فارس نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در سال 88 با محسن رضایی، موسوی، هاشمی رفسنجانی، کروبی و ناطق نوری دیدارهایی داشتیم؛ وقتی با آقای موسوی صحبت کردیم وی گفت من نه شورای نگهبان و نه وزارت کشور را قبول ندارم.
شناسنامه این هفته با حضور محمد کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از شبکه سه سیما پخش شد.
کوثری در بخشی از مصاحبه تلویزیون خود درمورد فضای سپاه در دوران دو خرداد 76 گفت: حضرت امام(ره) فرمودند نیروهای مسلح در گروه‌ها و جناح بندی‌های سیاسی نباشند اما در رای دادن هیچ منعی برای کسی وجود ندارد، بچه‌های سپاه اگر روی تفکرات سیاسی شناخت نداشته باشند چطور می‌توانند از ارزش‌ها دفاع کنند؟ 90 درصد وظیفه سپاه عقیدتی است و 10 درصد وظیفه نظامی دارد، در آن زمان هم این شرایط وجود داشت و هرکس به کاندید مورد نظر خود رای می‌داد. البته در توزیع سیاسی گوینده حرف خودش را می‌زند اما شنونده خودش انتخاب می‌کند.
او در مورد نامه سرداران سپاه به سید محمد خاتمی هم گفت: تیر ماه سال 78 می‌دیدیم که جامعه هر روز بدتر می‌شود و معترضان چیزی را قبول نمی‌کردند و جامعه را به بی‌راهه می‌کشاندند و التهاب شدید شده بود، شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم می‌گرفت اما این کار را نکرد، به ما هم می گفتند حق ورود به این مسائل را ندارید. در نهایت آن نامه کوتاه نوشته شد و برادران آن را امضاء کردند و به رئیس جمهور داده شد. عکس العمل وی هم این بود که یک سری از تصمیمات گرفته شد. ما می گفتیم نیروی انتظامی به کمک سپاه نیاز دارد اما شورای عالی امنیت ملی این اجازه را نمی داد تا اینکه با آن نامه تصمیم بر ورود سپاه گرفته شد و بدون اینکه خون از دماغ کسی ریخته شود، در عرض 24 ساعت آرامش در همه جای تهران حکمفرما شد. بچه های سپاه از مردم جدا نیستند و سپاه برای خدمت به مردم ایجاد شده است.
کوثری همچنین گفت: در سال 88 با آقای رضایی، آقای موسوی، آقای هاشمی، آقای کروبی و آقای ناطق دیدارهایی داشتیم. به قم هم رفتیم و با مراجع جلسه داشتیم و در جهت برقراری امنیت در کشور صحبت کردیم. وقتی با آقای موسوی صحبت کردیم وی گفت من نه شورای نگهبان و نه وزارت کشور را قبول ندارم. ما گفتیم با این نگاه اگر کاندید نمی‌شدید کسی کاری نداشت، شما می خواستید شخصیت دوم کشور باشید، چطور می توانید این دو نهاد را قبول نداشته باشید؟ هین دو نهاد کاندیداتوری شما را تایید کردند و حالا که رای نیاورده‌اید می‌گویید قبولشان ندارم؟
او ادامه داد: کروبی هم می‌گفت چرا دور قبل من 4 میلیون رای آورده‌ام اما این دوره 300 هزارتا، ما در جواب گفتیم که نزدیک‌ترین فرد به شما آقای کرباسچی بود اما وی روز رای گیری در دانشگاه امیرکبیر گفت مصلحت بر این است که به آقای موسوی رای بدهیم.
او در پاسخ به این سوال که آیا عضو جبهه پایداری هستید هم گفت: با تک تک افراد جبهه پایداری در ارتباط هستم. اما هیچ وقت در گروه های سیاسی ورود نکرده ام.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد رابطه جبهه پایداری با آقای احمدی نژاد هم گفت: این ارتباط فقط در جهت کمک به آقای احمدی نژاد بود. البته چهار سال دوم می دیدم که خیلی از بچه های جبهه پایداری جلوی وی ایستادند. مثلاً اردیبهشت 89 در جلسه ای که با آقای مشایی انجام شد و من هم همراه دوستان بودم خیلی محکم با آقای مشایی صحبت شد که اینقدر اظهار نظر نکن، تو داری بچه های حزب الهی را از دو احمدی نژاد فرار می دهی، اما مشایی گفت من اظهار نظرهای خودم را انجام می دهم مگر اینکه احمدی نژاد بگوید این کار را نکن. وقتی فتنه تمام شد اظهار نظرهای آقای مشایی آغاز شد که بنده این دو را در یک راستا می دانم. در نهایت همراه با دوستان با آقای احمدی نژاد جلسه گذاشتیم که وی هم صحبت های جبهه پایداری را قبول نکرد.
کوثری در پاسخ به این سوال مجری برنامه که پرسید آیا شما دلواپسید گفت: دلواپسی ام این است که عمر ما در حال گذر است و می‌توانیم پیشرفت‌های خوبی در کشور داشته باشیم اما برای کارهای بیهوده وقت می‌گذاریم و این تاخیرها ایجاد می‌شود. باید از نعمت جمهوری اسلامی بهتر استفاده کنیم و بیشتر به مردم خدمت کنیم تا مردم کمتر احساس نگرانی داشته باشند.
او گفت: در مورد بحث هسته‌ای ما دلواپس بودیم و این موضوع را برادرانه مطرح کردیم. اینطور نبود که ما به وسلیه این نشست بخواهیم جنجال کنیم بلکه می‌خواستیم صحبت‌ها به گوش دوستان برسد. ما در مجلس دائماً به عزیزان در مورد بحث هسته ای جلسه داریم اما به جواب درستی نرسیدیم. تا اینکه به دعوت دانشجویان در این نشست شرکت کردیم و مباحثی را مطرح ساختیم.
کوثری همچنین گفت:مسئولین هسته‌ای می‌گویند برخی مسائل که مربوط به امنیت ملی است را نمی توان به صورت عمومی بیان کرد. اما آیا این مسائل را در کمیسیون امنیت مجلس هم نمی‌توانند بگویند؟ وقتی در کمیسیون این مسائل بیان نشد ما مجبور شدیم به صورت عملی صحبت کنیم. نماینده بانک مرکزی، هواپیمایی و کشتی رانی در کمیسیون امنیت حضور پیدا کرد و گفت از بعد از لغو برخی تحریم‌ها هنوز هیچ تغییری ایجاد نشده و ما حتی یک دلار هم نتوانسته‌ایم برداشت کنیم، فقط فضا خوب شده است، وقتی هیچ اقدامی انجام نشده ما حق داریم نگران و دلواپس باشیم.
او گفت: ما در جریان مذاکرات دوران قبل بودیم و هیچ نگرانی از آن نداشتیم. سال 83 من در مورد بحث هسته‌ای از ستاد کل مسئولیت داشتم. شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته بود بحث امنیتی این موضوع به ستاد کل سپرده شود. وقتی به نطنز رفتم همه چیز را رصد کردم و در جریان امور بودم. تیم مذاکره کننده ایرانی در آن زمان هر روز در حال پیشرفت بود. وقتی 20 درصد به ما داده نشد، با تصمیم مقام معظم رهبری خودمان اورانیوم 20 درصد را تولید کردیم. از طرف دیگر در مقابل خواست طرف مقابل چیزی داده نمی شد و آن ها هم تحریم را بیشتر می کردند.
کوثری گفت: آیا ما سال 59 بحث هسته‌ای داشتیم که محاصره اقتصادی شدیم؟ آیا در آن زمان بحث موشکی و هسته ای مطرح بود که جنگ به ما تحمیل شد؟ بحث این ها نیست، آن ها می گویند شما نباید پیشرفت داشته باشید.»


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356530

برچسب‌ها