محسن صفایی فراهانی به روزنامه شرق گفت:


*همیشه کسانی که منافع نامعقول دارند یک قانون نانوشته دارند و آن اینکه هر چه اوضاع بحرانی‌تر و آب گل‌آلودتر باشد به نفع آنهاست و برای گل‌آلود نگه‌داشتن اوضاع از هر ترفندی، از جمله پول خرج‌کردن وسیع ابایی ندارند چون هر آنچه به دست آورده‌اند همه در اوضاع بحرانی و گل‌آلود و از طریق روابط ناسالم و رانت بوده است.


  * بابک زنجانی باید سالی 800میلیون‌تومان ذخیره می‌کرد تا بعد از 2500سال، اینقدر پول داشته باشد. با کدام فعالیت اقتصادی، با چه مکانیسمی و با چه سرمایه‌ای در عرض چهارسال به این سرمایه افسانه‌ای رسیده است؟ اینها فقط می‌تواند نتیجه یکسری رانت‌های وحشتناک باشد. من در روزنامه‌ها خواندم که در پروژه «ایران زمین» وقتی زمین‌های اطرافش شروع به نشست کرد املاک ساختمان‌های اطراف را خرید. کسی‌که به‌راحتی می‌تواند 500میلیارد تومان خرج کند که کسی شکایت نکند، برای تخریب دولت نمی‌تواند بیشتر خرج کند؟

 
*تشریح شفاف و روشن شرایط کشور در ابعاد مختلف جلو هر نوع سنگ‌اندازی و سیاه‌نمایی را خواهد‌گرفت و چه کسی بهتر از مردم کشور؛ اطلاع‌رسانی صریح و روشن به مردم، به زبانی ساده که مردم بفهمند شرایط چیست و چطور باید حرکت کنند. باید مسایل بیان شود. بدیهی است مردم حوصله شنیدن کلی‌گویی را ندارند. قصدم جسارت به آقای رییس‌جمهوری نیست، این تریبون خطابه نیست، اینجا بحث شفاف‌گفتن و اطلاعات درست به مردم رساندن و پیگیری منطقی کردن است. چه اشکالی دارد وقتی دو ماه قبل روحانی به معاون اول خود ماموریت داد که مفاسد اقتصادی را مشخص کند، نوع اقدامات و پیگیری‌ها هر ماه به مردم اطلاع داده می‌شد. نمی‌گویم جزییات را اعلام کنند، ولی اطلاع‌رسانی مرتب در مردم اعتماد ایجاد می‌کند که این دستورات، اقدامات منظم دارد! این حق مردم است که بدانند چه اقدامی انجام شده است تا باور کنند. اما اگر قرار شود موضوع فراتر از نطق ادامه نیابد، معلوم است که تاثیرش در بین مردم صفر است.


 
*امروز کارکردن به مراتب سخت‌تر از سال 76 است. چون مخالفان اصلاحات امروز بعد از فرصت طلایی 10 ساله که گیرشان آمد و ثروت‌های افسانه‌ای که اندوختند، حاضر به عقبگرد نیستند. وقتی گفته می‌شود که بیش از 85درصد واگذاری‌های شرکت‌های دولتی به بخش غیرخصوصی انجام شده، معنی دارد. یعنی عده‌ای بدون اینکه زیر بلیط دولت باشند یا در بخش خصوصی باشند بدون نظارت دقیق نزدیک به 50درصد تولید ناخالص ملی ایران را در دست دارند. بیش از 60درصد از بانک‌ها، بیمه‌ها، ارتباطات، حمل‌ونقل عمومی، واحدهای تولید فولاد، مس، آلومینیوم و... در اختیار دولت نیست . البته، در اختیار بخش خصوصی هم نیست. سازمان‌های نظارتی بر عملکرد اینها کنترلی ندارند. آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد اعلام می‌کند که بیش از یک سوم نقدینگی کشور در اختیار بانک مرکزی نیست و کنترلی رویش نیست. این در اقتصاد معنی دارد.
 


*اگر این را واقعا خوب تبیین کنند، مردم می‌فهمند که این پول‌ها در اختیار چه کسانی می‌تواند باشد و چه اقداماتی می‌تواند با آن بکند. اما گفتن صرف اینکه این رقم در کنترل بانک مرکزی نیست دردی دوا نمی‌کند چون مردم عادی متوجه آثار آن نمی‌شوند. این 750میلیارددلاری که در این 10سال توزیع شده کجاست که آثار شگرف اقتصادی ناشی از آن را کسی نمی‌تواند ببیند. 10 فاز طرح پارس‌جنوبی 9سال طول کشیده درحالی که هرکدام نزدیک به سه‌میلیارد دلار بودجه نیاز داشت، جمعا 30میلیارددلار. کشور سه‌ سال است تحریم شدید شده، قبلا تحریم شدید نبود! با این میزان سرمایه‌گذاری ایران در این حوزه مشترک گازی از قطر جلو می‌افتاد! نه‌تنها سرمایه‌گذاری نشد، بلکه به منابعی بدل شده که مثل آوار روی سر اقتصاد کشور سنگینی می‌کند!

*یکی از حرف‌های آقای روحانی این بود که  750میلیون‌دلار پول نفت چه شده؟ چرا هزینه جاری بالا رفت و بودجه عمرانی نزدیک صفر است. چرا کشوری که قرار بود طبق برنامه با سالی 25‌میلیارددلار اداره شود با صدمیلیارددلار هم اداره نشد. چرا ارزش پول ملی کاهش یافت و تورم 40درصد شد. اگر این چراها به نوعی شکافته شود، مردم هم متوجه می‌شوند که از کجا ضربه می‌خورند.

*
(در مورد درخواست روحانی ازاستادان دانشگاه برای سخن گفتن و دفاع از دولت)با عذرخواهی از  ایشان به نظرم اینها بحث‌های خطابه‌ای است. استاد دانشگاه که تریبون ندارد. وقتی آقای سیدحسن‌خمینی نتوانست دو هفته قبل سخنرانی کند، یک استاد عادی دانشگاه می‌تواند؟! انجمن‌های مختلفی در دانشگاه‌ها وجود دارد، دولت رسما دعوتشان کند و حرف‌هایشان را بشنود نه اینکه به صورت عام بگوید حرف بزنید، با کدام تریبون؟ خود تریبون مطبوعات مگر چقدر است؟ و چقدر انعکاس دارد؟ دولت باید انجمن‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را دعوت می‌کرد و نظراتشان را می‌گرفت نه به صورت نمایشی. چون دولت قبلی هم اقتصاد‌دانان را یکی دو جلسه دعوت کردند اما نمایشی بود. مردم امروز فرق این مساله را به خوبی می‌فهمند. دولت باید احزاب و انجمن‌ها را جدی به‌کار بگیرد.
 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    103 5
    درود بر شرفت درود بر صداقت و راستيت و درود بر اين نگرش مديريتيت
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    52 2
    بسيار جالب بود و در خور تعمق، ممنونم
  • علی A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    70 2
    بیش از 85درصد واگذاری‌های شرکت‌های دولتی به بخش غیرخصوصی انجام شده، معنی دارد. یعنی پاک ترین دولت تاریخ 85درصد شرکت های ایران رو به ... واگذار کرده. حالا با تغییر دولت طبیعی که دلواپس باشند.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    11 60
    جناب صفایی فراهانی در زمان شماها هم افرادی مثل شهرام جزایری بودند که حتی با دستگیری و محاکمه اون مخالفت هم میکردید
  • آرش IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    49 14
    تقصیر بابک زنجانی نیست انصافا" هر کدوم از ما هم بودیم وقتی جلومون باز باشه همین راهی رو میریم که اون رفت، اشکال از سیستمه
  • محمد A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 55
    لطفا برای ثروت بیل گیتس هم یک فرمول طراحی کنید ببینیم بعد از چند سال و سالی چقدر پس انداز می توانست همچین سرمایه ای داشته باشد؟ والا بخدا...
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    23 1
    درد دل واقعی
  • آه... IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    19 0
    این حرفها وفریادهای تکراری چه تاثیر و فایده ای برمن دارد جز افسوس، بخورندوبخورندبه درک ،فقط لطفا بی زحمت همین وام ازدواج من و خانمم را بدهید تا بتونیم خانه ای اجاره کنیم من با همین پراید نون حلالی اگربتوانم به خانه ام ببرم دیگرراضیم، به درک که لیسانس هستم ودربدردنبال کار
  • علي IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    63 2
    توصيه من به مسئولين اينست كه : "بخوريد و بياشاميد ولي با هم دعوا نكنيد"
  • نیما A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    28 0
    ایا این مفاسد اقتصادی هم اعدام می شوند ؟دزد حاضر بز هم حاضر
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    38 0
    ممنون از شما برای انتشار این مصاحبه
  • جواد IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    11 39
    صفایی فراهانیحرفهای قشنگ میزنن ولی خودشون هم عمل نمیکنن.تمام بدبختی ما بعد از جنگ اتفاق افتاد.مسئولین تجربه نداشتن و چون به یکباره به قدرت رسیده بودن نتونستن مملکت رو خوب اداره کنن.از همون اول رفتن سراغ سرمایه داری و اشرافیت و این سیستم هم آخرش به فساد ختم میشه.
  • علی زارعی A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    35 0
    کاملا حرف درست و به جایی ست.مردم از کلی گویی وکد دادن خسته شدن لطفا با مردم رو راست باشید.کمر مردم زیر بار مشکلات داره میشکنه و از طرفی سایز کمر یه عده داره روز به روز بیشتر میشه........
  • امین ES ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    130 5
    واقعا متن بسبار منطقی و جالبی بود ، رانت از سال 86 تا الان پدر مملکت را درآورده و مملکت عملا در اختیار دلال ها هست
  • امیر IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    31 2
    واقعا راست میگه اوضاع خیلی خرابه.باید روحانی پته اینارو رو آب بندزه
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    22 1
    ممنون از تحلیلتون ولی مردم خوب میدونن که دزدا کیان
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    شما لطف کن ساکت شو هنوز ننگ فتنه بر پیشانیت نمایان است .
    • محمد A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      101 8
      شما خودت ساکت شو هنوز زوده ایشونو بشناسی بهتره کارنامه شو یه مرور بکنی لا اقل مرد بود و سر حرفش ایستاد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    325 4
    اگه دولت خودش پشت بابک زنجانی نبود اینهمه پول یکجا جمع نمیشد.هیچ عقل سلیمی باورنمیکنه که بابک زنجانی به تنهایی اینارو جمع کرده.وقتی واسه گرفتن یه وام یک میلیونی آدمو از هزارتا جا می بندن کی باورمیکنه هزاران میلیارد ایشون بردارن و کسی نفهمهمردم خنگ نیستن که داداش
    • جم A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      16 19
      سلام منتقد منصف سعی در بیان همه ابعاد قضایا را می کنند اگر امروز ما بابک زنجانیها را داریم دیروز جزایرها را داشتیم اگر رانت دولتی امروز است ریشه در فساد ساختاری که برآمده از دولت توسعه محور که شعار آن حرکت به سمت توسعه حتی اگر مستضعفین جامعه زیر چرخ توسعه له شوند بود . ما این نقد را از دولت کارگزاران تا دولت یازدهم داریم وریشه این فساد بنای کجی است که در آن دولت گذاشته شده می دانیم.
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    24 0
    دلواپسیم .دلواپس دزدیهایی که در دولت قبل مثل آب خوردن صورت میگرفت والان جلو اونها تا اندازه ای گرفته شده