رییس مجلس شورای اسلامی از تصویب لایحه بودجه سال 1394 مبتنی بر برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه نمایشگاه روز مسجدسلیمان با تبریک این روز به مردم مسجدسلیمان، گفت: امیدوارم اینگونه نمایشگاه‌ها پندی برای فهم سابقه صنعتی کشور باشد.

او گفت: همچنین اگر منابع بر اساس فناوری ملی استوار نباشد نگاه ریب‌آمیز دیگران می‌تواند این منابع را به یغما ببرد. این نمایشگاه می‌تواند این فکر را نشان دهد و هم نشان دهد مسجدسلیمان با داشتن منابع نفتی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس قوه مقننه با اشاره به استفاده منابع نفتی در بودجه جاری کشور و لزوم کاهش این منابع، گفت: به منابع نفتی کشور باید با تکنولوژی‌های مدرن توجه کرد. نفت و گاز و منابع انرژی از مهم‌ترین منابع خدادادی کشور هستند. ایران کشوری نفتی محسوب می‌شود بنابراین باید از این سرمایه به درستی استفاده کنیم.

نماینده مردم قم گفت: استفاده درست این نیست که منابع درآمدی ناشی از فروش نفت را در بودجه‌های جاری هزینه کنیم. اقدامی که متاسفانه موجب شده است تمرکز بودجه‌های جاری کشور بر منابع نفتی و گازی استوار شود.

او گفت: بر اساس سیاست‌های کلی کشور باید از منابع نفتی در بودجه فاصله گرفت و مالیات‌ها و سایر منابع درآمدی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم و منابع زیرزمینی صرف سرمایه‌گذاری‌های جدید شود. در این زمینه به خاطر رفتار نادرستی که معمولا در دولت‌ها انجام شد و بخش جاری کشور متورم‌تر شد با چنین وضعیتی روبرو هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر کاهش تاثیر درآمدهای نفتی در بودجه عمومی دولت تاکید شده است البته شرایط تحریمی کشور و فشارهای اقتصادی جاری مجالی برای سرعت عمل در این مساله به وجود نیاورده است. به بیان دیگر برای حذف نفت و گاز از بودجه جاری کشور نمی‌توان گام‌های بلندی برداشت ولی سمت‌گیری در دولت و مجلس وجود دارد.

لاریجانی لایحه اصلاح مالیات‌های غیرمستقیم را از جمله لوایح جایگزین دانست و گفت: این لایحه در مجلس مطرح است چون مجلس بر روی منابع غیرنفتی متمرکز شده است که البته امیدوارم این نگاه در لایحه برنامه پنجم و ششم نیز مورد توجه قرار گیرد.

او تدوین لایحه بودجه سال 1394 را مبتنی بر برنامه ششم توسعه دانست و گفت: مباحث مربوط به برنامه ششم توسعه در مرکز پژوهش‌ها آغاز شده است و همایشی نیز به زودی برگزار خواهد شد اما دولت باید کارش در این خصوص را هر چه زودتر سریعتر آغاز کند تا مجلس بتواند تا قبل از شهریور ماه و یا حتی زودتر از این تاریخ لایحه برنامه پنجم و ششم را نهایی کند تا لایحه بودجه 1394 بر اساس این برنامه به مجلس تقدیم شود.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356984

برچسب‌ها