۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۸

ایسنا نوشت:

ماهیت سیاسی لبنان به گونه‌ای است که بدون توافق مسیحی - شیعی - سنی هیچ طرحی در این کشور جلو نخواهد رفت. این اصل تا زمانی دارای اثر است که طرف‌ها فقط دارای اختلاف دیدگاه در برنامه‌ها باشند اما اگر اساس تعامل جریان‌های لبنانی بر برخورد و مقابله و رفتار براساس موازنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشد این اصل دیگر فاقد اثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، موضوع انتخاب رییس جمهور جدید لبنان نیز از همین دست امور توافقی در لبنان است. از روزی که نام سمیر جعجع به میان آمد همه در این کشور می دانستند که او ورقه سوخته در انتخابات ریاست جمهوری است و هرگز نمی‌تواند به صندلی ریاست جمهوری در بعبدا بیروت برسد.

جریان 14 مارس لبنان با علم به این که سمیر جعجع هرگز رای پارلمان برای ریاست جمهوری را به دست نخواهد آورد اما برای حفظ یکپارچگی این جریان و عدم بروز اختلاف و انشعاب ها از وی حمایت کردند ولی همه آنها و از جمله سعد حریری می‌دانستند که رییس جمهور اینده لبنان باید فردی توافقی باشد و این در حالی بود که هیچ یک از ویژگی های توافقی بر سمیر جعجع انطباق نداشت.

جریان 8 مارس هم بر اصل "توافق" آگاهی کامل داشت از همین رو نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری را رو نکرد تا شاید میشل عون با رایزنی‌های سیاسی داخلی و خارجی بتواند عنوان نامزد توافقی را از آن خود کند.

پس از ناکامی سمیر جعجع، گفتگوهای پشت پرده در بیروت، ریاض، پاریس و برخی دیگر نقاط آغاز شد. نکته جالب توجه در تحلیل گفتگوهای پشت پرده از سوی کارشناسان لبنانی آن است که همه به اجماع معتقدند اگر گفتگوهای مستقیم بین تهران و ریاض آغاز و نوعی تفاهم سیاسی از این گفتگوها خارج شود آنگاه پیچیدگی انتخاب رییس جمهور توافقی لبنان از بین می‌رود و پیش از پایان دوره قانونی رییس جمهور فعلی (یکشنبه 4 خرداد ماه)، رییس جمهور آینده لبنان انتخاب می‌شود.

با توجه به این امور مهمترین و آخرین تحولات پرونده انتخاب رییس جمهور جدید لبنان را می توان این چنین بازخوانی کرد:

1- به رغم آن که جریان 14 مارس بر کاندیداتوری جعجع تاکید دارند اما آنها به خوبی می‌دانند که وی هیچ شانسی برای این منصب ندارد.

2- حزب المستقبل لبنان به ریاست سعد حریری تمایل خود برای بررسی کاندیداتوری میشل عون به عنوان نامزد توافقی را اعلام کرده است اما به دلیل عدم شفافیت موضع سعودی در قبال وی تا کنون این موضوع را به شکل رسمی اعلام نکرده‌اند.

3- بدون هیچ گونه تردیدی میشل عون کاندیدای جریان 8 مارس می‌باشد اما این جریان تلاش دارد تا وی را به عنوان نامزد توافقی وارد صحن علنی پارلمان کند.

4- هم پیمانی سیاسی جریان آزاد ملی لبنان به ریاست میشل عون با حزب‌الله و حمایت وی از مقاومت اسلامی در برابر تجاوزات اسرائیل باعث شده است تا پادشاهی سعودی کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری آتی لبنان را وتو کند گر چه این احتمال وجود دارد تا در سایه تحولات منطقه و امکان آغاز گفتگوهای ایران و سعودی راه حل وسطی برای نامزدی توافقی میشل عون ایجاد شود.

5- اگر پرونده انتخاب رییس جمهور توافقی لبنان به سرانجامی نرسد آنگاه یا صلاحیت های ریاست جمهور به دولت کنونی لبنان منتقل می شود (در حالی که تمام سلام نخست وزیر لبنان با آن به شدت مخالفت کرده است) و یا آن که دوره ریاست جمهوری لبنان میشل سلیمان به مدت یکسال تمدید خواهد شد گرچه این طرح مخالفان بسیاری در لبنان دارد.

6- گفتگوهایی در جریان است تا پرونده نامزدهای دیگری نیز مورد بررسی قرار گیرد که عضو 8 و 14 مارس نباشند. یکی از این نامزدها ژنرال ژان قهوچی، وزیر دفاع کنونی لبنان است. وی با آن که از روابط بسیار خوبی با حزب‌الله برخوردار است نگاه مثبت سعودی را نیز با خود همراه دارد اما میشل عون از جمله مخالفان سرسخت وی برای ریاست جمهوری است به همین دلیل حزب‌الله براساس هم پیمانی با میشل عون تا کنون هیچگاه از نامزدی ژنرال قهوچی سخنی به میان نیاورده و هم چنان بر کاندیداتوری میشل عون تاکید دارد.

 

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =