حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری به روزنامه شرق گفت:

از افتخارات جمهوری‌اسلامی این است که قبل از انقلاب 150هزار دانشجو در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند اما امروز سه، چهارمیلیون‌نفر دانشجو در دانشگاه‌های مختلف داریم.  دانشگاه‌های دولتی ما هم با محدودیت‌های مختلفی مانند ظرفیت و بودجه روبه‌رو هستند. ظرفیت‌های محدود دانشگاه‌های دولتی سبب شد پشت‌کنکوری زیاد شود. عوارض ماندن بچه‌ها پشت‌کنکور را از نظر اخلاقی، سلامتی، اجتماعی و... ببینید.

بچه‌ها وقتی به کنکور می‌رسیدند، تمام زندگی‌شان در آن یکی، دو سال فلج بود و بعد هم با سختی باید کنکور می‌دادند و قبول نمی‌شدند. چقدر اعصاب‌ها بهم می‌ریخت و خودکشی‌ها رخ می‌داد و چه اندازه دید منفی علیه نظام به‌وجود می‌آمد.  در آن شرایط یک عده افراد دوراندیش، آینده‌نگر و عاقل مثل آقای هاشمی‌رفسنجانی آمدند و طرحی نو در انداختند.

این آینده‌نگری در حکومت خیلی لازم است. روزمرگی که امتیاز نیست. ایشان بسیار آینده‌نگر است. مثلا مساله مترو تهران. اگر آینده‌نگری آقای رفسنجانی نبود، این مترو درست نمی‌شد. ببینید امروز در تهران چه تعداد مسافر جابه‌جا می‌شود؟ و بعد استفاده از مترو به یک فرهنگ تبدیل شد و در کلانشهرهایی مثل مشهد و اصفهان هم جا افتاد.

بنده در ابتدای دهه60 در دولت بودم. دوتا ماشین حفاری (متعلق به دوران قبل از انقلاب) در یکی از غرفه‌های نمایشگاه به نمایش درآمده بود، یکی دوتا از وزرا به این فکر افتادند که خوب است این ماشین‌ها را به ذوب‌آهن بدهیم. مترو آن موقع اداره‌ای زیرنظر بنده بود (وزارت کشور). من این خبر را به آقای هاشمی دادم و گفتم این دوتا ماشین را می‌خواهند بدهند ذوب کنند که خیلی متاثر شد. شرایط جنگ هم بود. ایشان فرمود به رییس‌دولت (آقای مهندس موسوی) بگویید من می‌آیم آنجا. آمد و صحبت کرد و همه مخالف صحبت کردند اما آقای هاشمی با یک‌ربع صحبت همه را متقاعد کرد، رای گرفت و رای هم آورد و بالاخره راه افتاد.

یکی از جمله‌های آن‌روز ایشان این بود که؛ «در این کشور جنگ است، مترو هیچ فایده‌ای هم که نداشته باشد، پناهگاه که می‌تواند باشد. تونل‌های مترو، شهر لندن را در جنگ‌جهانی دوم نجات داد.»

این آینده‌نگری است. راجع به دانشگاه آزاد هم همین آینده‌نگری را داشتند. بنابراین خدمت امام رسید و همین صورت مساله را با امام مطرح کرد که دانشگاه‌های دولتی ظرفیت محدودی دارند، مردم پشت در دانشگاه و کنکور می‌مانند و اجازه بدهید که یک دانشگاه غیردولتی درست کنیم که خود مردم آن را اداره کنند و از بودجه دولتی استفاده نکنیم. امام موافقت کرد و اولین پول برای تاسیس دانشگاه را داد؛ یک‌میلیون‌تومان. آن پول برکت داشت و یک عده هم به‌عنوان هیات‌موسس تشکیل شدند مانند مقام‌معظم‌رهبری، آقای هاشمی، آقای موسوی اردبیلی، مهندس موسوی و دانشگاه آزاد با یک ساختمان کوچک تاسیس شد.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    83 9
    آیت اله هاشمی خیلی از مسائل دیگه رو هم با همین دور اندیشی هشدار دادند....
    • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
      33 4
      کاش برای اشتغال هم از همان ابتدا فکری می کردند تا با بحران فارغ التحصیلان بیکار روبرو نشیم. میلیونها فارغ التحصیل دانشگاههای روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد، علمی کاربردی، پردیس خودگردان که همه انتظار استخدام با حقوق خوب را دارند چون عمر و جوونی خود را در دانشگاه خرج کرده اند.
  • محمد جواد EU ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    آقاى هاشم بارها نشان دادند كه مرد بزرگى هستند چه در حوضه سياست و چه در حوضه عمران....متاسفانه در مورد ايشان زبانها به ناحق مى چرخد
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    اگر سال 84 به جای احمدی نژاد هاشمی رییس جمهور شده بود الان با یقین میگم که ایران قطب اول اقتصادی خاور میانه بود و مجبور نبودبم برای گرفتن پولهای بلوکه شده مون مذاکره کنیم و فرزند ناخاسته ای چون جبهه پایداری اصلا متولد نمیشد
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    59 4
    " از افتخارات جمهوری‌اسلامی این است که قبل از انقلاب 150هزار دانشجو در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند اما امروز سه، چهارمیلیون‌نفر دانشجو در دانشگاه‌های مختلف داریم. " یک افتخار دیگه هم هست بیش از چهار میلیون بیکار تحصیل کرده
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
      24 8
      بيكار تحصيلكرده بهتر از بيكار بيسواد است .
  • مردم ایران IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    17 1
    بله دست جناب هاشمی درد نکنه مترو واقعا نعمت بزرگیه ولی اگر مسیر یابی و مناطق مورد استفاده برای احداث خطوط مترو کارشناسانه تر انتخاب شده بود آلان کارایی اون چند برابر بود .
  • حمید صحرایی A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    21 36
    طرح مترو مربوط به سالهای قبل از انقلاب است. بنده در کنار دستگاه حفاری تونل در سال 56 در نمایشگاه بین المللی عکس دارم. حتی هزینه احداث مترو هم به طرفهای زاپنی پرداخت شده بود که بعد از جنگ هاشمی طلب ایران را با جریمه تاخیر از زاپنی ها گرفت. اگر انقلاب و جنگ پیش نمیامد تهران تا سال 60 دارای مترو بود. اقای هاشمی نبوغ اقتصادی زیادی دارد اما فقط به نفع خودش کار میکند. اگر اینطور نیست چرا دانشگاه ازاد را خصوصی تاسیس کرد؟ ان هم غالب سهام به خودش تعلق دارد.
    • چوبین A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      6 1
      آقای عزیز برادر من دوست گرامی وقتی در مورد مسئله ی هیچ چیز نمی دونی بهتره درموردش حرف نزنی در اساس نامه دانشگاه آزاد قید شده این دانشگاه نهادی غیر دولتی غیر خصوصی است خیلی واضح است ولی شخص آقای هاشمی ریس هیت مدیره و ریس هیت موسسین دانشگاه است واین یعنی تمام تصمیم های مهم و مدیریتی رو باید ایشون تایید کنند در ضمن چون نهادی غیر دولتی هست پس تصمیمیات شورای انقلاب فرهنگی درچند سال اخیر دخالت در امور دانشگاه بود به همین دلیل ایشون تا آخر حکم آقای دانشجو رو امضا نکردن ومثل دیگر مسائل دوره ی احمدی نژاد ریاستی غیر قانونی بود
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    10 3
    اصل موضوع شاید فکر بجایی بود اما عدم چاره اندیشی برای بعد فارغ التحصیلی به این معضل امروز انجامید که تعداد عظیم خروجی این قبیل دانشگاهها وبیکاری آنها ،افزایش سطح توقعات، عدم کیفیت آموزش و ....... خود به مصیبتی تبدیل شده است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    11 5
    در آن شرایط یک عده افراد دوراندیش، آینده‌نگر و عاقل مثل آقای هاشمی‌رفسنجانی آمدند و طرحی نو در انداختند.
  • ایرانی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    19 8
    افتخار چند میلیون جوان تحصیل کره ی بیکار رو هم به افتخاراتتون اضافه کنید
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    16 0
    دور انديشي در تاسيس دانشگاه آزاد؟ كاري به كيفيتش ندارم اتفاقا فارغ التحصيلاي باسواد هم خيلي داره، اما كلا تبديل شده به يك تجارتخانه با شهريه هاي سرسام آور و لجام گسيخته كه آدم واقعا ميمونه اينهمه پول براي چي گرفته ميشه؟‌ واقعاخرج چي رو تامين ميكنه؟ چون با منطق جور در نمياد خرج توسعه و امكانات آموزشي بشه، گراني هزينه ها هم حدي داره، اما مثل خيلي چيزاي ديگه اين مملكت اصلا بهش توجهي نميشه
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    11 2
    یکی از کارهای خوبی که در زمان ایشان شروع شد و بیشتر آن در زمان خاتمی به نتیجه رسید، ایجاد شرکتهای کشت و صنعت نیشکر در خوزستان بود. زمین بایر و شوره زار رو به بزرگترین مزارع نیشکر ایران تبدیل کردند و چندین هزار شغل هم برای مردم بومی خوزستان ایجاد شد.