واحد مرکزی خبر نوشت:

تانر یلدیز وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد اقلیم کردستان عراق با وجود داشتن اختلافات دیرینه با بغداد در مورد تقسیم درآمدهای نفتی صدور اولین محموله نفت خام خود را از طریق بندر جیحان ترکیه در کنار دریای مدیترانه آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، یلدیز افزود این محموله یک میلیون بشکه ای در حال بار شدن در یک کشتی نفتکش در جیحان است که در آن از قبل حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت اقلیم کردستان ذخیره شده است.
یلدیز از اظهارنظر در مورد خریدار این محموله خودداری کرد چون فروش آن از طرف دولت اقلیم کردستان صورت گرفته است. دولت مرکزی عراق می گوید حق انحصاری مدیریت و فروش نفت این کشور را برعهده دارد.ماهها مذاکره بین دولت نیمه خودمختار اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق تا به حال هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است.
کردها تا به حال و از طریق یک خط لوله که کار خود را دسامبر گذشته شروع کرد دو و نیم میلیون بشکه نفت را در مخازنی در جیحان ذخیره کرده بودند. آنکارا تا به حال منتظر موافقت بغداد قبل از صدور مجوز این صادرات مستقل بود. اما منابع مطلع گفتند ترکیه احساس می کند که به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داده است و با در نظر گرفتن این که مغازن ذخیره پر شده اند به تاخیر انداختن صادارت نفت اقلیم کردستان هیچ سودی ندارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =