۰ نفر
۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

ایرنا نوشت:

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین روزگذشته(یکشنبه) با مشارکت شصت درصدی جمعیت 35میلیون نفری واجد شرایط رای دادن پایان یافت وˈپترو پوروشنکوˈ با کسب56 درصد آراء، به عنوان رییس جمهوری اوکراین انتخاب شد.

پوروشنکو پیشتر با استناد به نظرسنجی های صورت گرفته از رای دهندگان درهنگام خروج آنها از حوزه های رای گیری، خود را حائزˈاکثریت مطلق و آشکارˈ در دور اول دانسته و از تعهد خود درباره هدایت کشور به سوی اروپا خبر داده بود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که از ماه ها قبل با برگزاری این انتخابات ابراز مخالفت کرده بود، در آخرین روزهای باقی مانده اعلام کرد این انتخابات را به رسمیت خواهد شناخت.

همچنین باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا انتخابات اوکراین را ستود و ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا نیز آن را ˈنشانه قطعیˈ حمایت اوکراین از اصلاحات خوانده است.

با گذشت شش ماه از اعتراضات مردمی به عدم پیوستن به اتحادیه اروپا که در دولت ویکتور یانوکوویچ صورت گرفت وهزینه مادی و معنوی فراوانی که مردم اوکراین در این زمینه متحمل شدند و همچنین کشته شدن تعداد زیادی از آنان، این سوال مطرح می شود که گروه پیروز انتخابات ازچه سابقه سیاسی و اجتماعی برخوردار است و چه نقشی در این وقایع داشته است.

پترو پوروشنکو، میلیاردر48 ساله که صاحب مجموعه شکلات سازی ˈروشِنˈ است و دستی هم در صنعت تنقلات این کشور دارد، شبکه تلویزیونی خبری پر طرفدار شبکه پنج و چندین کارخانه را هم مدیریت می کند.

نیروی اصلی که بخش قابل اعتنایی از جمعیت معترض را علیه ویکتور یانوکوویچ به میادین و خیابان ها کشاند و موجب سقوط او شد، جوانان پرشور با گرایش های آرمانی و مبهم به غرب بودند که ثروتمندان بزرگی همچون پترو پوروشنکو در پشت صحنه از آنها حمایت می کردند.

صحنه سیاست اوکراین در نمای ظاهری و بیرونی آن اختلاف مردم هوادار روسیه و غرب بر سر نزدیکی به هریک از این دو طرف و بهره برداری از مزیت های آنها بود اما در نهان،نبرد میان ثروتمندان بزرگی بود که به دنبال استقرار نظام سیاسی مبتنی بر خواسته های خود بودند.

فوق ثروتمندان اوکراین برخلاف مردم عادی شب ها در چادرهای میدان استقلال نمی خوابیدند ولی همانند تظاهرکنندگان حاضر در خیابان های پایتخت، تهدیدی برای ویکتور یانوکوویچ به شمار می رفتند و با تحریک گروه های مختلف مردمی موجب ادامه اغتشاشات طی چند ماه گذشته و سقوط یانوکوویچ شدند.

دراین میان، پترو پوروشنکو که غول کشتی رانی و شکلات سازی و کشاورزی اوکراین به شمار می رود، توسط شبکه تلویزیونی خود تظاهرات میدان استقلال را به صورت زنده پوشش خبری می داد و بدین وسیله نقش مهمی در انعکاس وقایع میدان کی یف داشت.

پوروشنکو که جزیی از شبکه ی بهم پیوسته ثروتمندان فوق العاده قدرتمند اوکراین است، با همکاری دیگر تاجران اوکراین مانند دولت در سایه عمل می کند و نگاه این افراد، پیوند با غرب است.

به نوشته نشریه نیویورک تایمز، پوروشنکو که مجله فوربس، ثروت او را یک میلیارد و 600میلیون دلار ارزیابی کرده،نماد ثروتمندان قدیمی تردرمقابل ثروتمندان نوپایی است که پیرامون یانوکوویچ رییس جمهوری بر کنار شده اوکراین حلقه زده اند.

پوروشنکو و اطرافیانش بیش تر در پی جذب شرکای بین المللی هستند. آن ها به پیوند با اتحادیه اروپا وتضمین بیش تر برای حفظ دارایی شان تمایل دارند و مایل اند دولت از صندوق بین المللی پول، وام بگیرد.

براساس گزارش رسانه های خبری،ˈویکتور پینچوکˈمیلیاردر و داماد رئیس جمهور سابق ˈ لئونید کوچماˈ نیز حامی پوروشنکو است.

پوروشنکو معتقد است تجارت با اروپا راه مدرنیزه کردن کشور و مبارزه با فساد و همچنین راهی به سوی دستگاه قضایی عادلانه و آزادی مطبوعات و دمکراسی است.

به نظر وی، مدرنیزاسیون کشور ممکن است ولی متأسفانه(یانوکوویچ) با امضاء نکردن (پیمان تجاری با اتحادیه اروپا) این امید را از مردم گرفت.

از دیگر نکات مهم که از دید اغلب رسانه ها به دور مانده است، می توان به ارتباط بسیار تنگاتنگ پوروشنکو با اسراییل اشاره کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیلی، ˈآویگدور لیبرمنˈ وزیر خارجه این رژیم در هفته اول اردیبهشت در قدس اشغالی با پترو پوروشنکو به عنوان یکی از اعضای پارلمان اوکراین و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور به صورت محرمانه دیدار می کند.

روزنامه صهیونیستی ˈهاآرتصˈ نیز نوشت: پوروشنکو ازˈاسرائیلˈ خواسته است موضع خود را به شکلی کاملا شفاف درحمایت از وحدت ارضی اوکراین اعلام کند؛ اقدامی که این رژیم از زمان بحران اوکراین انجام نداده است.

روزنامه هاآرتص همچنین از دیدار پوروشنکو با ˈشیمون پرزˈ رییس رژیم صهیونیستی پرده برداشت و خاطرنشان کرد کهˈاین دیدار به دور از چشم رسانه های خبری انجام شد.ˈ

به نوشته هاآرتص، پوروشنکو در دیدار با لیبرمن و پرز از آنها خواسته است ˈاسرائیلˈ با دستگاه امنیتی اوکراین درزمینه مبارزه با تروریسم همکاری کند.این ملاقات محرمانه نشانگر تمایلات آشکاررییس جمهوری جدید اوکراین درارتباط بیشتر با اسراییل و با توجه به حضور 43 درصدی یهودیان در پارلمان این کشور، نشانه ارتقای روابط و سطح مناسبات است.

برنامه پوروشنکو که قبلا رئیس سرویس امنیتی و از مقامات ارشد بانک مرکزی اوکراین بوده و در دوران حکومت یانوکوویچ و سلفش، ویکتور یوشچنکو وزارت خارجه و وزارت توسعه اقتصادی را برعهده داشته، ˈدر پیش گرفتن یک سبک زندگی جدیدˈ نام دارد.

او قول می دهد که درچارچوب اختیاراتی که قانون اساسی برایش در نظر گرفته، عمل کند و ضمن تأکید بر یکپارچگی حکومت اوکراین، آزادی عمل بیشتری به مناطق کشور بدهد.

پوروشنکو تضمین می دهد که رسانه های اوکراین بدون مشکل به کارشان ادامه خواهند داد و وضعیت مالکیت شان شفاف خواهد بود. اوکراینی ها بدون مشکل به زبان مادری شان صحبت خواهند کرد، هر چند که زبان اوکراینی تنها زبان رسمی حکومت خواهد بود.

او همچنین قول داده کاری کند که اتحادیه اروپا ظرف یک سال محدودیت های وضع شده در مورد صدور روادید برای اتباع اوکراین را لغو کند و تا پایان سال میلادی جاری، گفتگوها با این اتحادیه را درباره عضویت کامل اوکراین در آن آغاز کند. اما او خاطرنشان می کند تا زمانی که در روابط میان اوکراین و روسیه آشتی برقرار نشود، اوکراینی ها هیچگاه احساس امنیت نخواهند کرد.

پوروشنکو قول داده است اصلاحات گسترده ای پیاده کند تا اقتصاد در مسیر رشد قرار گیرد، صنایع متحول شوند و سطح زندگی بهبود پیدا کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =