ایسنا نوشت:

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار رئیس دیوان عالی فدرال و رئیس شورای عالی قضائی عراق، رفت وآمدهای مسئولان دو کشور را موکّد روابط برادرانه دو ملت خواند و گفت: منطق دینی، مذهبی و سیاسی ایجاب می‌نماید که برای تقویت همکاری‌ها، بکوشیم که ضرورت دستیابی به آرامش منطقه‌ای، در جهت تقویت پایه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به قدمت حوزه‌های علمیه عراق، به خصوص حوزه علمیه نجف و وجود عتبات عالیات در عراق، گفت: خودسری‌ها و زیاده‌خواهی‌های حزب بعث اگر چه جنگی طولانی را بر دو ملت تحمیل کرد، امّا دین، مذهب و فرهنگ مشترک، ریشه در تاریخ تمدن دو کشور دارد و پس از هر وقفه‌ای، دوباره در مسیر درست قرار می‌گیرد.

وی با ابراز خرسندی از حرکت تدریجی عراق به سوی دموکراسی واقعی، گفت: عراق به عنوان همسایه‌ای واحد و آرام، آرزوی جمهوری اسلامی است و غبار نا امنی‌های عراق، فضای ایران را نیز آلوده می‌نماید.

هاشمی رفسنجانی با بیان خاطراتی از سفر خویش به عراق گفت: امیدواریم ایران و عراق مجموعه‌ای واحد و مرکزی ثقل برای حل مشکلات منطقه باشند که امکانات و ظرفیت‌های این امر فراهم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاقه دو ملت ایران و عراق به هم را تاریخی دانست و گفت: هر وقت نا امنی‌ها کم و موانع برطرف می‌شود، موج علاقه‌مندان ایرانی و عراقی برای سفر به دو کشور افزایش می‌یابد.

وی با یادآوری دشمنی‌های بعضی از کشورهای ضد اسلام، به ویژه اسرائیل نسبت به جهان اسلام، گفت: دشمنان، با همه توان برای القای اختلاف و دامن زدن به مسایل تفرقه‌انگیز می‌کوشند و بعضی‌ها هم به بهانه‌های واهی، بر طبل اختلافات شیعه و سنی می‌کوبند، در حالی که مسلمانان یک امت واحده هستند.

هاشمی رفسنجانی، با ابراز نگرانی از اختلافات مذهبی، قومیتی و سیاسی در عراق، گفت: بدخواهان مردم عراق می‌کوشند تا اقدامات تروریستی را در عراق نهادینه کنند که آتش اقدامات آنان دامن همه مردم شیعه، سنی، کرد و دیگر اقوام را می‌گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تقویت تندروها در کشورهای اسلامی را برنامه طراحی شده دشمنان ملت‌های مسلمان دانست وگفت: نباید بگذاریم عراق مأمن ویروس تروریسم شود که نتیجه طبیعی نا امنی‌ها، برگشت استبداد است.

وی با تشریح اتفاقات سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی مصر، لیبی، یمن، افغانستان، سوریه، بحرین و عراق، گفت: می‌خواهند مفاهیم و تعالیم اسلامی را برای اداره جامعه ناکارآمد جلوه دهند و با نوشتن همه تندروی‌ها به پای اسلام، امت‌ها و ملت‌ها را نسبت به مسلمانان بدبین نمایند.

در این دیدار مدحت محمود نیز با ابراز رضایت از دستاوردهای سفر هیأت عالی‌رتبه قضایی عراق به ایران، گفت: تبادل تجربیات قضائی دو کشور می‌تواند باعث ارتقای کمّی و کیفی قضاوت‌ها باشد که اساس عدالت است.

رئیس دیوان عالی فدرال و رئیس شورای عالی قضائی عراق با اشاره به تاریخ مسایل قضائی در آن کشور گفت: برای گسترش روابط در همه سطوح علاقمندیم و می‌دانیم توسعه همکاری‌ها باعث ثبات آرامش در منطقه می‌شود.

وی با تشریح اوضاع سیاسی عراق در تاریخ معاصر، گفت: یک عنصر جنگجو و جنایتکار سقوط کرد و یک تفکر صلح طلب، حاکمیت را در قوای مختلف به دست گرفت.

مدحت محمود تجربیات جمهوری اسلامی را برای اداره عراق سودمند دانست و گفت: کشمکش‌های داخلی ریشه در دخالت بعضی‌ها دارد که فکر می‌کنند با سقوط استبداد جایگاهی در عراق به دست می‌آورند.

وی سفرهای زیارتی مردم دو کشور را ضامن روابط ایران و عراق دانست وگفت: باید مقدمات سیاسی، امنیتی و رفاهی مسافرت‌ها را فراهم نماییم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =