ایسنا نوشت:

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلماتهای اروپایی و آمریکایی مرتبط با مذاکرات نوشت: دولت اوباما ممکن است برای دستیابی به توافق با ایران از کانال مذاکرات محرمانه استفاده کند.

این روزنامه در ادامه نوشت: کاخ سفید سال گذشته نیز پیش از دستیابی به توافق اولیه ایران و گروه 1+5 که در نوامبر سال 2013 به دست آمد، از مذاکرات محرمانه دو جانبه استفاده کرد.

به نوشته این روزنامه تیم محرمانه آمریکا توسط ویلیام برنز معاون وزیر خارجه و جک سالیوان مشاور امنیت ملی و جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا رهبری می شود. مذاکرات میان مقامات ایران و این تیم در عمان، نیویورک و ژنو بدون آگاهی هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه شامل اسرائیل و عربستان سعودی برگزار شده است.

مقامات آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که احتمال ورود دوباره برنز سالیوان در روند دیپلماتیک با ایران وجود دارد تا بتوانند در زمان تعیین شده به توافق برسند. آنها تاکید کردند هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است.

به گفته‌ این مقامات این دو نفر به شدت مورد اعتماد باراک اوباما هستند و ایران ممکن است در مرحله‌ای خواستار ورود مستقیم کاخ سفید به این روند برای رسیدن به توافق نهایی شود. همچنین گفت و گوها در شکل گروه 1+5 ممکن است به دلیل رقابت در منافع قدرت‌های غربی با روسیه و چین دشوار شود.

یک دیپلمات آمریکایی گفته است: فکر می‌کنم در نهایت لازم است به گفت و گوهای دو جانبه باز گردیم و هرگونه توافق در وین نتیجه‌ مواضع تهران و واشنگتن خواهد بود.

دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی همچنین اظهار کردند: هرگونه مذاکرات با حضور برنز و سالیوان نیاز به مخفی کاری سال گذشته را ندارد چون تیم خانم وندی شرمن که هم اکنون رهبری مذاکره کنندگان آمریکایی را به عهده دارد به طور مرتب و مستقیم با طرف‌های ایرانی خود دیدار می‌کنند.

به نوشته‌ی این روزنامه، برنز و سالیوان اعلام کرده اند قصد دارند تا پایان سال جاری از دولت اوباما جدا شوند اما انتظار می‌رود هر دو مرد تا پایان مذاکرات هسته‌ای ایران در جایگاه خود باقی بمانند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    99 2
    ببین چی شدیم که بخاطر منافع چین و روسیه ممکنه توافق هسته ای بدست نیاد یا با شرط و شروط باشه