اگرچه رسانه های حامی مشی اعتدال و عقلانیت از انتخابات امروز هیات رئیسه مجلس چنین تیتر زدند «پیروزی اکثریت بر اقلیت» و از ریاست هفت باره علی لاریجانی بر قوه مقننه نوشتند و از چیرگی باهنر و ابوترابی بر الیاس نادران، اما این همه واقعیت نبود.

واقعیتی که در کاهش آرای نسبی رئیس و نواب رئیس مجلس نهفته شده و از ضعف تشکیلاتی فراکسیونی حکایت دارد که روزگاری برای پیروزی بر فراکسیون اقلیت، روی نمایندگان رای اولی سرمایه گذاری کرده و آنها را چنان بسیج می نمود که نسبت آرای غلامعلی حدادعادل به علی لاریجانی در مجلس هشتم 50 به 161 و در مجلس نهم 89 به 177 بود. اگرچه رای امروز لاریجانی از رایی که در آغاز مجلس نهم از آن خود کرد، بیشتر است (187 در مقایسه با 177) اما از 213 رای او در انتخابات هیات رئیسه سال گذشته 26 رای کمتر است. شاید همان 26 رایی که به بیرانوند نامزد فراکسیون اقلیت برای ریاست مجلس نهم تحصیص یافت. نماینده ای که حتی اعتبارنامه اش هم با تاخیر در مجلس به تصویب رسید.

بر کسی پوشیده نیست که اگر حدادعادل بار دیگر حاضر به رقابت با لاریجانی می شد، آرایی بیش از مجموع بیرانوند و بخشایش که امروز با لاریجانی رقابت کردند (58 رای) را کسب می کرد. وقتی الیاس نادران به عنوان نامزد اختصاصی فراکسیون اقلیت برای نایب رئیسی 134 رای را به خود اختصاص می دهد، حدادعادل چقدر رای می توانست داشته باشد؟ در اینکه او برای سومین بار عرصه را به لاریجانی واگذار می کرد، هم شکی نیست اما به نظر می رسد که انتخابات امروز زنگ خطری را برای فراکسیون رهروان و اعتدالگرایان مجلس به صدا در آورده است. زنگ خطری که تک مضراب های آن در جلسات بررسی رای اعتماد به وزرای کابینه یازدهم و جلساتی که منجر به ارائه کارت زرد به وزرای دولت تدبیر و امید می شد نیز شنیده شده بود اما اگر توجه لازم به آن می شد شاید امروز باهنر نایب رئیس اول مجلس بود و کرسی های اقلیت در هیات رئیسه از دو کرسی به سه تا افزایش نمی یافت. مضراب هایی که ضرباهنگش شتاب گرفته و اگر همچنان نشنیده گرفته شود، انتخابات مجلس آتی را هم می تواند تحت الشعاع قرار دهد. اگر چه اوج موج آفرینی آنان در فضای عمومی کشور که طالب عقلانیت است، سونامی نخواهد آفرید اما نگاهی به آینده دور می طلبد که حتی نسیم های اردگاه رقیب نیز رصد شود تا جناحی که به تازگی سکان امور را از افراط گرایان بازپس گرفته، دچار «اثر پروانه ای» نشوند.

شاید نگاهی به این جدول بتواند نگاهی به دورنمای دو یا پنج سال بعد در میان برنامه ریزان و تصمیم گیران این جریان بیافریند.

 

جدول مقایسه آرای رئیس و نواب رئیس مجلس

اسامی افراد

رای در مجلس هشتم

رای در اولین انتخابات هیات رئیسه مجلس نهم

رای در دومین انتخابات هیات رئیسه مجلس نهم

رای در سومین انتخابات هیات رئیسه مجلس نهم

علی لاریجانی

237

177

213

178

محمدرضا باهنر

126

179

167

144

محمدحسن ابوترابی فرد

177

232

196

203

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق چهرقانی A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    26 6
    خیلی خوب بود.
  • انصاری A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    4 5
    افرادی مثل باهنر و بذرپاش را شایسته جایگاه هیات رییسه مجلس نمیدانم.به نظرم باهنر از دسته کسانی هست که تو هیات رییسه مجلس حق آب و گل پیداکردن. راجع به بذرپاش هم که بهتره اصلا صحبت نکنم. تصور میکنم افراد باید حداکثر 2 دوره نامزد نمایندگی مجلس شوند. بیشتر که در مجلس میمونند هم دچار روزمرگی میشن و هم اینکه حس اینکه ملک طلقشون هست رو پیدا میکنند. کرسی قدرت فسادآوره. افراد باید زود به زود تغییر کنند. وگرنه بازدهشون کم میشه.
  • بی نام RO ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    7 26
    نویسنده خودش یک اصلاح طلب افراطیه بعد صحبت از اعتدال و عقلانیت میکنه در ثانی این مسئله بین اصولگرایانه پس به شما افراطیها ربطی نداره.
  • بانوی ایرانی... IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    22 5
    ظرافت و دقت نظراتتون بسیار زیاد و دوست داشتنیه،خانوم وزیری...چرا چند ماه یه بار فقط میتونیم نوشته هاتونو ببینیم و بخونیم؟کاش بیشتر بنویسید و یا دست کم اگر خبرآنلاین کم حضور دارید فعالیت های قلمیتون رو بفرمایید بیشتر کجا هست که مطالعه کنیم؟