واکنش مثبت ایران به گزارش 14 صفحه ای هسته ای آمانو: در فعالیت های هسته ای ایران انحراف وجود ندارد

گزارش جدید یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین الملی انرژی اتمی در تهران با واکنش مثبت مواجه شده است.

 به گزارش خبرآنلاین، آمانو در گزارش جدیدش «نبود انحراف در فعالیت های هسته‌ای اعلام شده ایران» را تایید کرده است، اما در عین حال گفته است:« در موقعیتی نیست که درباره فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای غیراعلامی ایران تضمین دهد و نتیجه‌گیری کند که همه مواد هسته‌ای در این کشور برای فعالیت‌های صلح‌آمیز بکار گرفته می‌شود.»
عبارت هایی که پیش از این در گزارش های محمد البرادعی مدیر کل مصری آژانی بین الملی انرژی اتمی هم به چشم می خورد.
در واکنش به این گزارش رضا نجفی نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،گزارش جدید آژانس را«گامی رو به جلو» ارزیابی کرده است.
او این گزارش را نتیجه نشست های ایران و آژانس می داند که آخرین آن در 30 اردیبهشت برگزار شد.

در بخش خلاصه این گزارش آمده است: ادامه تعامل ایران با آژانس برای حل و فصل موضوعات باقیمانده درباره برنامه هسته‌ای ایران اهمیت دارد و توافق ایران با آژانس در 20 ماه می 2014 برای اجرای 5 اقدام عملی، گام دیگری به جلو است و آژانس به نظارت و بازرسی اقدامات توافق نامه ژنو ادامه می‌دهد.
گزارش 14 صفحه ای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به همراه 6 صفحه ضمائم آن منتشر شد و برای مطالعه در اختیار اعضای آژانس قرار گرفته است.
نماینده ایران در گفت وگوی که ایسنا از وی منتشر کرده است ، تاکید کرده است:« در گزارش آژانس به صراحت بر نبود موضوع باقیمانده درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تاکید شده است.البته طبق معمول بخشی از گزارش آژانس درخصوص اجرای پادمان در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که نشان دهنده قرار داشتن همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس است. »
نماینده کشورمان در آژانس گفت: گزارش آژانس یک بخش تکراری دارد که مربوط به ادعاهای ابعاد احتمالی نظامی است که ایران آن را بارها رد کرده است.

گزارش جدید آژانس را می توان طرحی برای ادامه بازرسی های از ایران دانست تا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و 1+5 در وین، لحن آن نسبت به ایران تغییر کند.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    2 0
    خدا را شكر كه ثابت شد ما راست مي گفتيم الته اين ها نتيجه ديپلماسي قوي و منطقي تيم مذاكره كننده است