روزنامه ابتکار در سرمقاله خود نوشت:

هنوز زود است که گفته شود محبوبیت روحانی رو به کاهش است چرا که مردم همچنان امید به تدبیرش دارند و نگاهشان به روزهای آفتابی آینده است. ولی بی شک روحانی از نظر یاران هم گفتمان، تنها مانده است.

از جمله دلایل تنهاییش اینکه خود مجبور شده یک تنه وارد صحنه شود و پاسخگوی سیل انتقادات،اعتراضات و فشارهای مهندسی شده باشد. در میدان رویارویی نفس گیر و در مقابل فشار بی امان گروههای خاص، هیچ صدایی به جز صدای شخص روحانی به گوش نمی رسد. گو اینکه دولت به تمامی در شخص خودش خلاصه شده است. او هم باید پاسخگوی ضعف اجرایی تیم همکاران باشد و هم یک تنه در برابر عهد شکنی غربیها بایستد؛ همزمان نیز باید نگران وضعیت و موقعیت بدنه اجتماعی باشد.
باری، می بایست خود به تنهایی در پشت صحنه در مقابل حملات، سینه سپر کند و بر روی صحنه نیز مدافع سیاست های فرهنگی، اقتصادی، سیاست خارجه وسیاست داخلی دولتش باشد.
این نوع تنهایی، خاصِ روحانی است؛ چرا که یاران خاتمی هر کدام در قامت شخص خاتمی قادر به پیشبرد گفتمان دوم خرداد بودند و فشار وارده توزیع می شد؛ در نتیجه درآن دوره گفتمان اصلاحات در مقابل فشارهای وارده قدرت هماوردی داشت. همراهی دستگاههای مختلف نظام با احمدی نژاد در چهار سال اول نیز موجب شد تا احمدی نژاد گرفتار تنهایی زود هنگام نشود.
اما روحانی نه آن یاران هم قامت را دارد و نه آن همراهی دستگاههای مختلف را. بخش مهمی از دولتمردان کنونی چنان در لاک خود فرو رفته و آن چنان بی رنگ شده اند که هیچ تفاوتی با دولتمردان دولت احمدی نژاد یا رقبای آقای روحانی ندارند. هیچگونه تعصب، غیرت، وموضع گفتمانی در بخش مهمی از دولتمردان فعلی مشاهده نمی شود.
مشی آنان، به بهانه اعتدال، آنچنان است که به آسانی با هر گفتمان و پاد گفتمان دیگری نیز قابل جمع می باشد. گر چه صدای حمایت آقایان هاشمی و خاتمی لاینقطع در دفاع از دولت روحانی تیتر روزنامه ها می شود، ولی بی تفاوتی و بی تعصبی برخی از دولتمردان، تنهایی روحانی را تشدید کرده است.
روحانی یا باید به مانند احمدی نژاد و خاتمی روی صحنه بازیگر باشد و یا باید همچون هاشمی پشت صحنه نقش آفرینی کند. او نمی تواند همزمان پشت صحنه بر سر شعارهایش بماند و آن ها را عملی کند و در عین حال روی صحنه هم ترکش ها را به جان بخرد. همکاران و تیم همراهش باید ضربه گیر روی صحنه باشند. او نبایست به تنهایی تمام اضلاع گفتمانی اش را فریاد بزند.
هرکدام از وزرا، معاونین، استانداران و.... باید ضلعی از گفتمان اعتدال را بر عهده گیرند و به پیش ببرند. اما واقعیت صحنه نشان می دهد که او خود به تنهایی در جایگاه گفتمان سازی و همزمان مهندسی گفتمان و مجری نقش آفرینی می کند. به طور طبیعی این وضع تداومی ندارد، چرا که انرژی وی محدود و هزینه این تنهایی سرسام آور است. بخشی از بی رحمی و بالا گرفتن حملات مخالفین دولت، نتیجه تنها ماندن روحانی است.
به نظر نگارنده درمان این تنهایی در دست خود روحانی است. او باید برای برون رفت از شرایط کنونی، تدبیری بیندیشد و هزینه سرسام آور ادامه راه را نپردازد و این بار را یک تنه بر دوش نکشد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    12 4
    افرین .به نکته بسیار دقیقی اشاره کرده .روحانی امروز و متاسفانه بسیار زود تنهایی و در نتیجه هجمه های وحشتناک و ناجوانمردانه دلواپسان کذاب را دارد تحمل میکند .
  • سارا A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    رییس جمهور عزیز شما تنها نیستید ملت بزرگ ایران پشت سر شما است. سلامت و موفق باشید
    • امیر IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      47 7
      درود بر دکتر روحانی.بنده با وجود مشکلات اقتصادی هنوز به اصلاحات دلسوزانه ایشان اعتقاد دارم.مردم در انتخابات مجلس به کارشکنان جواب دندان شکن می دهند
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    9 4
    البته ايشان در دولت تنها نيستند فقط بعضي از وزارتخانه ها که انتخاب وزرا تحميلي است مانند کشور و دادگستري و ... ساز ناکوک دولت هستند.
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    5 25
    حالم از این مظلوم نمایی ها بهم میخوره
  • بی نام RO ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    3 18
    آخي بميرم
  • غزل IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    3 11
    روحانی با شیب ملایمش وانتخاب بعضی از وزرای ناتوان چون صنعت آموزش وپرورش محبوبیتش را از دست داده ومی دهد اگر در اینموراد قاطعانه عمل نکندمطمئنا روزبروز از محبوبیتش کاسته می شود
  • حسن IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    25 5
    بهترهست مدیران اصلاح طلب وشایسته روی کاربیان تاازایشان پشتیبانی کنندمدیران فعلی رفیقای محمودهستند
  • amir A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    7 3
    چند نفر هم چون اکبر ترکان کافیه تا جوابگوی مخالفان باشند،نمیدونم چرا آقای ترکان اوایل بیشتر جواب مخالفان را میداد و الان کمرنگ ظاهر شده اند.
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    7 21
    اتفاقابين عامه مردم محبوبيت ايشان روبه كاهش است چون دريكسال گذشته عملاكارى كه انجام نشده هيچ،كتاب گرانى ورق ديگرى خورده.بنده به عنوان يك بىطرف عرض كردم
  • آرمين A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    32 9
    بابا چطور اين تندرو ها هر روز جلسه دلواپس و فلان مزارت اما چرا كسايي كه به روحاني راي دادند فقط پاي نت؟؟ من خودمو ميگم بايد ماهم براي حمايت از ايشون يه كاري بكنيم.كمپيني چيزي
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    16 14
    روحانی عزیز کاش میشد باری از شانه هایت بردارم.
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    22 4
    خدایا تو تنهاش نذار
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    21 5
    روحانی خدا یاورت باشد
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    16 12
    رییس جمهور مردم رو دلره ما ایشان را تنها نمیگذاریم. زنده باد دلاوران
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    9 2
    اگرآقاي روحاني در انتخاب همكاران بيشتر دقت بيشتري داشت و از شخصيت هايي محافظه كار در پست هاي كليدي نظير معاونين رئيس جمهور،وزيران واستانداران استفاده نمي كردالان اين جور يكه و تنها نبود بنابراين خودكرده راتدبيرنيست
  • محمد IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    6 4
    واقعا فشارهای مهندسی شده علیه روحانی رو خوب اومدی .واقعیت هم همین است .این روزها اس ام اس ها ،سایتها و ... رو راه انداختند تا روحانی رو خراب کنند. اما اول خدا بعد رهبری و بعد مردم با دکتر حسن روحانی هستند. اینشاالله خدا رسوایشان میکند.لعنت خدا بر دشمنان این ملت که نمیخواهند مردم یه نفس راحت بکشن چه خارجی چه داخلی.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    24 4
    ما هشت سال گذشته رو از یاد نبردیم اینکه شب میخوابیدم صبح مثل اصحاب کهف پولمون دیگه ارزشی نداشت همیمکه همکه چیز تقریبا ثابت هست یعنی رئیس جمهور داره کارش رو درست انجام میده فقط ما یکم دلمون از نزدیک شدن یک سری افراد به ایشون نگرانیم که انشالله اون هم از تدابیر ایشونه برای رفاه ملت
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    21 4
    روحانی تنها نیست ۰۰۰ یک ملت پشت او هستند۰۰۰۰ بی جهت از قول ملت حرف نزن
  • محمد A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    22 5
    مردم ایران پشتیبان دکتر روحانی هستند و خواهند بود . عملکرد ایشان برای بازساری 8 سال ویرانی کشور تاکنون قابل قبول بوده است اگر چه زمان زیادی برای ساختن و ترمیم کشور نیاز دارد
  • محمد A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    6 5
    مردم ایران پشتیبان دکتر روحانی هستند و خواهند بود . عملکرد ایشان برای بازساری 8 سال ویرانی کشور تاکنون قابل قبول بوده است اگر چه زمان زیادی برای ساختن و ترمیم کشور نیاز دارد
  • مهدی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    2 8
    شاید دولت سعی در آرام نگه داشتن اوضاع داره یا اینکه با خویشتنداری قصد داره ضرر این حملات رو پایین نگه داره.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    4 9
    ای ادمای ساده دل
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    2 15
    روزنامه وزین ابتکار بیخودی نفاق نکن .
  • تنها A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    1 1
    سارا خانم در ست می گوید مردم روز13آبان و22بهمن وهدفمندی یارانه ها نشان دادند چقدر ریس جمهورشان رودوست دارن نه بابا نیما