نامه نیوز نوشت:

منوچهر متکی عضو جبهه پیروان و وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در نشست کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند  با بیان اینکه  من در این یک سال سکوت نکرده بودم، بلکه از فعالیت‌های معمول 5 سال اخیر خود مرخصی گرفته بودم، یادآور شد: واگذاری انتخابات از یک جریان سیاسی به یک جریان دیگر در کشورمان تازگی نداشت از این‌رو جریانات سیاسی باید ارزیابی کنند که آیا ورودشان به یک کارزار سیاسی از ساماندهی لازم برخوردار بوده است.


وی با تأکید بر اینکه ما در انتخابات گذشته اشتباهات بسیار جدی داشته‌ایم، افزود: شاید این تعبیر قابل توجه باشد که یک انتخابات برده واگذار شد از این رو زمینه‌هایی وجود داشت که می‌توانستند زمینه را طور دیگری رقم بزند.

متکی و گفت: زمانی که به عنوان یک حرکت جمعی کار و فعالیت خود را ارزیابی می‌کنیم باید بسیار شفاف و صادقانه به ارزیابی بپردازیم که کجا اشتباه کرده‌ایم.

عضو جبهه پیروان با اشاره به نتیجه انتخابات سال 76 ادامه داد: وقتی نتیجه انتخابات در سال 76 آنگونه که برخی تصور می‌کردند رقم نخورد تصور شد که این امر ناشی از یک اشتباه بوده است که در 4 سال آینده مرتفع خواهد شد اما مجدد در 4 سال آینده نیز همان نتیجه سال 76 با یک آرای بیشتری رقم خورد.


متکی تأکید کرد: هرگز به صورت جدی پرسیده نشد که چرا نگاه زعمای سیاسی از سال 76 تا 92 و طی 16 سال محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در سال 76 جاده پیچید اما ما نپیچیدیم خاطرنشان کرد: کاندیدای مطرح شده در سال 76 رأی نیاورد و این وضعیت 16 سال ادامه داشت و چهار سال تکمیلی آن نیز در انتخابات سال گذشته رقم خورد و از این رو چرایی این اتفاق برای بار پنجم قابل توجه است که باید کنکاش و بررسی شود.

متکی شناخت مردم، تبیین راهکارهای سیاسی و انتخاب کردن‌ها و انتخاب نکردن‌ها را در این کنکاش و بررسی مؤثر دانست و گفت: سال 92 مصداق انتخاب نکردن بود که باید تجدیدنظر کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با اشاره به روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم تجربیات او را نسبت به رؤسای جمهور قبلی بیشتر ارزیابی کرد و گفت: آقای روحانی بیش از 30 سال در بخش‌های محوری و کلیدی حضور داشته است. از این رو  این سابقه و جایگاه انتظارات را بالا می‌برد.

وی با اشاره به مسئولیت سنگین دولت خاطرنشان کرد: دولت شعار اعتدال‌گرایی را مطرح کرده است که این شعار در دو عرصه ساختار، سیاست و انتخابات نمود دارد که البته هنوز در حوزه سیاست برای قضاوت زود است.

متکی با بیان اینکه لازم نبود که این شعار را در بحث ساختارها به کار ببرند، افزود: بعد از ریاست‌جمهوری آقای هاشمی دولت‌ها با پیروزی در انتخابات سعی کردند همه نیروهای مؤثر را حذف کنند و وزرا موظف شدند معاونان خود را با رئیس‌جمهور هماهنگ کنند که قبلش اینگونه نبود و این روال به پائین‌ترین سطوح مدیریتی هم رسید.

عضو جبهه پیروان ادامه داد: اگر در مجلس پنجم نماینده‌ای انتقاد می‌کرد با مصاحبه‌های آنچنانی معاون وزیر کشور وقت مواجه می‌شد که می‌گفتند شما پیام دوم خرداد را درک نکرده‌اید و این اتفاقات بعد از دوران خاتمی نیز رخ داد.


این کاندیدای ریاست‌جمهوری در انتخابات 92 ادامه داد: به اعتقاد بنده آقای رئیس‌جمهور در بخش سیاست‌ها تصمیم هوشمندانه‌ای داشته است و در حوزه سیاست داخلی و از جمله وزارت کشور بر اساس نقل موجود، کسانی را که فکر می‌کرد از جریان سیاست او نیست، انتخاب کرد اما بلافاصله جریانات رادیکال سعی کردند با برخورد تبلیغاتی او را متوجه کنند که نمی‌تواند هرکسی را که خواست، انتخاب کند و در این زمینه می‌توانیم به انتخاب استانداران و فرمانداران اشاره کنیم.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر تلاش شد دانشگاه‌ها به مجموعه اصلاح‌طلبان که تبلور روشن‌فکری است، سپرده شود، تصریح کرد: البته حرکات ولایی در دانشگاه‌ها رشد قابل توجهی داشته است و مانند شرایط دانشگاه در دوران گذشته نیست، لذا نمی‌توانند اقداماتی همچون وقایع سال 78 را طراحی کنند.


متکی با بیان اینکه هم دولت گذشته و هم دولت فعلی به دنبال تحقق حقوق ملت ایران است، تأکید کرد: حمایت ما از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این چارچوب تعریف می‌شود و هرکس باید در این زمینه سهم خود را ایفاء کند.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان، بازگردانده شدن پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه را اقدامی درست ارزیابی کرد و گفت: رفتن پرونده هسته‌ای ایران در زمان مسئولیت روحانی و خرازی به شورای عالی امنیت ملی اشتباه بود و به شائبه امنیتی بودن آن دامن می‌زد و از طرف دیگر همتایان خارجی ما در سطح وزارت خارجه در مذاکرات شرکت می‌کردند اما طرف ایرانی در سطح شورای عالی امنیت ملی حضور داشت.


عضو جبهه پیروان در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما در انتخابات مجلس کاندیدا خواهید شد یا خیر،‌ گفت: انشالله کاندیدا نمی‌شوم.

وی درباره رویکرد احمدی‌نژاد نیز خاطرنشان کرد: به صورت عام از رؤسای جمهور انتظار نمی‌رود که نسبت به مسائل سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی اشراف داشته باشند اما این توقع وجود داشت که رئیس‌جمهور به دستگاه دیپلماسی خود اعتماد کند؛ ما در این زمینه مشکل داشتیم و به این جهت که در برخی افراد این باور وجود داشت که در سیاست خارجی همه چیز را می‌دانند و مشکل بزرگتر این بود که نمی‌دانستند که نمی‌دانند.

متکی ادامه داد: یکی از مسائلی که به صورت شرطی مطرح شد اما در ادامه به صورت رهنمود بیان می‌شد به هم ریختن ساختار وزارت خارجه بود که من در روزهای پایانی وزارتم به این مسئله اعتقاد نداشته و به آن عمل نکردم و وقتی برخی افراد از جمله قائم‌مقام فعلی وزارت خارجه خواستند استعفا‌ دهند من از آنها خواستم که بمانند‌ و بنده درباره دو سفیر و مواردی که برای برکناری مطرح شد تمکین نکردم و سعی کردم به شیوه خود افراد را متقاعد کنم.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    183 8
    هنوز وقتی یاد برکناری متکی در سفر کاری به کشور سنگال توسط شخص شخیص محمود خان می افتم تا دقایقی میخندم .عجب کابینه گل و بلبلی داشتیم و قدرش رو ندونستیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
      12 4
      فکر بد نکن محمود خان تازه یادش امده بود ایشون دیپلم دارند و به درد وزارت خارجه نمی خورند.اصولا اصولگرایی یعنی همین
  • یک ایرانی IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    94 9
    کذب محضه .....
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
      10 3
      خنده داره استدلالهای ایشون حنتی دانشجویان علوم سیاسی بهتر از ایشون این مسائل رو تحلیل میکنند
  • بی نام A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    59 5
    جالب است که ایشان از یاد برده است که رئیس جمهور کشور باید اشراف کلی داشته باشد وقتی شما معاونینی انتخاب می کنید که اصلا به توانایی رئیس جمهور اعتقادی ندارند و فکر می کنند باید رئیس جمهور هر چه شما آنها می گویند باید اجراء کند معنایش چیست؟؟ آقای متکی چگونه است که شما هر که را خواستید منصوب کردید اما رئیس جمهور باید با شما و وزرایش هماهنگ باشد اما وزراء‌خیر؟؟؟ راستی این شیوه جدید مدیریت است که رئیس جمهور باید رای بیاورد و به مردم روش جدید را وعده دهد اما شماها بیایید و هر چه دلتان خواست انجام دهید و حتی احترام رئیس جمهور را هم حفظ نکنید؟؟؟؟
  • ا A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    آقای متکی قرار بود یه سری چیزها رو بعد انتخابات به گوش مردم برسونید یک سال گذشت زمان کمی نیست خوب بفرمایید
  • علي IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    جناب متكي ديگر مردم فريب اين جمع و تفريقهاي رو نميخورند. 8 سال گذشته دولت در اختيار اصولگرايان بوده
    • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
      1 9
      البته ما تفاوت عقلای اصولگرا را با امثال متوهمینپایداران بر لجاجت می دانیم
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    پس توی اصولگرا وزیر کی بودی؟
  • کاتب IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    70 4
    با سلام لطفا صادقانه بفرمائید که این جمله از کیست که در شهر رشت عنوان شد: احمدی نزاد در گرانبهائی است که از اقیانوس ملت صید شده است
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    59 7
    مردم هيچ وقت يادشون نميره كه اين اصولگرايان بودند كه تمام قد پشت احمدي نژاد بودند
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    35 6
    ما که نفهمیدیم تو این مملکت کی به کیه؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    40 8
    دوران متکی ها و امثال مانند انها گذشته و به تاریخ پیوست
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    51 6
    بس تو 8 سال گذشته قدرت دست کی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    74 7
    میخواهید این 8 سال خرابکاری را پای اصولگرایان ننویسید؟عجب حالا از 84 تا 88 اصولگرایان نبودند پس چه کسانی بودند؟سال 88 کاندیدای اصولگرایان چه کسی بود؟تغییر تاریخ به این اسانی ممکن نیست عزیزم
  • بی نام EU ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    34 9
    سال 84 متحد نبودن و اشتباه رهبران اصلاحطلب باعث شد یکی مث احمدی نژاد ظهور کنه،سال 88 هم در اون مناظره کذایی با تهمت خودش رو در نظر مردم تطهیر کرد.......... دیگه اجازه نمیدیم ....
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    5 2
    خدایا وزیر قبلیمون کجا ووزیر حالمون کجا ؟؟جلل الخالق 8سال مملکتو دست کی سپردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    6 3
    جناب آقای متکی اتفاقا برعکس نظر شما به نظر من 8 سال گذشته تمام و کمال در اختیار اصولگرایان بود و نتیجه ای جز تحریم و تورم و رکود اقتصادی و اختلاس به بار نیومد . خودتون که در راس نا بسامانی ها بودید و باید بهتر بدونید که اصولگرایان چه کردند با اقتصاد این کشور
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    2 9
    احمدی نژاد اصول گرا نبود ولی تنها فردی بود که می توانست هاشمی را زمین بزند که زد و خوب هم شد که هاشمی به حاشیه رفت. ولی متکی هم اشتباه کرد همه وجودش را برای احمدی نژاد گذاشت چون محمود جون اصول گرا نبود و صرفا اصول گرایان از وی برای زدن هاشمی استفاده کردند. استراتژی خوبی بود ولی متاسفانه محمودجون مثل داعش عمل کرد و زد به راه مستقل. داعشی ها الان دیگر حرف رئیس روساشونو گوش نمی دند. محمود جون هم گفت من خودم مستقیم امام زمان را می یارم. وی ولایت فقیه را نیز می خواست دور بزند و آنگاه بود که حزب الله وی را کنار گذاشت و دوران بدبختی و حقارت محمود شروع شد. بدبخت فکر می کرد همه را دور زده می تواند ولایت فقیه را دور بزند. مردم هم وی را تمام کردند
  • بی نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    4 4
    پس اینآقای احمدی نژاد که بایش در سازمان ملل کف می زدید کی بود؟
  • گابی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    4 3
    پس احمدنژاد از کره مریخ اومده بود
  • اصلاح طلب IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 4
    آقای متکی جان فقط راستشو بگو احتمالا تمام رییس جمهور ها اصلاح طلب بودند مگر نه اگر اصول گرا بودند که وضع مملکت اینطور نبودً.................
  • شمالی IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    3 2
    آقای متکی شما و همفکران شما که هر موقع فرصت پیدا کردید که صد البت هر موقع اراده کنید این فرصت نصیبتان میسود گریزی به تیر ماه سال 78 می زنید . فقط این سوال از امثال شما باقی می ماند که اگر اصول گرایان نتیجه آن اتفاق را برای اصلاح طلبان یک نوع سرشکستگی تلقی میکنند پس چگونه چند ماه بعد در انتخابات مجلس ششم آن نتایج رقم خورد؟