ایسنا نوشت:

در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که ایران اطلاعات بیش‌تری در مورد چاشنی‌های انفجاری مورد درخواست آژانس را ارائه داده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در این‌باره نوشت که بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران اطلاعات در مورد چاشنی‌های انفجاری را ارائه داده است، اطلاعاتی که بازرسان بین‌المللی چندین سال بود خواهان دستیابی به آن بودند.

به نوشته این روزنامه، بازرسان بین‌المللی ایران را متهم می‌کردند که این چاشنی‌ها بخشی از فعالیت محرمانه‌اش است که برای حل علم پیچیده تولید یک سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیویورک‌تایمز در ادامه آورده است: روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور جزیی گزارش داد که ایران در رقیق کردن ذخیره اورانیوم غنی‌شده در سطوح متوسط که غرب ادعا می‌کند می‌تواند فوری به ماده مورد نیاز سلاح تبدیل شود، پیشرفت کرده است. اقدام ایران برای رقیق کردن این اورانیوم شاید بزرگ‌ترین دستاورد توافق اولیه ایران و گروه ۱+۵ بود که سال گذشته به‌دست آمد و راه را برای مذاکرات کنونی باز کرد.

اگرچه گزارش به جزئیات اطلاعاتی که ایران در مورد چاشنی‌های افنجاری (EBW) ارائه کرده اشاره‌ای نشده است،‌ اما آغاز مباحث حساس با آژانس نشان‌دهنده تغییرات اساسی در تاکتیک‌های تهران است.

مقامات ایرانی سال‌ها است از پاسخ دادن به سوالات آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران سرباززده‌اند. ایرانی‌ها می‌گویند که این سوالات براساس مطالعات ادعایی غربی‌ها و دروغ‌ها ادعایی سازمان اطلاعات مرکزی آماری (سیا) مطرح شده‌اند.

اما چاشنی‌های انفجاری یکی از چندین اتهامی است که در آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و اروپا علیه ایران مطرح می‌کنند. مذاکرات در مورد شواهد تولید سلاح در برنامه هسته‌ای ایران در مسیری جدا از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مورد غنی‌سازی اورانیوم در این کشور آغاز شده است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دارند روزانه به مکان‌های تولید سوخت دسترسی داشته باشند اما ایرانی‌ها هنوز مانع دسترسی آن‌ها به دانشمندان هسته‌ای می‌شوند. برخی از این دانشمندان در سال‌های اخیر ترور شده‌اند که به اسراییل نسبت داده می‌شود اما اسراییل تاکنون مسئولیت این حوادث را نپذیرفته و یا رد نکرده است.

گزارش آژانس زمانی منتشر شد که مذاکرات ایران و ۱+۵ به نقطه توقف رسید است؛ مقامات آمریکایی از ایران می‌خواهند که تعداد سانترفیوژ‌هایش را از ۱۹ هزارتایی که هم اکنون نصب کرده به ۴۰۰۰ تا کاهش دهد. ایرانی‌ها افزایش تعداد این ماشین‌ها را خواستار هستند و می‌گویند قصد نصب ۵۰۰۰ سانتریفیوژ دیگر را دارند ظرفیتی که برای تامین سوخت مورد نیاز راکتورهای غیرنظامی لازم است.

با این حال گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران به تعهداتش در توافق اولیه ژنو پای‌بند است و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش در بخش‌های حساس را متوقف کرده و در بخش‌های کلیدی دیگر فعالیت‌هایش را کاهش داده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این چاشنی‌های انفجاری اگرچه ممکن است در یک دستگاه هسته‌ای استفاده شوند اما برای استخراج معدن، صنایع موشکی، جوشکاری، و ذوب فلز کاربردی ضروری دارند. آژانس تایید کرد که ایران اسنادی ارائه کرده که گفته‌هایش درباره استفاده غیرنظامی از این چاشنی‌ها را اثبات می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است، ایران به همکاری‌هایش با آژانس برای تمام مسائل مورد بحث ادامه می‌دهد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    5 34
    بهانه برای جنگ طلبان جور شد
    • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      9 1
      عزیزم خبرو درست نخوندی. گفتش که ایران مدارکی ارائه کرده که تایید میکنه استفاده اش از چاشنی ها غیر نظامی بوده.