بی بی سی فارسی نوشت:

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا می‌گوید "در طول ۲۰ سال فعالیت سیاسی‌ام، هرگز به کسی توهین نکرده‌ام."

از سیلویو برلوسکونی در مصاحبه‌ای نادر با برنامه نیوزنایت بی بی سی درباره این ادعا سؤال شد که او یک بار با استفاده از دو لفظ توهین آمیز به آنگلا مرکل اشاره کرده است.

او گفت: "نه، من هیچ وقت با آنگلا مرکل مشکلی نداشته‌ام... این اتهام ساختگی است و کسی که آن را مطرح کرد می‌خواست آنگلا را علیه من تحریک کند."

نخست وزیر سابق ایتالیا، که حالا ۷۷ ساله است، زمانی اوقات خود را در اجلاس های بین‌المللی با آنگلا مرکل و دیگر رهبران جهان می‌گذراند.

این روزها فردی را که سه دور نخست‌وزیر ایتالیا بود،بیشتر در یک خانه سالمندان در نزدیکی میلان می‌توان یافت.

برلوسکونی در سال ۲۰۱۳ به اتهام تقلب مالیاتی محاکمه شد و حالا مشغول گذراندن حکم یک ساله خدمت عمومی در این مرکز است.

برلوسکونی اصرار می‌کند که رابطه‌اش با آنگلا مرکل در مجموع خوب بوده است

همچنین او حالا پس از پشت سر گذاشتن اتهام های فساد و رسوایی های اخلاقی برای سالیان متمادی، به هفت سال حبس به خاطر داشتن رابطه جنسی با یک روسپی زیر سن قانونی و سوءاستفاده از قدرت محکوم شده است.

او در حال حاضر تقاضای تجدید نظر در این حکم را کرده است.

برخی ناظران معتقدند که دعواهای برلوسکونی با خانم مرکل و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه در اوج بحران اقتصادی اروپا، باعث تشدید این بحران شد.

او می‌گوید: "معامله کردن با من کار راحتی نبود و من آدم خیلی سرسختی بودم. من شجاعت این را داشتم که جلوی برخی پیشنهادهای مرکل و سارکوزی بایستم."

او همچنین می‌گوید که رابطه او با آقای سارکوزی در پی اختلاف نظر در موضوع لیبی بدتر شد.

برلوسکونی می‌گوید که سارکوزی نگران این بود که رابطه ایتالیا با معمر قذافی باعث توقف فروش نفت و گاز لیبی به فرانسه شود.

او می‌گوید: "برای همین او در حمله به لیبی پیش دستی کرد و من فکر می‌کنم این اشتباه بزرگی بود."

با این حال او تأکید می‌کند که پایه سیاست خود را بر "روابط دوستانه با تمام همکاران خود" گذاشته بود.

او می‌گوید: "من دوستی بلند مدتی با جورج بوش، ولادیمیر پوتین، ازنار (نخست وزیر سابق اسپانیا)، تونی بلر و بسیاری رهبران دیگر دارم... نداشتن یک رابطه دوستانه تقریباً غیرممکن است."

ایتالیا در هنگام استعفای برلوسکونی با تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی مواجه بود

او تأکید دارد هنگامی که آنگلا مرکل در سال ۲۰۰۸ برای مذاکرات وارد شهر تریسته در شمال شرقی ایتالیا شد و کلیک او از پشت یک مجسمه بیرون پرید و فریاد زد "کو کو"، هدفش تنها شوخی بود.

او می‌گوید که تنها در حال تقلید از شوخی بوده که ولادیمیر پوتین چند روز پیش از آن، در سن پترزبورگ، با او کرده بود.

آقای برلوسکونی می گوید: "او خوشش آمد. وقتی مرکل به تریسته آمد - در ضمن رابطه ما با هم خیلی خوب بود - یاد کاری افتادم که پوتین با من کرده بود، برای همین من هم پشت یک مجسمه پنهان شدم و همان کار را کردم. خنده‌دار بود."

با این حال رابطه این دو در سال ۲۰۱۳ رو به وخامت گذاشت؛ هنگامی که به گفته برلوسکونی او دیگر قادر به برآورده کردن توافق اقتصادی اش با خانم مرکل نبود.

او می‌گوید: "مرکل و سارکوزی در ماه اکتبر در یک کنفرانس خبری بودند. احتمالاً سارکوزی از یک خبرنگار خواسته بود این سؤال را بپرسد: 'فکر می‌کنید برلوسکونی به وعده‌هایش عمل خواهد کرد؟'. آن دو نگاهی به یکدیگر کردند و سپس شروع کردن به حمله کردن به سابقه و وجهه من."

ادعاهای مهمانی سکس

برلوسکونی تأیید می‌کند که اتهاماتی که علیه او مطرح شده، از فساد و عدم پرداخت مالیات گرفته تا مهمانی‌های سکس "بونگا بونگا"، به وجهه او در دنیا لطمه زده است.

با این حال او می‌گوید: "ایتالیایی ها می‌دانند که هیچ یک از این گفته‌ها صحت ندارد."

او می افزاید: "از زمانی که وارد سیاست شده‌ام ۵۷ بار محاکمه شده‌ام، ولی تا پیش از آن هیچ وقت با یک قاضی رودررو نشده بودم."

"۴۶ مورد از این محاکمه ها با تبرئه پایان یافت و هنوز با چند پرونده مربوط به دارایی‌هایم درگیرم."

"بیست سال است که همه آخر هفته‌ها و بعد از ظهرهای دوشنبه را با وکلایم مشغول آماده شدن برای ۲۷۰۰ محاکمه علیه خودم و گروهم بوده‌ام."

او می‌گوید: "اتهام "بونگا بونگا" از همه جالب‌تر بود - احمقانه بود. آن‌ها واقعیت را تحریف کرده بودند. خوشبختانه من آدم قوی‌ هستم و از پس تحمل این اتهامات برآمدم."

برلوسکونی در حال حاضر از خدمات دولتی منفصل شده، ولی همچنان درباره آینده اتحادیه اروپا و ایتالیا نظرات تند و تیزی دارد. به عقیده او ایتالیا "دیگر یک دموکراسی نیست."

او می‌گوید اینکه برخی کشورهای اتحادیه اروپا از یورو استفاده می‌کنند و برخی دیگر نمی‌کنند یک "فاجعه کامل" است.

تهدید یورو

برلوسکونی رویکرد آقای سارکوزی در موضوع لیبی را مورد انتقاد قرار داد

او می‌گوید: "ما به تغییرات ریشه‌ای احتیاج داریم، وگرنه وضعیت اقتصادی، ما و بقیه کشورهای اروپایی را مجبور می‌کند که یورو را کنار گذاشته و به واحد پول ملی خودمان برگردیم."

به گفته او اتحادیه اروپا فاصله زیادی با تبدیل شدن به ایالات متحده اروپا دارد.

"سیاست اقتصادی و سیاست مالیاتی اتحادیه اروپا بسیار نامتعادل است و از سیاست خارجی هم خبری نیست."

"در یک جلسه با روسای دولت ها، پیشنهاد کردم که یک رئیس جمهور واحد داشته باشیم و تونی بلر را برای این سمت پیشنهاد کردم، چون او بسیار با جذبه است."

"جورج بوش... به من زنگ زد و پرسید برای مطلع شدن از موضع اروپا درباره عراق باید با چه کسی صحبت کند؟ من به او گفتم که باید سعی کند با همه تماس بگیرد

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =