۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵

عرصه فرهنگی هنری واجتماعی کشور بدلیل اظهارنظرهای متناقض مسئولان مختلف - با وجود قوانین مصوب - دارای تعارض های زیادی است که نتیجه آن بروز آشفتگی های ذهنی و رفتاری آحاد جامعه خواهدبود.

متاسفانه عرصه فرهنگی کشور دچار "تعارض" های زیادی است. این تعارض ها بیشتر از ناحیه مسئولان، ظهور و بروز پیدا می کند و طبیعتا تب تعارض به سطح جامعه گسترش خواهدیافت. نتیجه تعارض های فرهنگی، "آشفتگی ذهنی"، و درپی آن "آشفتگی های رفتاری" و بهانه برای "هرج ومرج فرهنگی" خواهد بود.

    خیلی روشن است که ابتنا بر آنچه که "قانون" درباره مسایل فرهنگی و اجتماعی گفته است، معیار وشاخص برون رفت از تعارض های فرهنگی است؛ چیزی که درفضای فعلی کشور به آن توجه نمی شود. به همین دلیل اظهارنظرهای شخصی که عمدتا بی مبنا و سلیقه ای است؛ بروز بیشتری نسبت به قوانین و مصوبات دارند.

    اگر درباره موضوع خاصی، "نقص قانون" وجود دارد، بهترین راه، "بازخوانی" آن و تصویب قوانین مطابق با موازین دینی و مقتضیات زمانی است.

    به عنوان نمونه، با وجود قوانین مصرحه درباره حجاب وعفاف، ماهواره، سالم سازی نشر، اینترنت، فیلترینگ و دهها موضوع دیگر، شاهد اظهارنظرهای بعضا متناقض ازسوی مسئولان فرهنگی وسیاسی هستیم که با مواد قانونی موجود تفاوت دارند. البته اظهارنظرهای کارشناسی در فضای تعاطی افکار بسیار خوب است و طبیعی است که می تواند ضمن احترام و التزام به قوانین موجود، موجب تصحیح و یا تاکید آنها شود؛ اما موضع گیری های متناقض مسئولان، به تعارض و سردرگمی بیشتر جامعه خواهد انجامید.

   ازاین رو، بازخوانی مجدد قوانین، و هماهنگ شدن متولیان و مجریان آنها، یک ضرورت است. آشفته کردن فضای فرهنگی هنری کشور با موضع گیری های متناقض مسئولان، بی اعتباری قوانین موجود را درپی خواهد داشت؛ ضمن آنکه زمینه سوء استفاده عناصر غیرفرهنگی را نیز فراهم می سازد. قوانین موجود لازم الاجراهستند، مگرآنکه توسط نهادهای تقنینی مورد بازنگری قرارگیرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ایرانی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    9 4
    نکته درستی است. همه باید پشت قانون حرکت کنند. اگرقانون اشکال دارد آن را اصلاح کنید. آن را نقض نکنید.
    • سارا US ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      3 6
      قانون کشور فرانسه هم میگه باید جلوی ورود زن محجبه رو به دانشگاه گرفت جالبه اونجا هم به زور روسری از سر کسی نمی کشن که اینجا به زور حجاب سر مردم میکننپس اگر شمای نوعی اون جا زندگی می کردید اشکالی نداشت که به دلیل اعتقاداتتون از حقوق مسلم اجتماعی تون محروم بشید ؟ آقاجان قانونی که به حوزه شخصی افراد وارد میشه ایراد اساسی داره و باید اصلاح بشه وقتی کسی مجبوره به خاطر حضور در جامعه عقاید تحمیلی دیگران رو بپذیره حقوقش نقض شده چه این قانون حجاب اجباری باشه چه بی حجابی اجباری چه ایران چه فرانسه ...
  • بی نام US ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    12 2
    درست نمیشه این تعارض ها و تناقض های آقای پورحسین. قضیه از بیخ ایراد داره. الان طبق قوانین اسلام خانم لیلا حاتمی باید 10 سال بره زندان شما چطور این تعارض حکم با واقعیت و تمدن نوین انسانی رو رفع میکنید؟؟
  • همتی نژاد IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    2 1
    استفاده از نگاههای روانشناسانه در تحلیل قضایا قطعا درست وکمبود استفاده از این اندیشه های علمی در قضایای مختلف به وضوح احساس می شود.