ساده ترین حقوق دموکراتیک خود می شوند.متن صریح قانون برای اقامت قانون در خارج و گذرنامه معتبر و ممهور به مهر رسمی از مراکز مرزی باشد و در صورتی که شروط لازم وجود نداشته باشد نمی تواند غیر از اراضی سوریه در مکان دیگری در انتخابات سوریه مشارکت کند.(فرانسه، بلژیک و آلمان در ماه جاری میلادی اعلام کردند که اجازه رای دادن شهروندان سوری مقیم این کشورها را در انتخابات ریاست جمهوری در سفارت خانه سوریه در این کشورها نمی دهند و دولت سوریه نیز این اقدامات را در راستای سنگ اندازی این کشور ها در مسیر انتخابات ریاست جمهوری توصیف کرده بود).
اعلام برگزاری انتخابات از سوی سوریه با واکنش های منفی بین المللی و مخالفان سوری روبرو شده بود و آنها مدعی هستند که برگزاری انتخابات تلاش های از سر گیری مذاکرات سیاسی را با بن بست روبرو می کنند و هر نتیجه ای که از این انتخابات در این شرایط حاصل شود از دیدگاه آنها مردود است.سازمان ملل این انتخابات را با توافق ژنو در تضاد دانسته است و آن را مانعی در مسیر راهکار سیاسی توصیف کرده بود اما دولت سوریه برگزاری انتخابات را تصمیم سوری دانسته است و از عدم اجازه دخالت خارجی در آن خبر داده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =