مهر نوشت:

معاون پیشین امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ وارد مرحله حساسی شده و احتمال تمدید تمدید مذاکرات بعد از موعد ۶ ماهه نیز وجود دارد.

رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برآوردش از مذاکرات اخیر و گروه ۱+۵ به مهر گفت: مذاکرات در حال حاضر وارد مرحله و فاز حساسی شده است.

وی در ادامه افزود: این فاز و مرحله بیش از آنچه تصور می‌شد طول کشیده است. چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. با مرور صحبت‌هایی که در مذاکرات اخیر میان ایران و گروه ۱+۵ میان دو طرف رد و بدل شد می‌توان دریافت که دیدگاه‌های طرفین در خصوص برخی موارد از یکدیگر فاصله دارد.

استاد مرکز روابط و علوم بین‌المللی دانشگاه هاروارد در ادامه تصریح کرد: بحث در مورد «سانتریفیوژها» و اقدامات عملی از سوی ایران مطرح است. پرسش‌هایی در خصوص تعداد سانتریفیوژها و جزئیات مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم از موضوعاتی فنی هستند که هنوز محل مناقشه میان طرفین است و مذاکرات در خصوص آن‌ها ادامه دارد.

معاون پیشین امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه تصریح کرد: همچنین گروه ۱+۵ تمایل دارد بداند ایران چه تعداد سانتریفیوژ ساخته است. این گروه همچنین تمایل دارد که IR-40 را با یک رآکتور کوچک آب سبک جایگزین کند.

وی در ادامه یادآور شد: اتفاقی که میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رخ داد این بود که در خصوص چگونگی اقدام درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران به درکی مشترک رسیدند.

هاینونن تصریح کرد: این پیشرفت میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام مهم و مؤثری است اما این موضوع به فراتر از زمان ۲۰ جولای کشیده خواهد شد.

رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که بین طرفین هنوز وجود دارد توافق در خصوص راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است.

معاون پیشین آژانس در پایان یادآور شد: بر این اساس اگر طرفین مدت زمان «برنامه اقدام مشترک» را تمدید کنند من متعجب نخواهم شد. به هر حال ممکن است طرفین مذاکرات بخواهند در خصوص زمان تمدید با یکدیگر توفق کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • m A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    چنتا شغل داشته ؟ فک کنم اونجاهم مثه ایران شایسته سالاریه ها همه چنتا چنتا شغل دارن
  • بی نام EU ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    نگو كه حال كيهان اورژانسي شد