تسنیم نوشت:

پایگاه خبری المانیتور که پیشتر خبر دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه کشورمان را منتشر کرده بود با توجه به برخی ادعاهای پیشین خبر داده هیچ مقام آمریکایی در این دیدار حاضر نخواهد بود.

پایگاه خبری المانیتور از قول منابع دیپلماتیک گزارش داده هیچ مقام آمریکایی در دیدار بین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور نخواهد داشت.

این پایگاه خبری پیش از این گزارش داده بود ظریف و اشتون، روز دوشنبه و یا سه‌شنبه در استانبول ترکیه دیدار می‌کنند. خبر عدم حضور مقام آمریکایی در این نشست از آن جهت اهمیت دارد که پیش از این روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شده بود یک تیم سرّی از واشنگتن دیدارهایی با برخی مقامات ایران خواهد داشت تا بتواند از توافق در گفت‌وگوهای هسته‌ای مطمئن شود.

دیدار احتمالی بین ظریف و اشتون در شرایطی صورت می‌گیرد که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای 1+5 بعد از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته در وین، پایتخت اتریش، در حال بازآرایی هستند. دو طرف پس از اتمام مذاکرات وین از طرف دیگر خواستند که با دیدی واقع‌بینانه‌تر سر میز مذاکره بیایند.
دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 16 ژوئن در وین برگزار خواهد شد. البته، مقامات ایرانی و اروپایی از برگزاری دیدارهای مشورتی در سطوح و اشکال مختلف، پیش از برگزاری آن مذاکرات که قرار است بسترهای توافق جامع نهایی تا 20 جولای (29 تیر) را فراهم آورد، خبر داده‌اند. ایران و 1+5 در توافق موقت سوم آذرماه سال گذشته در شهر ژنو سوئیس موعد 29 تیر را به عنوان موعد توافق جامع هسته‌ای انتخاب کرده‌اند. البته، طبق مفاد توافق موقت ژنو، این تاریخ تا 6 ماه قابل تمدید است.

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برای پایان دادن به یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شود. کشورهای غربی می گویند ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و تا کنون بر همین اساس چندین دور تحریم علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وضع کرده‌اند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =