تسنیم نوشت:

مردم اوکراین در شرایطی امروز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهور جدید به پای صندوق‌های رای می‌روند که ۳ ماه از سرنگونی دولت ویکتور یانوکویچ با کودتا و خشونت گذشته است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از راشا تودی، اشاره به واقعیت‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شاید خالی از لطف نباشد و کمک زیادی به روشن شدن فضای سیاسی حاکم بر این انتخابات خواهد داشت.

واقعیت اول: قدرت رئیس جمهور اوکراین پس از کودتای اخیر با حمایت پارلمان راستگرا به شدت کاهش یافته است. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده احتمالا پترو پروشنکو پیروز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین خواهد شد. ولی پس از ادای سوگند وی با فقدان اکثریت حزب خود در پارلمان روبرو خواهد بود و برای اتخاذ تصمیمات دولتی با بن بست روبرو خواهد شد. اکثریت پارلمان اوکراین هم اکنون در اختیار حزب یولیا تیموشنکو رقیب جدی پروشنکو قرار دارد.
واقعیت دوم: در جریان مبارزات انتخاباتی، تیموشنکو تهدید کرد که اگر پروشنکو در انتخابات به پیروزی برسد اعتراضات خیابانی را بار دیگر آغاز خواهد کرد. هنوز موانع ایجاد شده در خیابان‌های کی‌یف توسط معترضان به طور کامل برچیده نشده و احتمال از سر گرفته شدن دور سوم اعتراضات خیابانی در این شهر وجود دارد.
واقعیت سوم: پروشنکو و تیموشنکو تنها 2 نفر از 21 نامزدی هستند که نام آنها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است. 23 نامزد دیگر از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی منع شدند. 7 نامزد دیگر نیز در جریان مبارزات انتخاباتی کناره گیری خود را اعلام کردند. ویتالی کلیشکو یکی از 3 رهبر مخالف دولت سابق اوکراین از جمله این افراد بوده است. وی قصد دارد به سمت شهردار کی‌یف برسد.
واقعیت چهارم: مبارزات انتخاباتی در اوکراین با حمله به برخی از نامزدها از جمله اولگ تزارف همراه شد. وی از جمله سیاستمدارانی است که روابط مستحکمی با شرق داشته و توسط فعالان تندروی ملی گرای اوکراین مورد ضرب و شتم قرار گرفت. تزارف نیز از جمله نامزدهای انتخابات اوکراین بود که کناره گیری خود را اعلام کرده است.
واقعیت پنجم: نیروهای نظامی اوکراین تهاجم خود ضد مناطق دونتسک و لوگانسک در شرق این کشور را تشدید کرده اند. آلکساندر تورچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین تاکید کرده است که مقام های کی یف قصد برقراری صلح و ثبات در این مناطق را دارند. روز پنج شنبه گذشته یکی از خونین ترین روزها در تحولات اخیر اوکراین بوده است.
واقعیت ششم: دولت های دونتسک و لوگانسک اعلام کرده اند که اجازه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این مناطق را نخواهند داد. این اقدام دونتسک و لوگاسنک از سوی مقام های کی یف غیر معتبر ارزیابی می شود. حتی اگر انتخابات ریاست جمهوری در یک منطقه از دونتسک و لوگانسک برگزار شود، مقام های اوکراینی آن را معتبر خواهند شمرد.
واقعیت هفتم: افرادی که از سوی مقام های کی یف "جدایی طلب" خوانده شده اند تنها کسانی نیستند که قصد دارند نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را رد کنند. حزب کمونیست اوکراین نیز چنین رویکردی را در پیش گرفته است. رئیس حزب کمونیست اوکراین رسما مخالفت خود را با نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است.
واقعیت هشتم: اوکراین اجازه ورود خبرنگاران روسی را به این کشور نداده تا اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را پوشش دهند. سازمان همکاری و امنیت اروپا و نهادهای حقوق بشری نیز از اقدامات دولت اوکراین در نقض آزادی بیان و آزادی رسانه های خبری به شدت انتقاد کرده اند.
واقعیت نهم: بیش از 3600 ناظر خارجی از 19 کشور و 19 نهادی بین المللی بر روند برگزاری انتخابات اوکراین نظارت می کنند. هنوز معلوم نیست چه تعدادی از این ناظران بر روند انتخابات در شرق اوکراین نظارت خواهند کرد. این در حالی است که عملیات نظامی ارتش اوکراین در شرق این کشور ادامه دارد. برای نخستین بار در تاریخ معاصر اوکراین هیچ ناظری از روسیه به این کشور اعزام نشده است.
واقعیت دهم: رهبران روسیه اعلام کرده اند که به عزم مردم اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آنها احترام خواهند گذاشت و با مقام های جدید دولت اوکراین همکاری خواهند کرد. پیش از این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که اکثر مقام های کنونی اوکراین نامشروع هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =