۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

واحدمرکزی خبر نوشت:

اتحادیه اروپا چهارشنبه از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواست تا به تعهد خود برای ادامه تحویل گاز به اروپا احترام گذارد.
وی این درخواست را از پوتین در حالی مطرح کرد که مسکو تهدید کرده است تحویل گاز به اوکراین را سوم ژوئن متوقف کند.
خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا در نامه ای به پوتین نوشت :« تا زمانی که گفتگوهای سه جانبه بین روسیه ، اوکراین و اتحادیه اروپا ادامه یابد ، تحویل گاز نباید متوقف شود. من به فدراسیون روسیه برای حفظ این تعهد ، امید بسته ام .»
14 مه ولادیمیر پوتین در نامه ای به چند تن از رهبران اروپایی اعلام کرد روسیه هیچ پیشنهاد ملموسی از اتحادیه اروپا در خصوص پرداخت های اوکراین برای تحویل گاز روسیه دریافت نکرده است و اتحادیه اروپا را به مداخله فعال تر فرا می خواند.
وی تهدید کرده بود تحویل گاز به اوکراین را اول ژوئن متوقف خواهد کرد و پیامد آن نیز قطع تحویل خریدهای اروپایی خواهد بود که از این کشور منتقل می شود.
کمیسیون اروپا از آغاز بحران ماموریت یافته است که به نمایندگی از اتحادیه اروپا و 28 کشور عضو آن پاسخ دهد.
دیداری در سطح وزیران بین اوکراین ، روسیه و اتحادیه اروپا برای حل وفصل مناقشه بین کیف و مسکو در خصوص گاز دوم مه در ورشو برگزار شد بدون آنکه طرفین بتوانند به توافقی دست یابند.
بنابراعلام گونتر اوتینگر کمیسیر انرژی اتحادیه اروپا ، نشست دیگری 26 مه در برلین پیش بینی می شود .
باروسو اعلام کرد:« ضروری است که همه طرف ها به مشارکت سازنده در این روند ادامه دهند و همچنین در باره قیمتی که شرایط بازار را مد نظر قرار دهد ، به توافق برسند.»
وی افزود:« تا زمانی که گفتگوهای سه جانبه ادامه یابد ،تحویل گاز نباید قطع شود.»
باروسو تاکید کرد این جزو مسئولیت های شرکت گازپروم روسیه است که تحویل حجم مطلوب گاز را همانگونه که در قراردادهای گذشته با شرکت های اروپایی پیش بینی شده است ، تامین کند.»
این شرکت بزرگ گازی به کیف هشدار داده است که در صورتی که اوکراین از قبل صورتحساب یک میلیارد و 660 میلیون دلاری خود را برای خریدهای گازی ماه ژوئن تسویه نکند، احتمالا صادرات گاز را از سوم ژوئن قطع خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل ، این تهدید نگرانی هایی را درباره احتمال اینکه در صادرات گاز به اتحادیه اروپا خلل ایجاد شود ، به وجود آورده است .
اتحادیه اروپا یک چهارم از گاز خود را از روسیه وارد می کند و حدود نیمی از این گاز از طریق اوکراین منتقل می شود.
کیف به سبب مشکلات مالی خود سه میلیارد و 500 میلیون دلار بدهی گازی به روسیه دارد.
باروسو در نامه خود همچنین خواستار راه حلی ساختاری شد.
وی گفت این مسئله به ویژه از طریق شفافیت در زمینه ذخیره سازی ، انتقال گاز از طریق اوکراین با همکاری بهتر بین شرکت های اپراتور و ایجاد «ایستگاه های سنجش » در مرز بین روسیه و اوکراین تحقق می یابد.
باروسو اعلام کرد:«اتحادیه اروپا آماده است اطلاعاتی را در خصوص صادرات گاز از مبدا اوکراین ارائه کند.»
وی از مسکو و کیف خواست تا در خصوص مسایل تحویل و انتقال گاز همین کار را انجام دهد.»
باروسو تاکید کرد :« اتحادیه اروپا از همه طرف ها خواست تا شرکایی قابل اعتماد و مسئولی باقی بمانند ، که این مسئله همچنین به نفع آنان است.»

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =